Sjukskriven men jobbar

Mirre

Trådstartare
Hur skulle ni ställa er till att en person ni vet är sjukskriven, ändå jobbar heltid i egna företaget samtidigt?
Och då tar ut både sjukpenning och lön?

Hur skulle ni ställa er till att en person ni vet är sjukskriven, ändå jobbar heltid i egna företaget samtidigt?
Spontant känns det inte okej. Jag hade kontaktat försäkringskassan och frågat vad som gäller och lämnat uppgifter om de frågar.

Det är ju olagligt, så jag skulle anmäla personen till FK, anonymt om det gick.

Men om man får en bidragsfifflare mindre gynnar det otroligt många. Jag ser ingen anledning till att inte kontakta försäkringskassan om jag misstänker att någon fifflar med bidrag. Denna någon skor sig ju då på andras (ofta hårt utsatta personer) bekostnad, det är på inget sätt okej.
Sedan är det ju upp till dem att utreda och gå vidare om så behövs.

@Bluefish Fast ens ensak är det ju visst, att ge full sjukskrivning, alla pengar det gäller är väldigt mycket pengar som går till någon som redan har en inkomst, det är fel. Dom pengarna kan läggas på annat. Sedan vad spelar det för roll om man inte vet historien bakom? Att få Full FK och arbeta heltid ÄR olagligt det vet man ju redan. Sedan om man anmäler och det visar sig att personen inte gör något fel utan att man missuppfattat då är det väl grönt då? FK gör ju en utredning först såklart.

Jamen om du känner dig skyldig att anmäla för välfärdens skull så absolut, det får du väl. Men jag hade inte gjort det, särskilt inte när jag inte vet omständigheterna. Jag har ju ingen aning om varför personen är sjukskriven och sparka på de som ligger är inte min grej. Har ju heller ingen aning om vad för arbete personen är för sjuk för att utföra respektive vad företaget sysslar med.

Om du såg någon som gjorde något annat brott,skiter du i att anmäla då också,eftersom det inte är din ensak,och för att du inte vet historien bakom?

Jag som jobbar som personlig assistent tycker att det är rent utsagt förjävligt när man "lever i det" och ser hur många människor som timmarna dras in för,såna som verkligen behöver hjälp. Bättre att få bort fuskarna så kanske dom som verkligen behöver får det lite lättare. Vill väl minas en artikel i tidning för ett tag sen,en blind äldre man som hade haft hjälp flera timmar per dygn,efter omprövning så skulle han bara få ett par timmar i VECKAN! Han var lite virrig i skallen,så han vågade inte ge sig ut längre själv av rädslan för att virra bort sig,och när det väl var dags för den dagen då han fick assistans så behövdes det ju handlas och grejas,så han fick inte längre komma ut och bara njuta,äta en glass,och lyssna på fåglarna. Tragiskt då att nån ska sitta fullt arbetsför och håva in en massa pengar som h*n får för att h*n inte kan jobba,för uppenbarligen så kan h*n ju det!

TS,Jag hade anmält,det är olagligt,och som sagt så är det sen upp till FK att utreda vidare om det gått rätt till eller inte.

Alla former av ful-sjukskrivningar och ogiltigt snålåkande på våra skattepengar (och även arbetsgivarens) gör mig hemskt irriterad.
Jag skulle grymta för mig själv, förmodligen tala om för vederbörande vad jag tycker och sedan inte göra något åt saken eftersom tiden och energin inte finns.

Det kan ju vara allt från psykisk ohälsa till fibro så det klart det spelar roll om man jobbar på en byggarbetsplats, på psyk eller andra tunga arbeten om man knypplar dukar och säljer hemma. Åtminstone i mina ögon. Ska vi rangordna vilka som verkligen behöver hjälp vs de som inte gör det?

Klart jag saknar civilkurage helt och hållet och bara passerar en våldtäkt eller misshandel. Jag gör skillnad på brott och brott.

Håller med flera andra, var går gränsen för brott man SKA anmäla då @Bluefish ? Oftast (typ alltid) vet man ju inte varför nån gör som dom gör men det gör ju inte själva brottet mindre olagligt. Skulle du bara gå förbi och inte lägga dig i om någon blir rånad, våldtagen, misshandlad, inbrott, mordbrännare m.m.? Du vet ju inte heller där varför någon gör som dom gör, den dom misshandlar kanske i sin tur är en grov kvinnomisshandlare eller så är han bara fel kille på fel plats/fel hudfärg/fel namn osv. Dom som gör inbrott kanske gör det för att överleva eller så gör dom det för dom är idioter. Blir brottet mindre illa eller olagligt beroende på varför man gör det?
Ska man låta bli att anmäla sånt som TS beskriver så kan man ju lika gärna skita i att anmäla nånting, nånsin för vi vet ju inte varför dom gör som dom gör.

Och att det skulle vara att sparka på någon som ligger? Det är väl mer så att den som bidragsfuskar sparkar på ALLA som redan ligger eftersom dom försvårar för dom som faktiskt SKA ha hjälp genom att tycka att dom har rätt till saker dom inte har/orkar inte jobba/vill inte jobba. Dom som inte anmäler misstänkta bidragsfuskare tycker jag snarare är dom som bidrar till ett sämre samhälle, att inte vilja ha ett rättvist samhälle där dom som behöver hjälp får det och dom som tar det dom inte ska ha blir bestraffade- det är en konstig människosyn för mig.

Ju fler som fuskar- ju mindre får dom som verkligen behöver och ju svårare blir det att få det lilla som dom kan. Det är iallafall inget samhälle jag vill bidra till så om jag misstänkte att någon bidragsfuskade så skulle jag alla gånger anmäla, har man rent mjöl i påsen så finns ju inget att anmärka på för FK och alla kan gå vidare.

Håller med flera andra, var går gränsen för brott man SKA anmäla då @Bluefish ?
Det är ju upp till var och en, tydligen är jag mer tolerant än majoriteten.

Blir brottet mindre illa eller olagligt beroende på varför man gör det?
Ja, det tycker jag. Men jag kanske är för empatisk av mig.

Och att det skulle vara att sparka på någon som ligger? Det är väl mer så att den som bidragsfuskar sparkar på ALLA som redan ligger eftersom dom försvårar för dom som faktiskt SKA ha hjälp genom att tycka att dom har rätt till saker dom inte har/orkar inte jobba/vill inte jobba.
Vem som ska ha hjälp och inte är inte upp till mig. FK öser inte pengar över var och en, sjukpenning ansöker man väl om, eller? (Har aldrig varit sjuk längre perioder). Jag tycker att attityden är väldigt tråkig när det gäller sånt här. För som du säger, de som inte orkar/vill jobba av olika anledningar, de är sannerligen bara lata och mindre värda och ska sättas dit till varje pris.

Det kan ju vara allt från psykisk ohälsa till fibro så det klart det spelar roll om man jobbar på en byggarbetsplats, på psyk eller andra tunga arbeten om man knypplar dukar och säljer hemma. Åtminstone i mina ögon. Ska vi rangordna vilka som verkligen behöver hjälp vs de som inte gör det?

Klart jag saknar civilkurage helt och hållet och bara passerar en våldtäkt eller misshandel. Jag gör skillnad på brott och brott.

Ja,men jag har verkligen inget emot folk som är sjukskriva,inte det minsta,men nu kan h*n ju jobba,det är ju det som är grejen! H*n jobbar ju på företaget,då ska man inte få pengar för sjukskrivning.

Det är ju som om tex min rygg skulle pajja efter hårt fysiskt jobb inom PA,men att sitta på ett kontor hela dagar funkar jättebra och jag börjar jobba heltid på ett kontor,då kan jag ju inte få sjukpeng bara för att jag inte kan jobba som just PA,utan sjukpeng får man ju när man inte kan jobba öht. Vilket denna uppenbarligen kan.

Sjukpeng är ju ingen "försäkring" som du får ut när du inte längre kan jobba innom "ditt" yrke,funkar det inte längre så får man söka jobb och jobba inom ett yrke som funkar. För vissa funkar der inte att jobba alls,och då ska dom ha sjukpeng,men då ska dom som sagt, inte jobba alls. (Eller en viss procent osv...)

Och skilja på brott och brott... Om nån tex stjäl pengar av en annan,struntar du i att anmäla det eftersom du inte vet historien bakom? H*n kanske inte ätit på flera dagar,så h*n förtjänar att få lite pengar så h*n kan äta. Eller? Blir det skillnad om pengarna ska användas till mat eller exempelvis droger? Om det tas pengar från ett företag eller privat person? Eller staten?

Ja,men jag har verkligen inget emot folk som är sjukskriva,inte det minsta,men nu kan h*n ju jobba,det är ju det som är grejen! H*n jobbar ju på företaget,då ska man inte få pengar för sjukskrivning.

Och skilja på brott och brott... Om nån tex stjäl pengar av en annan,struntar du i att anmäla det eftersom du inte vet historien bakom? H*n kanske inte ätit på flera dagar,så h*n förtjänar att få lite pengar så h*n kan äta. Eller? Blir det skillnad om pengarna ska användas till mat eller exempelvis droger? Om det tas pengar från ett företag eller privat person? Eller staten?

Men om din rygg pajjar och inte kan läka är det ju en sak än om denna person kan komma tillbaka till arbetet inom en snar framtid. Spelar det någon roll hur mycket lön TS person får ut för din del? Om företaget går med liten vinst och kanske genererar 2-3 000 efter skatter och avgifter motför om personen cashar ut närmre 20 k? Är det att personen får ut en massa pengar som är problemet?

Det sista struntar jag helt i att svara på. Det känns lite förlöjligande faktiskt, och tråden handlar inte om min moral.

Jag vet inte om du menar sista ironiskt eller inte men om du är ironisk så vill du ju misstolka det jag (och många andra) skriver. Jag skrev att dom som fuskar förstör för dom som inte gör det och är beroende av bidrag och det påverkar dessa då det blir svårare för dom att få det stöd och bidrag dom faktiskt har rätt till och bidragen blir mindre. Om du inte tycker det är fel så har vi uppenbarligen HELT olika moraliska kompasser och uppfattningar om vad som är ett bra och rättvist samhälle...
Du är kanske inte medveten om att det är skattepengar som dessa fuskare sitter och plockar ut? Jag jobbar inte hårt för att någon ska kunna skita i att jobba fast dom är fullt kapabla bara för dom hellre gör annat! Jag jobbar hårt för att dom som inte kan försörja sig själva ska kunna få hjälp.

Frågan var inte huruvida man tyckte det var fel eller inte utan hur man hade agerat. Om du har läst dig till att jag tycker det är kanonbra med bidragsfusk så har du läst fel. Däremot vet jag inte vem som "skiter i att jobba" och vem som inte kan försörja sig själv och anmäler inte vid misstänkt fusk.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka