Sjukskrivning i slutet av föräldraledighet

Sv: Sjukskrivning i slutet av föräldraledighet

Nu är jag allmänt förvirrad Pmm.

Var han inte sjukskriven, är det inte sjukskrivning och sjukpenning vi diskuterar ?

Kort och gott, de dagar han vårdade Rasmus under hans sjukperiod kommer han inte få ut sjukpenning om allt fungerar som det ska.

Han skadade sig den 24e, jag tog ut fp tom den 28e, sen började jag ju jobba (hade tagit ut tillfällig fp annars)

Jag åker till jobbet när han kommer hem, är ju jätte dåligt om han inte skulle få sjp för de dagarna! Men de 6 dagar jag jobbar dagskift kan jag förstå om de vill att han ska ta ut fp istället.

När du sjukanmäler dig får du skriva i vem som tar hand om barn. Denne behöver såklart inte vara föräldraledig men du själv får inte ha hand om ditt barn som sjukskriven :)

Ja han var sjukskriven, jag jobbade. Men våra arbetstider är så att han hinner hem från sitt jobb innan jag åker, förutom då 6 dagar under den perioden då jag jobbade dagskift. Då var han hos sin dagmamma.

filiduttan En annan person, räknas dagmamma?

Ja han var sjukskriven, jag jobbade. Men våra arbetstider är så att han hinner hem från sitt jobb innan jag åker, förutom då 6 dagar under den perioden då jag jobbade dagskift. Då var han hos sin dagmamma.

Ja du har rätt till full förskola om du är sjukskriven dock kan FK vara väldigt bestämda på att du som är sjuk INTE får hämta eller lämna på förskolan (verkar olika i olika kommuner).

På sjukanmälan är det enklast att tillägga att man inte är ensam med barnet alls utan att "mormor tel **-***** eller förskolan tel ***-***** har hand om barnet när den friska föräldern exempelvis arbetar.

Ah nu tror jag att jag förstår ditt resonemang ( äntligen ;) )

Ni får nog se hur FK ser på det hela för hur som så är det så att sjukpenning = oförmögen att ta hand om barnet.

Dvs den tiden du är borta räknas också in om inte någon annan tog hand om Rasmus då

Senast ändrad:

Jag åker till jobbet när han kommer hem, är ju jätte dåligt om han inte skulle få sjp för de dagarna!

Men jag fattar inte? Vad kommer han hem ifrån? Han var väl hemma med barnet när detta hände? :confused:

I så fall är hans nuvarande (dåvarande) sysselsättning just att ta hand om barnet. Om han gör det ensam när du inte är hemma så kan han INTE få sjp, eftersom han klarade av sin sysselsättning (= att ta hand om barnet själv).

han hinner hem från sitt jobb innan han du åker.... Ja, men när han var hemma och hade sjp så var det väl under just föräldraledighet som han blev sjukskriven? Och då ska han vara arbetsoförmögen i just den sysslan (ta hand om barnet) för att ha rätt till sjp. Om han ändå tog hand om barnet under sin sskr så är det nog så att han inte är berättigad till sjp. Och då spelar det egentligen ingen roll att du och han går "omlott" när ni båda jobbar.

Äh, jag fattar nog inte ändå vad som har hänt. men struntsamma, vi får väl se hur FK säger om er situation.

Jag tror Pmm syftar till att hon tog hand om Rasmus på dagarna eftersom hon jobbade på kvällen.
Dvs maken tog enbart över när Pmm åkte till jobbet :)

Jag antar att det inte spelar någon roll för FK eftersom maken iaf kunde ta hand om Rasmus själv på kvällarna, dvs inte berättigad sjukpenning.

Jag tror Pmm syftar till att hon tog hand om Rasmus på dagarna eftersom hon jobbade på kvällen.
Dvs maken tog enbart över när Pmm åkte till jobbet :)

Jag antar att det inte spelar någon roll för FK eftersom maken iaf kunde ta hand om Rasmus själv på kvällarna, dvs inte berättigad sjukpenning.

Aha! Ja, så kanske det är.
Men jag tror också att FK tycker det inte spelar någon roll egentligen... för är man sjukskriven och får sjp så har man ju fått ersättning för den syssla man inte kan utföra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 676
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 197
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 551
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar