Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Thaliaste

Trådstartare
Vad har feber för funktion? Vad innebär det att en person har feber respektive inte feber med i annars samma symtom?

Jag har drabbats av halsfluss och ringde därför till VC för att få ta ett prov. (Jag vet att man visserligen inte får antibiotika även om det är bakterie, men eftersom min senaste flussomgång slutade med 1,5 mån och till sist inläggning på sjukhus så vore det skönt att åtminstone veta om det är bakterie eller virus denna gång)

Sköterskan frågar lite frågor om symptom och så och säger då att de inte tar prover om man inte har minst 38,5 i feber, jag kan alltså inte komma in eftersom jag inte har det.

Efter det här har jag funderat på vad feber egentligen är? Är det någon här som kan förklara? Jag har i princip aldrig feber (över 38), har haft det ett par enstaka gånger bara i hela mitt liv. När jag har varit jättesjuk och inlagd på sjukhus kom jag nog nästan upp i 38,5 en gång. Jag har dock andra feber-liknande symptom, matthet, fryser, ont i kroppen, yrar när jag sover m.m., men alltså bara lite förhöjd temperatur, inte feber.

Vad innebär det? Är det mer allvarligt om man har feber, dvs jag blir inte lika allvarligt sjuk som andra eftersom jag inte har feber? Eller tvärtom, har jag ett sämre kroppsligt försvar för att jag inte också har feber när jag är sjuk?

Kan någon vänlig själ förklara vad feber har för funktion för mig? Jag var nog sjuk när vi hade den lektionen i skolan :p
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Det står lättbegripligt om feber på 1177 vårdguidens sida:)
Dock inte varför vissa inte får feber och andra verkar få det lättare.
Bebisar och småbarn får ofta betydligt högre feber än vuxna då deras hjärnors febercentra ännu inte utvecklats.
En "enkel" skillnad på bakterier och virus är att virusslem/snor är ofta vitt eller gult när man kommit förbi ofta första dagens genomskinlighetssnuva. Medan bakterier är grönt. Bakterier smakar och luktar ofta betydligt mer illa än virus.
Men på det stora hela så tror jag att sjukvården borde vara mer "ödmjuka" och inte ha sina fasta gränser på vad som är hög feber då jag- precis som du är inne på- är säker på att det varierar. Ungefär som när man har djur så bör man ju tempa djuret någon gång ibland för att veta dess cirka normala temperatur för att bättre veta om den har liten eller stor tempförhöjning vid feber.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Nja, det står ju i princip ingenting om vad det "är" eller vad det betyder att ha eller inte ha feber. Det står bara att det är ett symptom på sjukdom. Det jag undrar över är lite om man kan säga att en person ÄR mer allvarligt sjuk om denne har feber än om den inte har det. För om det är så, så skulle det ju innebära att en person som aldrig har feber inte är lika allvarligt sjuk som en person som inte har det?

I mitt fall är slemmet gult (från halsen, har ingen snuva) men smakar illa, vad innebär det enligt testet? :) (Och så ser det ut som att min halsmandel möglar :wtf:)
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Det är en reaktion på att något är fel i kroppen, tex en virusinfektion. Man får feber för att kroppen ska försvara sig mot främmande bakterier. Eller för att immunförsvaret ska bli mer aktivt.

Google is your friend.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Håller med dig ang feber, själv har jag en normal kroppstemperatur på 35 grader, jag har i friskt tillstånd tillomed varit nere på 34,5 grader utan att må dåligt det minsta. Men jag varierar ganska friskt i temperatur med.

(Och ja, det var inget fel på temperaturmätaren eftersom jag kontrollmätte på min exsambo, och han var 37 grader som vanligt...)
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Själv är min normala kroppstemperatur 36-36,5 grader.
Vid 37 har jag lätt feber.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Det är en reaktion på att något är fel i kroppen, tex en virusinfektion. Man får feber för att kroppen ska försvara sig mot främmande bakterier. Eller för att immunförsvaret ska bli mer aktivt.

Google is your friend.

Så om man inte får feber trots att man har en virus- eller bakterieinfektion så har man inget bra immunförsvar? Det är ju en helt annan sak än att man inte är lika allvarligt sjuk om man inte har feber som om man har det?
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Det där om att ha halsfluss utan feber har jag bråkat med läkare om i hela mitt liv. Jag hade det som mest 8 ggr på 1 år när jag var yngre och varenda gång var det samma diskussion, dom kunde inte förstå att jag inte hade feber.

Men oavsett feber så är det ju inte bra att gå runt med halsfluss och det smittar ju dessutom. Jag får penicillin när jag har halsfluss, varför får inte du det?
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Jag har samma problem själv när det gäller feber och temperatur, så när jag är sjuk och behöver komma in och de frågar om jag har feber så svarar jag ja, utan att säga hur mycket. Sen kan de gnälla när man väl är inne att man inte har över 38,5 men jag har hittills aldrig sökt vård utan att det har behövts, varje gång så har läkaren satt in behandling, så jag har inget dåligt samvete över det. Nu kanske det ska tilläggas att jag har sökt hjälp ungefär 1 gång vartannat år så det är inte så särskilt ofta...
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Hittar inget svar om det. Men det borde ju betyda att man inte är lika sjuk så att immunförsvaret behöver aktiveras ytterligare.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Det där om att ha halsfluss utan feber har jag bråkat med läkare om i hela mitt liv. Jag hade det som mest 8 ggr på 1 år när jag var yngre och varenda gång var det samma diskussion, dom kunde inte förstå att jag inte hade feber.

Men oavsett feber så är det ju inte bra att gå runt med halsfluss och det smittar ju dessutom. Jag får penicillin när jag har halsfluss, varför får inte du det?

För att man inte ska överanvända det pga att vi står inför en immunitet inom en snar framtid, och då har vi STORA problem. Och kroppen klarar normalt att ta hand om även bakterieflusser, men det tar några extra dagar. Så jag tycker egentligen inte heller att man ska ta till det i första taget vid tillfällen när kroppen faktiskt klarar att reda ut det själv (jag har själv t o m fått det utskrivet utan bakterietest, vissa läkare bryr sig uppenbarligen inte :crazy:).

Senast jag försökte vara schysst mot mänskligheten så slutade det dock med inläggning på sjukhus och den resan vill jag INTE vara med om igen. Därav att jag ville göra ett test, så att jag inte behöver låta det gå lika långt denna gång oavsett om jag får penicillin idag eller först när det visar sig att kroppen inte lyckas hantera det själv.
(Sedan borde man ju diskutera antibiotikaanvändningen inom djurvården om man nu ska minska användningen bland människor...)

Tänk om det t o m är så att jag pga att min kropp inte lyckas producera feber så är det istället ett tecken på att den INTE är så bra på att hantera sånt här på egen hand? O_o
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Jag har samma problem själv när det gäller feber och temperatur, så när jag är sjuk och behöver komma in och de frågar om jag har feber så svarar jag ja, utan att säga hur mycket. Sen kan de gnälla när man väl är inne att man inte har över 38,5 men jag har hittills aldrig sökt vård utan att det har behövts, varje gång så har läkaren satt in behandling, så jag har inget dåligt samvete över det. Nu kanske det ska tilläggas att jag har sökt hjälp ungefär 1 gång vartannat år så det är inte så särskilt ofta...

Fast det upptäcks ju när man kommer in? Då kanske de noterar att jag ljuger och så får jag ännu svårare att komma in i framtiden tänker jag...

Min erfarenhet är också att det aldrig är något problem när man väl får träffa en läkare, utan det är just första gaten, sköterskan i tidsbokningen eller rådgivningen, som helst vill mota bort en.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Hittar inget svar om det. Men det borde ju betyda att man inte är lika sjuk så att immunförsvaret behöver aktiveras ytterligare.

Därav att Google inte alltid is your friend ;)
Jag hittar bara just enklare förklaringar som att det är ett symptom på att man är sjuk. Det är ju dock inte samma sak som att säga att du inte är sjuk/är bara lite sjuk för att du inte har feber. Och när jag lades in hade jag börjat få svårt att andas pga halsinfektionen, så jag skulle knappast säga att jag inte var "så sjuk"...

Om nu sjukvården har feber som gräns för att du ska få vård eller inte tänker jag att det måste finnas en anledning till det, bortom den där förenklade varianten på olika vårdguider. Och då undrar jag hur det fungerar.

Sedan får man ju såklart vård om man som var så sjuk som jag var (även om de ville skicka mig till VC först :eek:) och självklart är det väldigt illa om man har 41-42 graders feber. Det jag undrar över är just de lite mer milda sjukdomstillstånden, om man har använder febergränser som bedömning så lär det ju finnas någon förklaring bakom.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Jag söker förmodligen på fel sökord.

Men det är klart att man ska få vård även om man inte har feber. Det är konstigt att det är ett måste kriterie för att få vård.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

För att man inte ska överanvända det pga att vi står inför en immunitet inom en snar framtid, och då har vi STORA problem. Och kroppen klarar normalt att ta hand om även bakterieflusser, men det tar några extra dagar. Så jag tycker egentligen inte heller att man ska ta till det i första taget vid tillfällen när kroppen faktiskt klarar att reda ut det själv (jag har själv t o m fått det utskrivet utan bakterietest, vissa läkare bryr sig uppenbarligen inte :crazy:).

Senast jag försökte vara schysst mot mänskligheten så slutade det dock med inläggning på sjukhus och den resan vill jag INTE vara med om igen. Därav att jag ville göra ett test, så att jag inte behöver låta det gå lika långt denna gång oavsett om jag får penicillin idag eller först när det visar sig att kroppen inte lyckas hantera det själv.
(Sedan borde man ju diskutera antibiotikaanvändningen inom djurvården om man nu ska minska användningen bland människor...)

Tänk om det t o m är så att jag pga att min kropp inte lyckas producera feber så är det istället ett tecken på att den INTE är så bra på att hantera sånt här på egen hand? O_o


Ja jo att det inte är nyttigt med för mycket penicilin är jag medveten om. Min kropp mår inte jätte bra just nu efter att jag under sommaren/hösten fick 4 penicilinkurer på mindre än 3 månder.

Men när jag har halsfluss så brukar jag bara ringa och säga att jag är tjock i halsen och har vita prickar på mandlarna och inte brukar ha feber när jag har halsfluss, vilket aldrig längre är ett problem. Dessutom så senast jag hade halsfluss så hörde sköterskan redan på telefon att det var det, då folk direkt hör på min röst när jag har halsfluss.. så det är svårt att missa :P
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Fast det upptäcks ju när man kommer in? Då kanske de noterar att jag ljuger och så får jag ännu svårare att komma in i framtiden tänker jag...

Min erfarenhet är också att det aldrig är något problem när man väl får träffa en läkare, utan det är just första gaten, sköterskan i tidsbokningen eller rådgivningen, som helst vill mota bort en.

Eftersom journalen måste lämnas ut om jag begär det så räknar jag kallt med att de inte skriver att jag ljög om feber men var rejält sjuk ändå... Som sagt så söker jag bara hjälp när det verkligen är kris och det kan nog journalen uppvisa om de blir allt för envisa med att inte låta mig träffa en läkare. Dessutom är det ju läkaren som skriver journalen så jag tror inte att det är någon större fara! ;)

Men för att bli lite ot, det måste har blivit något slags systemfel när det ska vara så att sköterskan i telefon ska kunna avgöra hur sjuk patienten är och neka denne att träffa läkare. Jag har gett upp en gång eftersom jag var så pass sjuk att jag inte ens orkade bli arg, och gick istället till företagshälsovården som egentligen är inriktad på friskvård, den läkaren släppte in mig omg och var nära att skicka mig direkt till akuten i och med att jag var så dålig men nöjde sig med att ge mig en dunderkur penicillin och lite andra mediciner och sedan ringa varje dag i tre dagar för att kolla så att det hade vänt, hade det inte gjort det så skulle jag åka in direkt... Men sköterskan på VC som jag pratade med tre gånger hävdade bestämt att det var ingen fara med mig för det var så många andra som var sjuka... :meh:

Tyvärr verkar systemet vara uppbyggt på att envisats får träffa en läkare, fast sen verkar de inte kunna underlätta för sig själva heller, min svärmor som är dement ringer och bokar tider stup i kvarten men glömmer bort det. Jag bad dem att de kunde skicka en kallelse även till hennes gode man för att underlätta för alla parter, men si det kunde man inte göra utan hon får fortsätta betala 150 kr för varje bokat besök som hon glömmer bort... *suck* Så hon tar upp en tid, de får vänta och sedan skicka ut en faktura och så börjar det om.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Eftersom journalen måste lämnas ut om jag begär det så räknar jag kallt med att de inte skriver att jag ljög om feber men var rejält sjuk ändå... Som sagt så söker jag bara hjälp när det verkligen är kris och det kan nog journalen uppvisa om de blir allt för envisa med att inte låta mig träffa en läkare. Dessutom är det ju läkaren som skriver journalen så jag tror inte att det är någon större fara! ;)

Men för att bli lite ot, det måste har blivit något slags systemfel när det ska vara så att sköterskan i telefon ska kunna avgöra hur sjuk patienten är och neka denne att träffa läkare. Jag har gett upp en gång eftersom jag var så pass sjuk att jag inte ens orkade bli arg, och gick istället till företagshälsovården som egentligen är inriktad på friskvård, den läkaren släppte in mig omg och var nära att skicka mig direkt till akuten i och med att jag var så dålig men nöjde sig med att ge mig en dunderkur penicillin och lite andra mediciner och sedan ringa varje dag i tre dagar för att kolla så att det hade vänt, hade det inte gjort det så skulle jag åka in direkt... Men sköterskan på VC som jag pratade med tre gånger hävdade bestämt att det var ingen fara med mig för det var så många andra som var sjuka... :meh:

Tyvärr verkar systemet vara uppbyggt på att envisats får träffa en läkare, fast sen verkar de inte kunna underlätta för sig själva heller, min svärmor som är dement ringer och bokar tider stup i kvarten men glömmer bort det. Jag bad dem att de kunde skicka en kallelse även till hennes gode man för att underlätta för alla parter, men si det kunde man inte göra utan hon får fortsätta betala 150 kr för varje bokat besök som hon glömmer bort... *suck* Så hon tar upp en tid, de får vänta och sedan skicka ut en faktura och så börjar det om.
Känner igen det där alldeles för väl!
Förra veckan samlade jag mod och ringde till VC för att få en tid för att få utskrivet någon hostmedicin (inte Cocciliana då jag reagerar allergisk mot den) och slemlösande tabletter. Hamnade så klart hos bromsklossen (sköterskan) och hon talade om för mig att jag får börja med egenvård först. Det har jag, svarade jag... *Hon förklarade vad man kunde göra och jag svarade att jag gjort det för varje sak hon sa. Det enda jag inte gjorde var att sörpla receptfri vatten...förlåt... hostmedicin från apoteket. Och så sa hon att Mollipect är receptfri. Jag vet att den inte är det men sa inget. :crazy:

Jag fick inte komma in ändå, trots att jag gjort allt hon sa inklusive att överdosera min astmamedicin och förklarade för henne att jag hade svårt för att ta djupa andetag, slemmet satt benhårt fast djupt nere och jag inte kunde hosta upp något alls längre.Jag hade ingen feber och det gjorde inte ont när jag tog djupa andetag...:banghead:

Istället fick jag några rör slemlösande (Acetylcystein) av mamma och "knarkade" sånna och jag kunde börja hosta upp slemmet.

Jag bad inte ens om antibiotika trots att jag började misstänka lunginflammation (nog för att jagi nte är läkare men det kändes exakt som när jag hade lunginflammation senast), det var inte ens min tanke, jag ville BARA ha hostmedicin och slemlösande så jag kunde bli slemlös igen....

Jag hostar fortfarande mycket och är hes, men inte som då, som tur är!
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Själv är min normala kroppstemperatur 36-36,5 grader.
Vid 37 har jag lätt feber.

Jag har 36,6 och har feber när jag har 37,5 i temp. Det har vissa svårt att fatta, jag har förklarat åtskilliga gånger att jag HAR testat min temp när jag varit frisk och jag har gjort det MÅNGA gånger, inte bara på mig utan på mina barn också. Men vissa inom vården tycks anse att alla har samma temp.
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Samma här. Har jag 38 grader är jag ett vrak! Men jag får nästan aldrig feber av förkylning eller liknande sen jag hade lunginflammation och över 40 i 1,5 vecka när jag var yngre. Däremot när lederna rasar ligger jag på knappt 38 men det är ju inte feber som sagt. Tycker också det är märkligt att veterinärer utgår från djurets normaltemperatur, men däggdjuret människa fungerar inte så?
 
Sv: Sjukdoms-/kroppskunniga: vad har feber för funktion?

Helt ot, men det finns många veterinärer som är likadana.. ;)
Jag har haft två hästar med låg normaltemp och trots att jag sagt det så har veterinären varit väldigt bestämd med att hästen minsann inte alls har feber.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 590
Senast: manda
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 216
Senast: Korven
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 118
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp