Sjukskriven 100% Vad gör man nu?

Miks

Trådstartare
Chocken kom i fredags. Jag och sambon var till läkaren för att jag skulle få nytt recept på citodon och tala om en eventuell sjukskrivning. Innan hade sambon och jag diskuterat att jag nog skulle må bra av att vara hemma 25 % och få vila lite grann. Jag har sjukt ont fastän jag äter maxdos av alvedon och citodon men efter att ha hört hur alla kämpar med att bli sjukskrivna trodde jag att jag också skulle behöva kämpa för de 25%.

När jag börjar berätta hur jag mår kommer tårarna nästan direkt. Nervositeten var stor och tröttheten kanske ännu större. Ryggont i bäckenet och bröstryggen, domningar i armarna och benen, krypningar i benen hela tiden, under 100 i järnvärde, förstoppad, sömnsvårigheter pga värk och positiv på bäckenbottenuppluckringstest. Hon sa rakt ut att "jag tänker sjukskriva dej på 100%". Då bröt jag ihop. Kunde inte sluta gråta. Fick panik och kände att det inte går. Jag vill ju jobba, jag är inte sjuk! Fast innerst inne vet jag ju att jag inte mår bra.

Grinade säkert 4 timmar i fredags. Pratade med ena delägaren på mitt jobb (som inte är min chef dock) och förklarade läget för honom. Bröt ihop även då. Det här var ju inte min plan. Han var så gullig och sa att prio ett från hans sida ligger på att min bäbis ska må bra och att jag ska må bra. Jobbet klarar sig alltid.
Jag betämde mig ändå för att åka på jobbet som var planerat till denna vecka. Flygbiljetterna var redan bokade och allt fixat och klart. Har jobbat nere i Lund i 7 veckor. Bor i Stockholm.

Nästa vecka börjar sjukskrivningen. Hur gör man för att inte hamna i det svarta hålet där man inte ens kommer upp på morgonen? Någon som har några tips på vad man gör i 2,5 månad alldeles själv? Är i vecka 29 så det är ju ett tag kvar.

Tacksam för alla svar!

Mvh Miks

Sv: Sjukskriven 100% Vad gör man nu?

Mitt tips är att du passar på att gå en kurs. Antingen något roligt eller något användbart, en kombination är ju kanon! Då har du något att göra, kroppen får vila, skallen blir stimulerad och du får något istället för att bli av med något. :) Läs på distans.

Det låter ju verkligen som att du behöver vila och bättre att du gör det än att du sliter ut kroppen helt. Bättre att ta det lugnt en period och sedan börja jobba igen, än att slita ut dig så endast sjukpension återstår. Eller hur? :)

Om du måste äta maxdos av citodon under graviditeten så tror jag att både du och barnet mår bäst utav att du är sjukskriven helt och försöker hålla ner på citodon.

Jag var också sjukskriven under hela graviditeten, behöver du någon att prata med så finns jag här :)

(bara att pm:a)

Vilket bra tips med en kurs. Kanske skulle ta och läsa in Matte C som jag har funderat på i evigheter. Ska kolla ikväll när jag kommer "hem" till hotellet :crazy:

Vet ju innerst inne att jag behöver ta det lugnt men det är så svårt att acceptera.

Tack!
Miks

Jo att hålla ner på citodonen var läkarens prio också. Att jag skulle vara hemma för att slippa äta så många värktabletter varje dag.

Vad gullig du är! Började nästan grina igen.

Mvh Miks

Det är inte kul att vara sjukskriven eller arbetslös, men du kan ju trösta dig med att det är tillfälligt och du har en väldigt god anledning. Liten på väg ju... Då måste du ta hand om litens mamma på bästa sätt också. :) Passa på att vältra dig i så mycket självlyx och omsorg du bara kan!

Vilar och kolla på TV :)

Sen börja åka runt och kolla på babysaker. Har ni verkligen köpt allt ni behöver? ;) Bädda barnsäng osv (om ni ska ha en)

Jag vet hur det är att vara sjukskriven 100%, men jag vet även hur det är att "tvingas" äta medicin under graviditeten.

Jag åt otroligt starka mediciner innan jag blev gravid, under graviditeten fick jag också citodon ( eller panocod )

:)

Du får inte studera som sjukskriven tyvärr, vila, ta hand om dig, ägna dig i lagom mängd åt de hobbysar du har.

Jag var hemma 100% de tre sista lååååånga månaderna av graviditeten ... en tröst är att det är värst i början :) Man vänjer sig , speciellt när man är hemma för att man skall ha bebis och inte för att man är arbetslös eller så. jAg jobbade 50% i 1,5 månad innan också. Jag hade foglossning och gick på kryckor från v 16, de sista månaderna kom jag inte många meter alls. Hade dessutom ischias och en inflammation i höftleden som jag fått för att jag haltade. Gah.

Det bästa är att ha en plan varje dag, vad man skall göra. Skaffar sig lite rutiner. Går upp vid en viss tid, med sambon kanske och äter frukost. Hittar nån dålig serie på TV att följa (jag såg ALLA avsnitt av Top Model, gick mellan 16 och 17 så det var perfekt innan sambon kom hem. Senare ammade jag till det också ... :D)

Ha gärna en sova middag-tid också, planera matinköp, planera bebisinköp, kolla upp det där med föräldradagar etc. Sortera foton och papper och räkningar och göra budget. Kanske laga lite skoj ny mat. Jag mailade inköpslista till sambon så fick han handla på vägen hem, för jag kunde inte gå i affärer. Vis lunchtid brukade jag duscha och sätta på mig riktiga kläder.

Och hänga på buke och FL kanske, läsa om allt och ingenting. Jag började med scrapbooking, jättefarligt för nu kan jag inte sluta, jag älskar det :D Jag som inte alls är en pysselperson egentligen.

Jo men matte C exvis tror jag inte man får läsa. Inte som sjukskriven. alltså, man kan ju köpa böcker och läsa själv såklart och sen tenta av den när man börjar jobba igen eller nåt :)

Varför inte?

En kurs på studiefrämjandet t.ex. räknas väl som hobby.

Kan du studera på studiefrämjandet 2 h per vecka kan du jobba 2 h per vecka, samma sak kan du studera på komvux X h/vecka, kan du jobba X h/vecka. De är alldeles hopplöst envisa på den frågan.

Är man 'förtidspensionerad' (heter ngt annat nu) så är det däremot okej. Och studier kan räknas till rehabilitering med, när man har det som förr hette aktivitetsersättning.

Dock, prata med FK, att läsa hemma, den takt man orkar och en stund nu och då är ju inte jämförtbart med schemalagd undervisning.

En kurs eller något liknande måste ALLTID kollas & godkännas av FK och jag vet av egen erfarenhet att dom är riktigt kinkiga på sådant nu mer.

Som AW skriver, kan du studera X h/vecka så är du också arbetsförd X h/veckan och ska stå till arbetsmarknadens förfogande ( rent generellt )

Japps, tyckte jag med.

Jag gick ju sjukskriven skitlänge, flera år. Och sista två åren tjatade jag på att få GÖRA någonting. Men nån muppläkare ansåg att min arbetsförmåga minsann var helt nedsatt i minst 2 år till. Då försökte de förtidspensionera mig, jag var 23 - 24 år... Som sjukskriven fick jag INTE plugga ett dugg, det jämställdes med arbete. Och eftersom den där läkaren skrivit att arbetsförmågan var nedsatt helt i minst 2 år, var det inte tal om aktivitetsersättning. Utan de ERBJÖD på fullt allvar förtidspension i 'minst två år' och tyckte att det 'skulle väl vara skönt, slippa lämna in papper varje månad, pengarna kommer den 25:e - och jag kunde plugga, praktisera hos veterinär eller vad jag ville'

Tillslut träffade jag på en av de sällsynta änglarna på FK, som på eget bevåg bevilajde 12 månaders studier med aktivitetsersättning. Dock fick jag 'bara' studera på halvtid. Hon gick emot regelverket där, men tyckte 'JAG tar den smällan i så fall, det här är idiotiskt'.

Jag studerade på halvtid på komvux i 2 terminer, bad sen FK fara åt helvete, och har sedan dess jobbat heltid.. Jag som skulle bli förtidspensionerad.

Och nu undrar jag om de inte är ännu hårdare? Reglerna överlag var ju mycket 'snällare' på min tid än de är nu. Men som sagt, prata med dem, det finns de som tolkar lite snällare.

Virka söta bebiskläder, pyssla, plugga. Finns massor att göra.

Jag vägrade smärtstillande när jag var gravid och någon läkare kommer aldrig få i mig citodon :eek: jag vart sjukskriven 50% för foglossningar i v. 12-17, jobbade sen halvtid (fick gå hem med betalt) och gick sen på havandeskapspenning de sista 3 månaderna.

Sen födde jag, och efter 3 månader började fogarna dra ihop sig igen. Och det gjorde miljoner gånger ondare. Då åt jag smärtstillande och låg på soffan och bara grät för de gjorde ont att bara tänka på att röra sig.

Min son är 1½ år och jag har fortfarande värk 24/7 efter foglossningarna med honom. Jag är till 99% säker på att det beror på att jag inte tog det lugnt på en gång, jag fortsatte rida och leva som vanligt förutom att jobba mindre.

Nu kommer jag få leva med den här smärtan resten av livet :(

Jag vägrade smärtstillande när jag var gravid och någon läkare kommer aldrig få i mig citodon jag vart sjukskriven 50% för foglossningar i v. 12-17, jobbade sen halvtid (fick gå hem med betalt) och gick sen på havandeskapspenning de sista 3 månaderna.

Allt beror ju på hur ont man har !

Smärtan är individuell och vissa ggr är det bättre att äta smärtstillande än att plåga sig :)

Ja självklart är det induviduellt, och jag har nog väldigt hög smärttröskel eftersom jag inte upplevde någon "hjälp jag dör smärta" när jag födde barn. Men bet ihop så j*vligt av smärtan när jag tatuerade mig så jag inte kunde äta på 2 dagar :rofl:

För mig är mediciner som kan påverka fostret den sista lösningen. Och jag skulle aldrig utsätta mitt foster för citodon för att jag ska kunna jobba.

Sen har ju jag fått svart på vitt hur min kropp reagerar på att jag ska vara så envis!

Allt beror ju på hur ont man har !

Smärtan är individuell och vissa ggr är det bättre att äta smärtstillande än att plåga sig :)

Tack för det svaret! Det värmde!

Klart jag inte vill äta smärtstillande men för att överhuvudtaget kunna fungera någorlunda så har jag liksom inget val.

Mvh Miks

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 777
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 027
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka