Sv: Tänkvärt om kvarka....
Javisst kan kverke ta lang tid.
Min venninne fikk det ca. 20 mai i år, og alle hennes hester ble sjuke i løpet av kort tid (unntatt 1). I Norge har vi 28 dagers karantene etter siste symptom, med krav om temperaturlister etc. Hennes gård ble fri fra karantenen 1. juli. 3 av hennes hester ble da sluppet sammen med mine 2 på beite. 14 dager senere ble den ene min og en av hennes (som allerede hadde hatt det) sjuke av kverke, som ble konstatert ved svaberprøve. Streptococcus equi. De fikk penicillin i 5 dager (min fikk 6) og de var så feberfrie og snørrfrie. Etter 3 dager, fikk de feber og snørr IGJEN, men denne gang lot vi dem bli friske av seg selv. En av hennes andre hester fikk også en runde med feber til, men uten andre symptomer. Hjemme på gården hennes, kom det ston til betäckning som også ble sjuke i denne perioden. Da de hadde vært feberfrie i en vecka, så flyttade hun de to som hadde hatt feber sist - og takk og lov for det! Nå har det gått ytterligere 3 veckor. Den ene hennes er undersøkt igjen da den hadde snørr, og har faktisk fortsatt kverke, men to dager etter fullstendig uten symptomer, fri for snørr og feber. Likevel går hun nå på en 14 dagers penicillinkur i håp om å få bukt med streptokokkene på skikkelig vis. Hun kan være en slags kronisk bærer?
Selv er jeg frigitt fra karantenen nå , men har mine hester fortsatt isolert, og det er tatt prov av den som var sjuk. Den andre hesten min har overhodet ikke vært sjuk. Er spent på hva prosvaren kan vise. Vi skal på utstilling om 14 dager, så det hadde vært kjekt å vite at hun ikke har kverke lenger!
Uansett tar jeg alltid endel forholdsregler når vi er på utstilling. Bl.a. staller jeg aldri opp, men har min hest på transporten. Holder god avstand til andre hester, klapper ikke andre hester osv.
Forøvrig så har jeg bare vasket mine klær ordentlig i vaskemaskin og ikke desinfisert dem. Ifølge veterinæren skal det være tilstrekkelig. Men i og for seg har jeg bare brukt klær hos hestene i sommer som jeg ikke kommer til å bruke hos andre hester siden (arbetskläder, kläder til målning etc.)
Hilsen Nina i Norge