Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.
Problemet uppstod när hästen var avskodd, den fick en dubbelsula trots att den verkades tre veckor innan, när hästkraken gick runt så lät den som en gammal knarrande skinnsoffa och det tog ett tag innan oljudet lokaliserades. Marken var oerhört torr den sommaren, och flera avskodda hästar fick dessa dubbelsulor. I mitt fall valde jag att sko på igen, eftersom hästen ändå skulle sättas igång några få veckor senare.
Du har helt rätt och som vanligt så är lilla emidy ute och "snurrar" i sin egen värld.
En skodd hov med sula och silicon bibehåller hovens naturliga fuktighet avsevär mkt mer än en barfotahov.Detta leder till mer elastisk hov, en hov som under torra årstider bibehåller sin fuktighet avsevärt mkt mer än en oskodd hov under samma förutsättningar.
Dubbelsula på en skodd hov med sula och silicon kan inte uppstå såvida man vid skoning renskär sulan från gammalt dött sulhorn.
Renskär man en barfota hov från gammalt dött sulhorn så blir hästen sulöm, därför undviker dom som barfotaverkar det i tron om att det då inte kommer uppstå ngn dubbelsula vilket sunt förnuft säger att "lossnar en sula som den ska" vad nu det betyder men jag förutsätter att man med det menar att den lossnar på ett naturligt sätt så har det givetvis uppstått en dubbelsula för i annat fall finns det inget som kan lossna som det ska. (Så vida nu inte hela hornkapseln släpper )
Vid långa torra perioder så är det att föredra att sko med lädersula och silicon för att hoven ska kunna bibehålla sin naturliga fuktighet och inte börja spricka.
Barfotafolket har en annan lösning på detta problem vilket är att ställa hovarna i vattenbad. Detta är att kasta pärlor åt svinen då vattnet avdunstar från hovarna inom fem minuter efter avslutat vattenbad och hovkapseln är lika torr och utfuktad som innan vattenbadet en timme senare.
Som vi alla vet så beror inte hovens fuktighet på hur mkt fukt man tillsätter utifrån utan fukten i hovarna kommer inifrån och det gäller att försöka undvika att den inre fukten avdunstar utåt genom hornkappseln vid långvarig torr väderlek.
Detta borde även barfotafolket ha kännedom om då det är en helt naturlig process.