Sjukskriven 100% Vad gör man nu?

Sv: Sjukskriven 100% Vad gör man nu?

*Lånar min egen knapp*

Vad muppigt att man inte kan läsa kurser på distans under tiden man ligger i soffan. Jag förstår ju egentligen men det är ju inte direkt samma sak som att jobba där man har ett krav på sig. Ja försäkringskassan verkar vara ett kapitel för sig. Dock sa läkaren att jag inte skulle oroa mej för försäkringskassan. Dom var hennes bekymmer.

Tack alla som har svarat på tips och ideer på hur man ska fylla dagarna. Känner på mig att jag kommer behöva massor av mindre projekt och en "full" kalender för att orka med.

Mvh Miks

Hög smärttröskel eller inte har eg väldigt lite med saken att göra, allt handlar hur smärtan påverkar ditt liv. Har svårt att tro att man rent generellt väljer att äta medicin under grav om man inte måste.

Vem sa att hon äter medicin enbart för att kunna jobba, jag läste det mer för att överleva.

Och även miks har ju faktiskt erkänt att det är bra att försöka gå ner i dos om det går.

Senast ändrad:

Åh, en som är precis som mig! Så kände jag också när jag blev helt sjukskriven. Blev sjukskriven på heltid sedan 16 april och har BF 31 juli.
Det tog några veckor att koppla bort arbetet och allt samvete. Hälsade på, på mitt jobb för att ordna med papper och allt. Det var bland det jobbigaste jag varit med om, kände mig som en svikare, trots att jag innerst inne vet att jag inte kan, har alldeles för ont för att arbeta. Men sedan dess har jag hållit mig undan och tagit hand om mig och bebisen i magen.
Numera har jag nästan full kalender med social aktivitet emellan vila, mat och sjukgymnastik.
Det finns massor man kan göra, exempelvis ordna med väskan som skall till bb. Kläder, blöjor, säng, ja, allt. Böcker man kan läsa, måla, film, korsord, nätet finns ju, baka.
Passa på att ta det lugnt och så du känner dig utvilad innan förlossningen!

Skönt att höra att jag inte är ensam med ångesten! Tack!

*passar på att låna knappen också*

Fick dock höra en tråkig grej idag. Jag är inte på kontoret eftersom jag valde att flyga till Lund en sista gång denna veckan för att avsluta. Därmed var jag inte med på vårt "måndagsmöte" som är en liten trevlig sammankomst där alla får berätta vad de ska pyssla med under veckan (jobbar som konsult så man ses inte så mycket på kontoret).
Då hade min chef berättat att jag var sjukskriven och varför (trodde sånt var konfidentiellt) samt insinuerat att jag jag var slö och att graviditet minsann inte är en sjukdom. Han skulle leta upp ett "sånt där skärp man kan ha på sej" som han tydligen hade på vinden. Kollegan som berättade sa att det lät som han han inte visste ett ord av vad han talade om. Jag har även en stark misstanke att hon cencurerade rätt hårt i vad han hade sagt eftersom hon vet att jag tar illa vid mig. En av delägarna hade suttit och försvarat mej inför alla andra eftersom han vet hur ont jag har.

Känns helt absurt.... inte blir man gladare heller.

Ja vad säger man :mad:

Fruktansvärt tråkigt.

Men nu är du och ditt ofödda barn prio ett, jobbet och den puckade chefen får du placera åt sidan och ta tag i när du orkar igen!

Tycker dock att du ska tala om för din chef att du blev ledsen över att han valt att gå bakom din rygg och sagt vad han sagt till dina kollegor istället för att ta upp problemet med dig direkt ( dvs han måste ju uppenbart tycka att det är ett problem att du är sjukskriven?! )

Senast ändrad:

Mm den puckade chefen råkar dessutom vara VD på bolaget. Han har betett sig oproffsigt ganska många gånger nu så jag orkar inte ens ta upp det med honom. Har bestämt mej för att jag inte ens tänker ringa honom utan ta allt via "den snälla" delägaren. Nu vill jag bara prata med snälla personer! Blää för dumma chefer!

Självklart är bäbisen prio ett. Men i mitt huvud fanns inte ens tanken innan på att jag liksom inte skulle kunna göra både och. Därav den stora chocken. Det kommer nog smälta in så småning om.

Får helt enkelt sätta mej i soffan och vänta på att liten ska komma ut :)

Ja det låter som att det är bra att ha lite rutiner. Tvinga sig själv att vara en normalt fungernade person och göra vanliga saker på vanliga tider. Det är ett bra tips.

Scrapbooking vågar jag inte börja med. Har en kompis som försöker få med mej och det ser alldeles för beroendeframkallande ut. Har redan i helgen när jag var solo hemma sytt tre soffkuddar och en dyna att ha i hallen på en bänk. Ingen billig hobby att sy plus att sambon kommer mörda mej efter en vecka om jag fortätter i denna takt. :D Han som inte ens tycker om turkost och blommigt.

Fram för billiga sysselsättningar. Jag funderar på om det är svårt att bli traderasäljare. Har lite pryttlar som ligger och är fina som skulle vilja hitta nya hem. Ett sätt att finansiera syhobbyn kanske?

Oj babysaker har vi inte ens hunnit börja fundera på. Har vagnen klar och bara det kändes som att nu kan bäbisen få komma men när man ser allt man inte har (finns ju miljoner listor) så blir man ju mörkrädd. Säng och diverse salvor och hujedamej vad grejer. Och dyrt som fanken är allting.

Hmm blir nog till att undersöka vad vi ska köpa och sen åka omkring lite. Det borde ju vara ett bra tidsfördriv!

Mvh Miks

Min son är 1½ år och jag har fortfarande värk 24/7 efter foglossningarna med honom. Jag är till 99% säker på att det beror på att jag inte tog det lugnt på en gång, jag fortsatte rida och leva som vanligt förutom att jobba mindre.

Nu kommer jag få leva med den här smärtan resten av livet :(

Aj låter inte ett dugg trevligt. Jag har verkligen inte gjort någonting sen värken började göra så pass ont att jag började med smärtstillande. Dock är det inte foglossning som jag har (eh tror jag) utan massa annat skräp. Har inte tex tagit en ordentlig promenad sen i början på mars. Då gick vi vår vanliga runda som tar ca 30 minuter och efter halva rundan hade det gått 30 minuter och jag grinade. Jag lovar, hade det kommit en taxi på grusvägen då hade jag betalat en 500:ing för att åka den resterande kilometern hem. Räddningen har varit cykeln. Den funkar än så länge. En liten kvällpromenad där sambon puttar på i uppförsbackarna är guld värt.

Det där med att fortsätta leva som vanligt har liksom inte gått på ett tag nu. Det sista jag har hållit fast vid är jobbet. Nu kommer det försvinna och det känns jäkligt konstigt.
Tjejerna planerade dock in precis att vi skulle ha lite afterwork den 28/5 för att jag skulle komma ut och träffa alla. Så gulliga! Känns som en lagom aktivitet.

Mvh Miks

Tradera är nog mer beroendeframkallande är scrapbooking... :D

:angel:

Aj då! :o Ok kanske ska tänka en gång extra innan jag läser på hur man gör då! Vill ju inte bli beroende :D

Fast å andra sidan om man bara blir beroende av att sälja så borde det ju vara en bra grej. Dock misstänker jag att det är lätt att börja titta på köpeprylar också... Hmm...

Mvh Miks

Ett tips för att både vara ekonomisk och underhålla syhobbyn är ju att sy saker till bebisen. Suflett till barnvagnen om du har en modell så du kan byta suflett, likaså sittdyna till sittdelen kan man sy själv. Sedan finns det ju massor annat, sängkläder till bebisen är ett till exempel, kläder går ju också. Bra mycket billigare med tyg än färdiga saker. :)

Och allt som ska köpas, det måste ju planeras och göras. :)

Vad muppigt att man inte kan läsa kurser på distans under tiden man ligger i soffan. Jag förstår ju egentligen men det är ju inte direkt samma sak som att jobba där man har ett krav på sig.
Men Matte-c är inte en heltidskurs och det är försäkringskassan som får göra bedömningen. Det är ju inte så att du studerar på heltid eller ens halvtid och tar studiestöd.

Matte-C är någonting du hade klarat av att läsa en kväll i veckan samtidigt som du arbetade!!

Om du är osäker så ring till FK och fråga ifall du kan läsa matte-c på distans under tiden du är sjukskriven. Det handlar ju inte om en deltidskurs ens en gång, utan om någonting man gör extra så att säga.

Och sen är ju frågan vem det är som kommer att ringa och anmäla dig! Ärligt talat, jag hade anmält mig till en kurs och gått den. Om du inte berättar någonting för FK hur ska de då få reda på det?

Det går under kategorin bidragsfusk så det tycker jag inte du ska råda till.

Kan hon studera kan hon ta CSN-lån istället för sjukpenning, så resonerar dom. Och varför riskera åka dit när det liksom är böter och ibland fängelse som straff?

Jag röstar för att läsa matte C själv och sen tenta av, kostade 500 kr förr i tiden, vet inte hur mkt det kostar nu.

Ibland går det bara inte, och då är sjukskrivning "under tvång" det enda vettiga alternativet man har kvar. Det är bara att börja räkna dagarna. Svarta hål undviker man genom att planera in någonting litet att göra varje dag, såsom att gå till ICA och köpa mjölk. Så att man kommer ut. Läsa böcker är ett hett tips - alla de där böckerna du alltid velat läsa men aldrig haft tid - NU har du det!
Har du så ont att du inte klarar av din vardag på ett minimum utan en greppbar smärta så tycker jag att du allvarligt ska överväga smärtstillande. Du måste orka med i första hand! Hur ska du annars orka ta hand om er båda fram till födseln, och därefter blir det knappast bättre!

Fick blödningar i v. 28 som tvingade mig i stort sett i sängläge/vila i 2 månaders tid. Det sög att inte få göra något vettigt men helt ärligt, det är inte förrän nu när parveln är ute som jag inser hur jäkla trött och slut man var under denna period! Nu är jag nog tacksam att jag fick denna vila, och framför allt att parveln i magen fick en chans att gro sig frisk och kry. Att föda ett friskt barn, och faktiskt ha lite ork kvar över till efter, det är inte dumt det heller ;-)

Du har min fulla sympati, hojta om du behöver 100 tips på hur man rullar tummarna tämligen effektivt. :D

Kan hon studera kan hon ta CSN-lån istället för sjukpenning, så resonerar dom. Och varför riskera åka dit när det liksom är böter och ibland fängelse som straff?
Fast all bedömning sker individuellt!! Du kan inte säga att det är bidragsfusk eller att TS inte kan plugga matte-c vid sidan av sin sjukskrivning, eftersom det inte är du som gör den individuella bedömningen.

TS är inte sjukskriven och arbetslös. TS har ett jobb som hon är tillfälligt sjukskriven från då hon har problem med en graviditet. Som vi alla vet är graviditeter någonting som går över inom en relativt kort tid. Då kommer inte TS vara sjukskriven längre!! Det går inte att jämföra TS med någon som inte har jobb och som är så sjuk att denne kanske aldrig kommer att kunna jobba igen. Det är stor skillnad på hur de två fallen hanteras på Försäkringskassan.

För att veta måste man prata med personen som gör den individuella bedömningen!

Oj vad avancerat! Jisses, jag som precis fått min symaskin och är överlycklig över att det är målat på den i vilken ordning man sätter fast tråden för att få in den i nålen :D Får nog öva ganska mycket innan jag ger mej på sufletten. Hmm eller inte bara ganska utan väldigt :o ;)

Men självklart övning ger färdighet och jag skulle ju vara mäkta stolt om bäbisen "knallar" omkring i mina hemmaproducerade kläder. Bra tips!

Mvh Miks

Oj bidragsfuska är det sista jag vill! Jag har ångest som det är att någon annan ska betala för att jag ska vara hemma.

Min tanke med Matte C:n var att typ ligga i soffan någon halvtimme då och då och läsa kursen på distans. Har kollat på sånna kurser ganska länge men inte kännt att jag haft tid och framför allt inte fått ändan ur.
Får helt enkelt ta ett snack med försäkringskassan och kolla hur de vill att jag ska göra. Känns konstigt att de liksom förutsätter att man är "sjuk" i huvudet bara för att kroppen är lite sjuk.

Mvh Miks

Jag röstar för att läsa matte C själv och sen tenta av, kostade 500 kr förr i tiden, vet inte hur mkt det kostar nu.

Hmm fast csn-lån för en kurs som jag hade tänkt att läsa på typ kvällstid nån eller ett par timmar i veckan. Blir inte mycket lån att leva på då ;)

Nä min tanke var nog som du skriver. Plugga på den ganska mycket på egen hand och sen tenta av den. Finns sånna distanskurser. Var en sån jag hade i tankarna.

Mvh Miks

Oj det lät inte ett dugg kul. Tur att lille parveln kom ut pigg och kry!

Jo jag börjar väll mer och mer inse att jag inte pallar längre. Nu när jag liksom fått någon annan som talat om för mej att det inte är ok att må så här (läkaren) så börjar det sjunka in. Självklart käkar jag inte tabeletter för att jag tycker det är kul eller för att få en kick utan just nu är det för att överhuvudtaget ta mej ur sängen på morgonen :( Målet är ju att sänka dosen allt eftersom jag vilar.

Tips kommer jag säkert behöva! Jag återkommer när jag varit till ICA så pass många gånger att de överväger att ringa polisen ;)
Tack!

Mvh Miks

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 777
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 027
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka