Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Haha, ok, har missat de vettarna mao :) Hade iofs en som ansåg min åring hade feber som låg på 39 men begrep när jag förklarade att det faktiskt var hans normaltemp....
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Jag tror att de tänker på hur hög temperatur kroppen tål innan organ tar stryk. Det betyder att har man 37.8 och är lågtempare är man nog ganska sjuk men inget kroppen tar skada av, medan det är ganska akut om du kommer över 40 grader. Som jag har lärt mig är febern till just för att sätta kroppen i en överhög temperatur för att anlägga en mindre överlevnadsbar miljö för "basiluskerna" eftersom många av dem trivs och frodas bäst i normal kroppstemperatur. Feber är alltså inte i sig något negativt så länge den inte blir högre än vad kroppen klarar av.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Ett försök till svar av en läkarstudent som inte har papprena framför sig och inte har skrivit tentan i ämnet än ;):

Feber kan komma som en reaktion på en mängd olika hot mot kroppen. Enkelt uttryckt frisätter immunsystemet signalmolekyler som går upp i hjärnan och ändra kroppens termostat, dvs säger till den att höja kroppstemperaturen.

Nyttan med det hela är uppdelad i många olika mekanismer, men huvuddragen i dem är att försvåra för/ta död på virus och bakterier - dels direkt och dels genom att aktivera kroppens försvarssystem, dvs närmast fungera som en signal för att dessa kommer igång.

Många gånger går immunsystemet emellertid överstyr när det handlar om att bekämpa infektioner - ofta kan immunsvaret vara det farligaste med hela infektionen. Hur man svarar på en infektion (ex hur mycket feber man får) är olika för olika människor, beroende av en rad omständigheter, och det är inte självklart att det är individen som svarar starkast på ett hot som hanterar hotet bäst.

Ett exempel som kanske kan tydliggöra är människor med sämre immunförsvar när de får en vanlig förkylning. Deras infektionssvar kommer aldrig riktigt igång, vilket kan innebära att de ser ut att vara mindre sjuka än en normal person som har samma sjukdom, fastän den immunsvaga i själva verket är närmare att skadas av viruset/bakterien. En person med lite sämre immunförsvar kan då gå i 1-2 månader med lite ont i halsen och snuva, medan en normal person får feber och är "rejält sjuka" i ett par dagar och sedan är av med infektionen.

Sammanfattningsvis är feber kroppens svar på infektionen, och därmed inte ett säkert mått på hur farlig infektionen är.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Ett exempel som kanske kan tydliggöra är människor med sämre immunförsvar när de får en vanlig förkylning. Deras infektionssvar kommer aldrig riktigt igång, vilket kan innebära att de ser ut att vara mindre sjuka än en normal person som har samma sjukdom, fastän den immunsvaga i själva verket är närmare att skadas av viruset/bakterien. En person med lite sämre immunförsvar kan då gå i 1-2 månader med lite ont i halsen och snuva, medan en normal person får feber och är "rejält sjuka" i ett par dagar och sedan är av med infektionen.

Sammanfattningsvis är feber kroppens svar på infektionen, och därmed inte ett säkert mått på hur farlig infektionen är.

Intressant! Känner igen mig i den tvåmånaders minisjukan.. Får ju aldrig riktigt feber heller längre. Hur kollar man det? Går det att hjälpa upp? Vad kan det bli för skador? Tusen frågor men om du har lust och ork så :)
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Lite KL

Man har inte kunnat föra i bevis att febern tar död på skadliga mikroorganismer i ökad utsträckning. Däremot gör den ju att vi blir stilla, och alltså inte utsätter kroppen för ytterliggare belastning. Det kan nog sägas vara feberns syfte men i ärlighetens namn är det lite oklart. Jag har pluggat halva läkarlinjen och frågan har ofta kommit upp. Svaret från professorerna är dock i allmänhet ganska diffust :p.

Angua: Det finns en del medfödda immunbristsjukdomar, men även (dessvärre) en ganska stor normalvariation. Vissa människor är helt enkelt lite mer infektionskänsliga än andra och det är svårt att säga vad som ligger bakom detta. Vid konstaterad immunbrist kan man tillföra antikroppar externt.

Här står det lite om antikroppsbrister: http://www.karolinska.se/Karolinska...ristmottagning/For-patient/Antikroppsbrister/
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

+ Hallonsoda

Tack läkarstudenter för era informativa svar! Inte riktigt fått svar på varför man använder febern som ett gränsvärde för om man ska få träffa en läkare eller inte, men det kanske är så då som ni är inne på, att det är för att det faktiskt inte är ett bra mått. Om inte ens era professorer vet, så är det väl så då :)

Trist bara att man ska få sitta utan vård för att sköterskorna i luren (inte enbart denna gång det här händer) ska hålla så benhårt på det :(
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Eftersom journalen måste lämnas ut om jag begär det så räknar jag kallt med att de inte skriver att jag ljög om feber men var rejält sjuk ändå... Som sagt så söker jag bara hjälp när det verkligen är kris och det kan nog journalen uppvisa om de blir allt för envisa med att inte låta mig träffa en läkare. Dessutom är det ju läkaren som skriver journalen så :meh:jag tror inte att det är någon större fara! ;)

Men för att bli lite ot, det måste har blivit något slags systemfel när det ska vara så att sköterskan i telefon ska kunna avgöra hur sjuk patienten är och neka denne att träffa läkare. Jag har gett upp en gång eftersom jag var så pass sjuk att jag inte ens orkade bli arg, och gick istället till företagshälsovården som egentligen är inriktad på friskvård, den läkaren släppte in mig omg och var nära att skicka mig direkt till akuten i och med att jag var så dålig men nöjde sig med att ge mig en dunderkur penicillin och lite andra mediciner och sedan ringa varje dag i tre dagar för att kolla så att det hade vänt, hade det inte gjort det så skulle jag åka in direkt... Men sköterskan på VC som jag pratade med tre gånger hävdade bestämt att det var ingen fara med mig för det var så många andra som var sjuka... :meh:

Tyvärr verkar systemet vara uppbyggt på att envisats får träffa en läkare, fast sen verkar de inte kunna underlätta för sig själva heller, min svärmor som är dement ringer och bokar tider stup i kvarten men glömmer bort det. Jag bad dem att de kunde skicka en kallelse även till hennes gode man för att underlätta för alla parter, men si det kunde man inte göra utan hon får fortsätta betala 150 kr för varje bokat besök som hon glömmer bort... *suck* Så hon tar upp en tid, de får vänta och sedan skicka ut en faktura och så börjar det om.

Efter jag upplevt svårigheter med att få komma till VC flera gånger så tittade jag faktiskt i min journal när de släppte dem, för att se om det kanske stod någon notering på mig att de uppfattar mig som hypokondrisk. En gång för länge sedan frågade jag min läkare om hur man ska bemöta en hypokondriker (en vän till mig), och jag tänkte - eftersom jag upplevde det som så svårt att få komma dit - att han kanske noterat MIG som hypokondriker :nailbiting: Hittade dock ingen sådan notering, och när jag nu ser att flera upplever samma problem så är jag inte så förvånad längre. Men det är som du säger, ett systemfel när den som är mest påstridig som får vård. Själv har jag en viss förmåga till "förnekelse" och tilltro till att "det går nog över om jag inte låtsas om det" när kroppen trilskas (uppväxt med att det är "fult" att vara sjuk eller ha ont och det sitter hårt), och när jag dessutom är sjuk så drar jag mig för att tjata och övertala att få komma till VC. Jag måste vara frisk för att orka stå på mig tillräckligt, och det är ju lite galet...:crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 590
Senast: manda
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 216
Senast: Korven
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 118
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp