Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

mino

Trådstartare
Dottern som vanligtvis aldrig är sjuk (peppar peppar) har nu haft hosta, 3-dagarsfeber och riklig förkylning i flera omgångar och vi har VABat ca 5 dagar var de senaste 3 veckorna. Det som har slagit mig är hur svårt det är att hinna på jobbet när man VABar och jag undrar verkligen hur folk med barn som lätt blir sjuka gör egentligen. Jag som har ett tidvis stressigt jobb i vanliga fall känner det som om sjukfrånvaron helt sopar undan fötterna på mig och jag ligger efter både på jobbet och hemma. Så har ni några bra tips på hur man kombinerar jobb med en VAB-frekvent period?? Eller är det bara att stå ut som gäller??
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Vi jobbar omlott - dvs förskjuter arbetstiderna så någon är hemma med barnet.

Eller om vi har tur lånar en farmor/mormor.

Eller har med barn på jobb om det funkar. (beror ju på sjukdom, ont i örat funkar ju men inte magsjuka för att ta extremexempel)

All frånvaro på mitt jobb bara skjuter upp jobbet liksom :crazy:

Jag hoppas JÄTTEMYCKET på hemarbetsstation nästa år :love:
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Hola,
För mig har det bara varit att bita ihop och stå ut. Lillgrabben hade 10-13 vab-dagar i månaden tills han blev tre. LAgorm till hans treårsdag fick jag min första hela lön efter han fötts.

Att deltaga i projekt eller arbete som inte är "här och nu" har varit omöjligt för mig. Lyckligtvis producerar jag väldigt mycket arbete när jag väl arbetat så mina jobbarkompisar vill fortfarande vara mina jobbarkompisar.

Jag har haft en chef med småbarn så han har fattat läget.


mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

vi har provat att jobba omlott, eller rättare sagt halva dagen var. Men jag tycker inte att man får tillräckligt gjort på en halvdag. Dessutom tar sömnbristen som lätt blir i samband med sjukt barn på natten ut de extraresurser man har (nu är jag dessutom gravid vilket gör sitt till!!). Suck! Snart är det jul, gud så skönt.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

mmm jag måste också göra hela min dag. Eller natt :p

Jag känner igen den där eviga kampen om att få sova. När det desstutom öppnar sig en tänkbar lucka för sömnen så är det förstås tidigt på kvällen, när jag inte KAN sova.

Sömn räknas bara efter kl 6 på morgonen :o
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Vi är vanligen hemma varannan dag.
Sedan har vi båda tillgång till jobbets mail, nät, mobil osv hemifrån, så det går helt bra att jobba hemifrån också.

Om det krisar till sig och både måste på möten /resor så har vi mormor/morfar som kan hoppa in :love:. Men jag vill helst inte att de skall behöva ta barnen då de är sjuka, det kan vara ganska så krävande och de är inga ungdomar mera. Men som nödlösning nån gång.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Vi är vanligen hemma varannan dag.
Sedan har vi båda tillgång till jobbets mail, nät, mobil osv hemifrån, så det går helt bra att jobba hemifrån också.

Sådär gör vi också! Någon gång har vi jobbat halvdagar också, och avlöst varandra vid lunch, men jag tycker nog att "varannandagssystemet" har funkat bäst för oss. Och så gör vi så att den som skall vara hemma på dagen också är den som får ta eventuella vaknätter, så den som skall jobba är någorlunda fräsch!

Kan ju också trösta alla med att när barnen blir lite äldre (min dotter är sju nu), så blir det inte alls lika många VAB-dagar. Sedan min dotter började i förskoleklass (hon går nu i ettan, så det är 1½ år sedan) har hon bara varit hemma sjuk EN dag! Vilket skall jämföras med att hon första halvåret på dagis i stort sett var sjuk tre dagar varannan vecka.....
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Kan ju också trösta alla med att när barnen blir lite äldre (min dotter är sju nu), så blir det inte alls lika många VAB-dagar. Sedan min dotter började i förskoleklass (hon går nu i ettan, så det är 1½ år sedan) har hon bara varit hemma sjuk EN dag! Vilket skall jämföras med att hon första halvåret på dagis i stort sett var sjuk tre dagar varannan vecka.....

Precis! Och när de är större behöver man ju inte gå och bära dom eller ha dom i famnen hela tiden, som man kan hamna att göra med en sjuk och lessen 1-2 åring :(. Min stora pojk (10 år nu) ligger helst bara och glor på tv då han är sjuk....Dvs man hittar lättare en stund att jobba litet på, om man nu kan jobba hemifrån.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ja för har man hand om en febrig 1,5-åring som fått alvedon så har man ju ett barn som är nästan lika pigg som vanligt så det är inte särskilt enkelt att jobba...

Ska förresten kolla upp om farmor kan ta i morgon förmiddag när jag borde vara på ett möte.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ibland finns de alltså fördelar med att ha världens tråkigaste jobb. ;)Jag jobbar på en fabrik och då är de nästan skönt när dottern är sjuk och man får lite avbrott i vardagen.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Vem gör ditt jobb när du är borta?

Blir det liksom inte liggande kvar till dig :confused:

(var jag sjuk när jag jobbade på Volvo körde jag igen det efteråt)
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Om det är någon som är borta på mitt jobb så är det någon annan som går in och gör jobbet, blir det stor kris, många sjuka, så är även cheferna ute och jobbar.
Tror inte det skulle vara så poppis om inte posten delades ut pga av vab eller sjukdom :p
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Nu har jag inga barn, men det är samma för mig när JAG blir sjuk, eller om jag skulle ha barn som blev sjuka.

Någon annan fixar mitt jobb när jag är borta.
Brukar i allmänhet inte innebära så stora problem, men man får dåligt samvete när de får stressigt.
Och alltför många VAB-dagar skulle nog inte uppskattas... Men vad ska man göra?
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ibland finns de alltså fördelar med att ha världens tråkigaste jobb. ;)Jag jobbar på en fabrik och då är de nästan skönt när dottern är sjuk och man får lite avbrott i vardagen.

Nästan som jag. Jag jobbar på ett lager, jobbet är iofs inte jättetråkigt, men är jag inte på jobbet så får någon annan ta mina arbetsuppgifter. Godset måste ut till kunder även om jag inte är där. Visst är det jobbigt på jobbet då många är hemma, men ibland så hyr vi in extra personal till de enklare uppgifterna.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Någon annan fixar mitt jobb när jag är borta.

Ursäkta om det spårar ur lite OT här men jag undrar verkligen!
Om någon annan kan göra ens jobb så man inte måste jobba igen de timmarna då kan jag tänka mig tre olika sätt:

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Eller hur funkar det :confused:
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Är det riktig kris så rings det mellan postkontoren och lånas folk, om detta inte är möjligt så "slaktas" en eller två turer och de som delar i närheten får ta en del var. Posten kan bli ganska sen om det är en dag med mycket post.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ursäkta om det spårar ur lite OT här men jag undrar verkligen!
Om någon annan kan göra ens jobb så man inte måste jobba igen de timmarna då kan jag tänka mig tre olika sätt:

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Eller hur funkar det :confused:

Vi har ju ett företag på jobbet som vi hyr in personal ifrån, det gör vi när vi har "toppar" på jobbet t ex vid jul och andra storhelger. Däremot så hyr de inte in så ofta om någon/några är sjuka. Vi är ganska många som gör samma arbetsuppgifter (ca 60 st) och det är inräknad att någon är borta nästan alltid och är det flera borta så får vi andra jobba på eller så blir det övertid för de som vill är det riktig kris så hyrs det in personal eller vi får övertid på helgerna.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ursäkta om det spårar ur lite OT här men jag undrar verkligen!
Om någon annan kan göra ens jobb så man inte måste jobba igen de timmarna då kan jag tänka mig tre olika sätt:

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Eller hur funkar det :confused:

Det får de övriga sjuksköterskorna dela på , nu har jag inte längre småbarn utan nu är jag den som får jobba för två när kollegorna är sjuka /har sjuka barn. Patienterna kan ju inte vara utan medicin ,provtagning och oml eller vad det nu är som står på programmet den dagen.Arbetar i hemsjukvården. På sjukhuset fanns oftast poolanställda som ryckte in ,arbetade natt (ensam ssk på avd)när barnen var små så då var arbetsgivaren tvungen att skaffa vikarie.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ursäkta om det spårar ur lite OT här men jag undrar verkligen!
Om någon annan kan göra ens jobb så man inte måste jobba igen de timmarna då kan jag tänka mig tre olika sätt:

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Eller hur funkar det :confused:

4) De kollegor som är på plats får jobba arslet av sig.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Ursäkta om det spårar ur lite OT här men jag undrar verkligen!
Om någon annan kan göra ens jobb så man inte måste jobba igen de timmarna då kan jag tänka mig tre olika sätt:

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Eller hur funkar det :confused:

De som inte är sjuka får jobba hårdare och stressa mer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 991
Senast: cirkus
·
Småbarn Min dotter skolas just nu in på förskolan. Hon är 14 månader. Lite bakgrund: Det påbörjades onsdagen den 2:a april på ett helt...
Svar
2
· Visningar
1 417
Senast: Lupino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp