Sjukskriving

Brandgul

Trådstartare
Om jag vill bli sjukskriven pga graviditetsbesvär, ska jag vända mig till en speciell läkare, eller kan min vanliga allmänläkare göra det?
 
Sv: Sjukskriving

Nu har jag aldrig varit sjukskriven pga graviditet, men jag tror det går bra med vilken läkare som helst.
 
Sv: Sjukskriving

Jag gick till vårdcentralen och blev sjukskriven 2 månader före BF.. Däremot skriver de bara för 1 månad i taget, i alla fall här i västmanland.
 
Sv: Sjukskriving

Tack alla. Då ska jag försöka med min vanliga läkare. Jag har förtvivlat försökt få tag på min BM utan framgång i slutet på veckan :( I morgon har hon nämligen telefontid efter det att läkarna haft sin mottagning. (Öppen mottagning) Jag ska se vad han säger. Jag blev nämligen lite skärrad av förvärkarna och nu är det 3½ vecka kvar innan BF. Annars får jag väl tag på BM förr eller senare, men läkaren man bokar via henne kan dröja 1-2 veckor innan han kommer igen.
 
Sv: Sjukskriving

Om du mot all förmodan inte skulle bli sjukskriven så vet du väl om att du har rätt att ta ut föräldrapenning redan nu?

Känns självklart onödigt att ta av dom dagarna men den möjligheten finns alltså som en nödlösning!
 
Sv: Sjukskriving

Det kom en läkare till "min" mvc. Det var hon som sjukskrev mig.

Vet inte om det fanns något speciellt med henne. Mer än att hon kanske träffade fler gravida än "vanliga" läkare.

/Timsetim
 
Sv: Sjukskriving

Efter vecka 37 tror jag inte man får bli sjukskriven pga förvärkar, dvs sådana bekymmer som klassas som "normala". Tyvärr. Men du kan ju ta ut dina föräldrardagar 60 dagar innan BF!

Jag blev ju sjukskriven på heltid i vecka 35 när Filip var på väg ut, men endast till vecka 37 (har jag för mig). Sedan pluppade han ju ut, så det "gick ju bra ändå".
 
Sv: Sjukskriving

Och om läkaren sjukskriver mig ändå efter vecka 37? Vad händer då? Blir jag helt utan ersättning då? För jag antar att jag inte får FP retroaktivt sen när FK fattat sitt beslut.
 
Sv: Sjukskriving

Beslut om HP?

Tror det står på deras sida. Om du är sjukskriven under tiden du får HP så får du ingen HP utan sjukskrivningen fortsätter tills 10 dagar före BF (Precis som HP)
 
Sv: Sjukskriving

Nejmen om läkaren sjukskriver mig. Så skickar jag in papper till FK. Vad händer om de avslår min sjukskrivning? Dvs. inte vill betala ut något? Jag antar att jag inte kan få något retroaktivt då och då har jag ju heller inte jobbet = ingen lön.
 
Sv: Sjukskriving

Nejmen om läkaren sjukskriver mig. Så skickar jag in papper till FK. Vad händer om de avslår min sjukskrivning? Dvs. inte vill betala ut något? Jag antar att jag inte kan få något retroaktivt då och då har jag ju heller inte jobbet = ingen lön.

Exakt det händer, tyvärr. Hände en på mitt jobb. Ett sjukskrivningsintyg på att hon inte kan arbeta med det jobb hon hade. Ett avslag från FK eftersom de ansåg att arbetsgivare skulle erbjuda andra arbetsuppgifter och att hon kunde arbeta med dem.

Slutade med att arbetsgivaren betalade lön under tiden hon gick hemma medan det dividerades med FK. Sedan skapades ett konstlat kontorsjobb.

TYVÄRR så det enda det i slutändan ledde till var att personen fick ännu svårare besvär, och i omgångar varit sjukskriven, och nu är heltidssjukskriven från även det konstlade kontorsjobbet, fram till förlossning. Och är i princip sängliggande och kommer så i princip att vara fram till förlossning..

Edit: Hon har dock BF i mars, så inte så långt gången som dig.
 
Sv: Sjukskriving

Det skulle inte förvåna mig om det hände mig... Jag kanske kan flirta med lönekontoret i så fall och få ut semester eller nått sånt... Det kanske går att fixa i efterhand. Ja ja vi får se...
 
Sv: Sjukskriving

Ja det var just i efterhand som det fick fixas här. Hon blev sjukskriven, inga problem, AG betalade ju första två veckorna. Sen kom FK:s avslag, och då hade hon ju gått hemma utan sjuklön från AG ett tag, eftersom hon 'skulle' får från FK. När hon inte fick det så betalade AG ut lön (utan sjukavdrag) för perioden hon gick hemma, medan det diskuterades med FK. Vet inte om AG hade behövt betala, men misstänker det då FK ju såg det som att AG var skyldig att erbjuda annat arbete.
 
Sv: Sjukskriving

Aha... Ja annat arbete kan jag inte få eftersom att jag redan är befriad från det mesta :) Mina gulliga arbetskamrater har ställt upp till max och min chef har satt in en vikarie för mig som gör att jag eg. bara jobbar 25% men är på jobbet 75%. Men som Kalaspinglan skrev så vill de väl att man tar ut FP istället. Jag är för dåligt påläst om detta innan, det är därför det liksom bänglar ihop sig. Jag borde ha tagit reda på mer innan jag satt i denna sits så att säga. Planerat in semester eller så. Jag sparade rätt så mycket från 2007 eftersom att jag visste att jag bara skulle jobba ett tag under 2008.
 
Sv: Sjukskriving

Ingen aning ang FP och så tyvärr.

Vi hade ju dock heller inget annat jobb, utan det fick helt sonika skapas en konstlad kontorstjänst där personen stor del av tiden satt och vände papper. Eftersom FK envist tyckte att kontorsjobb skulle personen klara, och AG var skyldig att erbjuda det. Så det fick helt enkelt hittas på ett sånt jobb, behov eller ej.
 
Sv: Sjukskriving

Det stämmer, jag är sjukskriven pga förvärkar men det får man bara vara tills 3 veckor innan BF därefter godkänner inte Fk det.
 
Sv: Sjukskriving

Godkänner de något annat då? Andra slags besvär? Jag måste kanske gardera upp mig med min semester tänker jag :)
 
Sv: Sjukskriving

*kl*

Nu trådkapar jag lite här men om man får halv HP beviljad från 60 dagar innan och man har en j*la massa semesterdagar kvar,
kan man då ta ut Halv HP och halv semester?:confused:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 568
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 276
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp