Sjuka barn på dagis

Excalibur

Trådstartare
Hur sjuka ska barnen vara för att de ska vara hemma från dagis?

Vid feber är det ju självklart. Men vart går gränsen för er?
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Sjukdommar som är smittsamma, och när allmäntillståndet är sämre. Dvs är mina ungar hängiga utan någon orsak får de vara hemma. Sen kan de bli jättepigga under dagen och jag ångrar mitt beslut ;) , men hellre en dag hemme för mycket än en dag sjuk på dagis...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Jakob har hostat hela natten men är pigg nu..
Fast vi är hemma idag ändå.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Om lillan är hängig och trött så får hon vara hemma och naturligtvis om hon har feber och alltid minst en eller två dagar efter om hon varit sjuk
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Om man märker att dom är ur form och inte orkar vara sig själva tycker jag de ska vara hemma!
Dagis tar ju på krafterna.

Sen vid magsjuka tycker jag det är extra viktigt att man har dom hemma minst 3 dagar efter.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Sjukdommar som är smittsamma, och när allmäntillståndet är sämre. Dvs är mina ungar hängiga utan någon orsak får de vara hemma. Sen kan de bli jättepigga under dagen och jag ångrar mitt beslut ;) , men hellre en dag hemme för mycket än en dag sjuk på dagis...

Håller med,gör likadant med mina:D
 
Sv: Sjuka barn på dagis

om barnen är gnälliga får de vara hemma för då är de för trötta för att orka. Och om de är mycket snoriga även fast de verkar pigga annars. Magsjuka så är heldre en dag förmycket hemma än en dag för lite och syskonet är givetvis hemma. Barnen är alltid hemma minst två dagar efter att sista familjemedlemmen blev frisk. Jag vet inte hur jag ska göra när de börjar skolan men små barn är ju känsligare. Har föräldrar i gruppen som lämnar barnen dagen efter maginfluensa eller om de själva är sjuka, inte särskilt kul för givetvis går magsjukan som en löpeld då. Endel föräldrar lämnar barnen om de är feberfria så de kan vara hemma en dag lämnas nästa och vara hemma tredje dagen gissa om de smittar. Är mina barn hemma så är de hemma minst en feberfri dag ävn om de bara är småfebriga.
Sedan är det ju så att om barnen bara är lite hängiga och får vara hemma så står de emot bättre och blir friskare fortare eller så kanske man lyckas stoppa sjukdomen innan den bryter ut helt.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Dottern har varit hemma när hon varit hängig och gnällig, snuvig, hostig... feber är inget krav alls.... man vet ju själv hur seg man kan vara med "influensa"-liknande symptom.... sen viktigt att ha barnen hemma EFTER vissa sjukdommar som magsjuka osv... dom måste ha 1-2 dagar friska här innan dom får komma tillbaka :)
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Det är väldigt bra svar ni har lämnat, har väl egentligen inte så mycket att tillägga. Givetvis är det allmäntillståndet som avgör samt eftervården. Jag har dessutom låtit dem varit hemma en/två dagar om jag märker att något kan vara på gång, det har medfört att sjukdom sällan har brutit ut för mina barn.

Har man barn som orkar vara på dagis halva dagar så finns ju möjligheten att vara hemma med dem den andra halvan. Ta kontakt med er BVC-sköterska, hon kan skriva intyg på att barnet bara bör gå halvdagar. Det är det inte många som vet, kan vara bra framför allt för ensamstående att veta kanske...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Förutom vid rent smittsamma sjukdomar och feber så är mina barn hemma när allmäntillståndet är så påverkat att de inte skulle kunna tillgodogöra sig förskolan. Är man hängig är det bättre att få vara hemma och få chansen att vila upp sig.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

De får va rejält sjuka om man ska va hemma, inte stannar ja jag hemma från jobbet inte om jag bara är lite småkrasslig. Finns ingen anledning att mesa med varken vuxna eller barn!
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Har du hört talas om smittorisk?
Vuxna är en sak, men sjuka småbarn är vandrande bakterie/virusbomber som hostar och nyser rätt ut. Petar i snoret med handen och sen på handtaget osv.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

De får va rejält sjuka om man ska va hemma, inte stannar ja jag hemma från jobbet inte om jag bara är lite småkrasslig. Finns ingen anledning att mesa med varken vuxna eller barn!

Ursäkta mig Meriona, men nu tror jag faktiskt att du provocerar lite...
Ingen vill väl sina barn så illa att de måste gå när de inte mår bra och dessutom smitta av sig till övriga barn. Om barnen mår dåligt stannar man inte hemma för att "mesa", det var riktigt töntigt sagt måste jag säga!
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Tycker som du!
Det gäller att orka med verksamheten och den kan vara "tuff" eftersom barn faktiskt inte har rast utan finns där hela tiden. Alla dagis har inte vila.
Och det är respektlöst mot andra att gå till jobb eller dagis när man är sjuk/smittar. :mad:
OCH det känns helt hopplöst när man själv varit hemma med barnen för att de ska bli riktigt friska, att mötas av någon annans helsnoriga barn när man kommer tillbaka till dagis.
Det brukar dessutom oftast vara samma barn varje gång... :confused:
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Genom åren med mina barn så har jag kört med nästan samma anledningar till att vara hemma från dagis/skola.

Feber
Snuva
Hosta
Magsjuka
Huvudvärk
Dålig sömn på natten pga att de är på väg att bli sjuka.

Det är högt tempo både inom dagis och skolans värld, de har ingen chans att ta detlugnt/varva ner vilket förlänger sjukdomstiden.

För att ha fått gå tillbaka så ska de ha varit feberfria i minst 24 timmar samt inte ha någon grön snuva eller hosta som stör sömnen.
Har det varit magsjuka så har de fått vara hemma minst 48 timmar efter sista illamåendet.

Har funkat bra att hålla på dessa "regler" och de har knappt behövt vara hemma genom alla åren.



/ indianen mamma till tre numera ganska stora barn 17, 15 och 7 år
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Eftersom mina barn har "lyxen" av att ha mamma hemma nästan jämt, så får de ju vara hemma när många andra åker till dagis..

Är de förkylda, snoriga med lite fluss så får de vara hemma. Likaså vid lättare släng av magsjuka eller annat smittsamt.

Mkt uppskattat av dagis och skolpersonalen. Har ju hört skräckexempel när föräldrarna ger barnet alvedon och lämpar av på dagis etc. :crazy: Tror tusan skolorna blir smitthärdar om sjuka barn skickas dit och symptomen är maskerade med alvedon..
 
Sv: Sjuka barn på dagis

De får va rejält sjuka om man ska va hemma, inte stannar ja jag hemma från jobbet inte om jag bara är lite småkrasslig. Finns ingen anledning att mesa med varken vuxna eller barn!

Jag hoppas innerligt att du bara provocerar eller inte har egna barn... Det är en markant skillnad för dig att vara på jobbet mot för barnen att vara på förskolan, de har ingen som helst möjlighet att få lugn och ro och vila en stund som du har på en arbetsplats. Dessutom är barn känsligare än vuxna och mer lättpåverkade...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Problemet tror jag ofta ligger i att föräldrar inte har råd att vara hemma med sina barn när de är småkrassliga. det känns för mkt i plånboken. Vilket är tråkigt förstås. Jag har hört argumentet "inte mesa" förr och då har det igentligt handlat om ekonomin.

Vad merionahade för motiv till sitt utlåtande lägger jag mig inte i, bara en allmän reflektion.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Har råd? Allvarligt talat, nog för att vi har det väldigt väl förspänt, men av mina vänner har det desto värre, ensamstående med tre barn och pluggar just nu. Men hon skulle inte tveka en minut att vara hemma med något av barnen om det behövs, hon har samma åsikter som jag när det gäller dagis eller inte vid hängighet.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Hur högt pris ska de stackars barnen behöva betala då??? :confused:

Jag förstår helt enkelt inte resonemanget. Vi har världens bästa socialförsäkring, i vilka andra länder kan du vara hemma i princip hur mycket som helst med dina barn utan att varken få sparken eller helt tomt i plånboken?

Tänk efter när man har sånt resonemang. Är man inte hemma i tid kanske det blir så illa att barnet utvecklar någon svårare sjukdomar för att de tillslut får följdsjukdomar som kan vara riktigt illa...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 332
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 688
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp