Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.
Självklart har man vad?
Personligen kan jag tycka några saker. Jag håller inte på en metod specefikt egentligen utan mer iden om att fler hästar ska kunna gå barfota med de krav vi har idag. AANHCP: metod tillsammans med DR bowkers forskning har gjort att jag tycker om konceptet. Eller älskar konceptet. Jag har ingen annan insyn i metoden i Sverige än mina personliga erfarenheter av min hovvårdare och de andra hästar som ser mkt trevlig ut som jag sett.
Skulle det nu vara så att det skett ett missöde där en häst farit illa tänker jag inte såga hela konceptet samt min egen hovvårdare för det då jag träffat och sett resultat. Givetvis är det jättesynd och sådana saker ska inte ske, dom har säkerligen lärt sig en läxa och kommer ta det lugnare och försiktigare i fortsättningen (gäller den berörda verkaren ingen annan )
Människor reagerar alltid när en häst blir drabbad, och kanse blev denna det och detta är hemskt. Vi vet inte. Sanningen är att det som står i aftonbladet inte direkt kan hänvisas till som sanning. Inte heller tror jag på orden av personer som redan för flera år sedan bedrivit sina egna jakter på att förstöra och helst förhindra utvecklingen av dessa "sekter"
Men jag anser ändå att detta har skett på ett lustigt sätt, pga hetsjakt på metoden och rädsla av att allt ska bedömmas på ett enstaka fall. Det finns så många fall jag skulle kunna dra upp där utbildade hovslagare har missbruklat sin post och orsakat skada. En nyligen som hade en blödande häst. Inte är jag negativ till hovslagren som kår för det. Tvärtom så ser jag många mkt bra verkade barfotahästar enligt konceptet där hovslagaren är duktig.
Jag anser även att man ännu tydligare ska gå ut med att metoden ska användas med hjärna, att man måste anpassa sig själv som ägare och använda hjälpmedel som boots. Inte tvinga hästen att gå på underlag den inte klarar osv. Vilken idiot som helst förstår att om man haft hästen skodd x antal år att man inte kan sko av och rida på. Tyvärr finns det ALLTID människor till allt. Och att dessa hästar lider tror inte jag beror på barfotakonceptet utan mer på deras egna idioti. Metoden går ut med HELA TIDEN att använd boots, do no harm och anpassa , anpassa anpassa.
Iallfall blir ingeting bättre åt att du sitter här och lovordar metoden som en hallluja person just nu. Snarare att människor backar ännu mer för att du inte har någon insikt i att det faktiskt kan ha hänt något i dett fall och att det faktiskt finns hästar som är barfota med ägare som inte har tilläcklig förståelse över deras ansvar.
Detta är problem som vi måste ta tag i. För oavsett metod vill ingen att någon individ ska bli lidande.
Mumin