Sjuka barn på dagis

Sv: Sjuka barn på dagis

Hur högt pris ska de stackars barnen behöva betala då??? :confused:

Jag förstår helt enkelt inte resonemanget. Vi har världens bästa socialförsäkring, i vilka andra länder kan du vara hemma i princip hur mycket som helst med dina barn utan att varken få sparken eller helt tomt i plånboken?

Tänk efter när man har sånt resonemang. Är man inte hemma i tid kanske det blir så illa att barnet utvecklar någon svårare sjukdomar för att de tillslut får följdsjukdomar som kan vara riktigt illa...

Eh Va? menar du verkligen mig? Eller är det Meriona du menade? Eftersom jag har skrivit flera gånger att jag är hemma med mina barn om de är de minsta hängiga...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Barnen SKALL vara hemma när de inte orkar tempot på förskolan. Jobbar på en I Ur och Skur Förskola och vi skickar barnen i retur om de har feber.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Men alla barn har ju inte ont av att ha feber. Orkar dom med alla aktiviteter så är det ju klart att dom ska gå.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Jag vet inte hur du upptäcker feber på dina barn men det är sällan jag tar febern om det inte är något märkbart med barnet. Antingen att det verkar hängigt eller känns väldigt varm. Skulle min dotter ha lite feber, 0,5-1 grad och vara som vanligt, då skulle jag nog inte tänka på att ta febern. Så har det kommit så långt att jag har tagit febern då har det redan varit nåt innan som gjort att jag har ansett att det behövs. Att då få feber bekräftat men ändå skicka iväg barnet tycker jag låter väldigt konstigt. Feber är ju ett tecken på att inte allt står helt rätt till, det är ju inget som kommer för skojs skull.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Eh Va? menar du verkligen mig? Eller är det Meriona du menade? Eftersom jag har skrivit flera gånger att jag är hemma med mina barn om de är de minsta hängiga...

Det var Atoxa jag besvarade. Sorry, skulle givetvis varit tydligare och lagt till med ett citat svar. No hard feelings hoppas jag...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Jag håller det om att det är jävligt... Och att man borde föra sin ekonomi så att det går runt även om man har sjukpenning, vård av barn eller blir arbetslös.

Många i min närhet lever över tillgångarna, och då fixar helt enkelt inte ekonomin det. Eller också så orkar man inte at leva snålt en månad.. Oansvarigt och förgävligt tycker jag.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

I de allra flesta fall så är det ju barnen som får betala när föräldrar strular eller inte har koll på läget.
Människorna jag tänker på när jag tog upp ekonomiaspekten, lever på grisgnällen hela tiden. Och inte pgv att de har dåliga inkomster utan pgv att de har fasliga utgifter. Mycket dyra smålån, här och var och på allt från damsugare till platt tv. Dyrt boende. De lyckas tra runt ekonomin men den tål inga sänkningar på inkomst.

De förmildrar sitt handlande (eller snarare rättfärdigar sig själva) genom att säga; man skall inte mesa med barnen, så dålig är hon/han inte osv.

Jag personligen skulle tycka att det var jä**** skämmigt, och jag skulle få såååå dåligt samvete om jag fick barnen med mig hem från dagis på en gång, direkt vid lämning. Vilket har hänt dem fler än en gång!

Istället svär dem över förlorad arbetsinkomst.:confused:
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Vi har fått ett behändigt litet häfte från Barnomsorgen där det står hur man skall göra.
Och det skall följas.

Men kort så blir det:
Barnet skall inte smitta.
Barnet skall orka hela dagen.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Jag säger som de flesta här, smitta, feber osv men jag har för mig (mina barn är ur dagisåldern) att de INTE FÅR komma även när de har ögoninfektioner (kommer just ihåg nu varför...smittorisken:crazy:sorry för mitt dåliga minne)
merman
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Om du med småkrasslig menar rinnande näsa håller jag med. Pratade med fröknarna på småbarnsavdelningen o undrade över detta o det menade på att de skulle få stänga mellan sep o april om alla snoriga ungar skulle va hemma. Dessutom skulle nog inte försäkringen vara så generös mot föräldrar med sjuka barn om alla var hemma jämt.

Men som ni andra skrivit: orkar de inte så får de vara hemma.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Vill bara ge ett exempel...

Idag skickades min 10-åring hem från skolan för att hon var för trött. Hon har alltså inte feber, förkylning, magsjuka eller annan sjukdom/smitta. Barnen måste få återhämtning när det är för mycket runt dem av olika anledningar eller om de har någon begynnande infektion i kroppen.

Mitt barn sov en halvtimme sedan var hon fit for fight igen :bump:
så i morgon blir det skola igen. Hade hon varit tvungen att vara kvar så hade kanske en förkylning eller annan sjukdom brutit ut och det hade kunnat blivit en lång sjukperiod hemma istället...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Mitt barn får stanna hemma när hon verkar vara hängig eller är sjukt utan tvekan (4år). Sen följer vi ju såklart reglerna med smittsamma sjukdommar tex magsjuka (om hon skulle drabbas av det).

Men ibland är det väldigt svårt att avgöra hur pigga de är på morgonen. Hon kan ha hostat lite under natten/sovit oroligt och verkar vara lite täppt i näsan, men på morgonen går hon upp som hon ska och verkar "normal". Ska man eller ska man inte skicka henne till dagis? Man vet ju själv att man är lite hängig när man håller på att få en förkylning, men samtidigt kankse det inte var en "riktig" förkylning på G.

I dehär fallen har jag faktiskt skickat dottern till dagis, hoppats på det bästa och tänkt att dagispersonalen får höra av sig om de märker att hon är trött.

Det är inte lätt att avgöra som förälder, och det värsta är att de informationsblad som dagispersonalen skickar ut bara spär på det dåliga samvete man ändå har som förälder när man står i valet och kvalet. Såklart vill man inte vara en "dålig" förälder och skicka sitt sjuka barn till dagis, men samtidigt vem har råd att vara hemma i onödan?
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Råd har jag nog.
Men står ut med ett friskt understimulerat barn i behov av lekkamrater gör jag inte.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Varför är det självklart att dom ska vara hemma när dom har feber? Det har inga av mina varit.

På vårt dagis heter det att barnen SKALL VARA FEBERFRIA vid vistelse på dagis, och det tycker jag är ganska självklart... Feber är ett tecken på att något är fel (ex.vis en infektion) och därmed är immunförsvaret nedsatt, och i 9 fall av 10 även allmäntillståndet påverkat.
Min dotter får vara hemma när hon av någon anledning inte är i form för att orka med en dag på dagis.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Varför är det självklart att dom ska vara hemma när dom har feber? Det har inga av mina varit.

Sjukvårdsrådgivningen har bland annat skrivit:
Orsak: Feber är inte en sjukdom utan ett symtom på att något är fel i kroppen. Det är en del av kroppens försvar mot främmande virus och bakterier eftersom dessa smittämnen inte trivs när det blir för varmt.
Behandling: När man har feber bör man vara hemma från arbetet eller skolan för att låta kroppen vila och återhämta sig. Man ska undvika att anstränga sig fysiskt men man behöver inte ligga till sängs. Det är bra att vara uppe och röra på sig lite grand, men man ska aldrig träna eller idrotta när man har feber.

De ger ett ganska tydlig råd om att man ska vara hemma. Barn har faktiskt inte själv möjligheten att bedöma om de ska stanna hemma eller inte så där måste vi föräldrar ta vårt ansvar. Så jag tycker att alla ni som inte låter era barn eller er själva stanna hemma vid feber att ni ska tänka om, det handlar faktiskt om eran hälsa...
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Tur att jag varken tränar eller idrottar med 40.6 i temp. Har bara varit på jobbet då.
 
Sv: Sjuka barn på dagis

Du är vuxen och förmodligen kapabel att fatta dina egna beslut, grundat på din egna ork och dina erfarenheter av tidigare sjukdomstillfällen. Själv äger jag inte ens en termometer åt mig själv. Antigen mår jag bra nog att gå till jobbet eller så gör jag det inte. Jag behöver inte siffror för att tala om det för mig.

Barn har inte den möjligheten,insikten och kunskapen. Det är vi vuxna som måste ta det beslutet åt dem. Du kan jämföra med min hund, som gärna hade hoppat och busat och grävt med tassen - timmarna efter en svår operation och många styng... H
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 332
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 688
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp