Sjuk som föräldraledig

Man kan vända på det resonemanget. Varför ska du får pengar för att ta hand om barnet, när du inte är kapabel att göra det som ersättningen är avsedd för?
Är du sjuk så är det väl logiskt att det är sjukpenning som ska utgöra din försörjning de dagarna.
Det är så jag tänker också. Precis som att om jag skulle resa bort utan barnet några dagar så skulle jag inte ta ut FP för de dagarna - dom är ju ”bebis” i min värld.

Med risk för ilskna reaktioner , om du är föräldraledig och därmed "försörjd" genom det just nu och din man ändå är ledig och kan ta hand om barnet; är det inte lite onödigt/ nästan sniket att sjukskriva sig för att spara några föräldradagar? Antar att du får karensdag också? Hade du blivit långvarigt sjuk och/ eller mannen behövt vara borta från sitt arbete (nu är han ju ledig ändå) för att du var så sjuk att du inte orkade ta hand om barnet hade jag till fullo förstått dig, men för några dagars förkylning när dessutom mannen ändå är ledig!?

Hoppas du inte tog illa upp, det var inte meningen, jag blev mest lite förundrad över hur olika man tänker! Och krya på dig, hoppas du snart mår bra igen!

Föräldradagarna är ju barnets och ska i mitt tycke inte användas för att försörja en sjuk förälder.

(Av samma anledning tycker jag att mammor som farit illa av graviditet och förlossning ska vara sjukskrivna tills de är arbetsföra (dvs kan ta hand om ett barn på heltid) och först då behöva ta föräldradagar.)

Ja man kan ju absolut resonera så. Jag bara tycker det känns lite sniket att spara föräldradagar genom att sjukanmäla sig själv vid en förkylning när mannen ändå är hemma. Krasst sett tar man ju fler dagar som f k betalar en. Hade mannen fått stanna hemma från jobbet för att ta hand om barnet för att hon var så pass dålig att hon inte fixade det hade det givetvis varit en annan femma.

Ofta förväntas man ju kunna ta hand om sina egna barn även om man inte är 100 procent frisk, vad 17 skulle man annars göra när båda föräldrarna snorar. Ringa en nanny?

Men som sagt, jag förstod redan när jag skrev inlägget att min åsikt kanske skulle mötas av mothugg av några .

Ja man kan ju absolut resonera så. Jag bara tycker det känns lite sniket att spara föräldradagar genom att sjukanmäla sig själv vid en förkylning när mannen ändå är hemma. Krasst sett tar man ju fler dagar som f k betalar en. Hade mannen fått stanna hemma från jobbet för att ta hand om barnet för att hon var så pass dålig att hon inte fixade det hade det givetvis varit en annan femma.

Ofta förväntas man ju kunna ta hand om sina egna barn även om man inte är 100 procent frisk, vad 17 skulle man annars göra när båda föräldrarna snorar. Ringa en nanny?

Men som sagt, jag förstod redan när jag skrev inlägget att min åsikt kanske skulle mötas av mothugg av några .

Ja, det är fler dagar som FK betalar, men sjukförsäkringen är till för MIG, föräldraförsäkringen är till för BARNET. Jag tycker inte att barnet ska förlora dagar med föräldern, dagar som kan planeras och användas strategiskt (till skillnad från sjukdagar), för att föräldern blir sjuk under föräldraledigheten. Hur ställer du dig till de som sjukanmäler sig under semestern? Då belastar man ju också FK trots att man får betalt.

Om båda föräldrarna är så sjuka att de inte kan arbeta så måste ju barnet förstås fortfarande tas om hand och man får som förälder lida sig igenom det. Förstår inte riktigt relevansen för den här diskussionen?

Men förutsättningen var ju att man inte kunde ta hand om barnet, inte vilken förkylning som helst. Är du inte oförmögen att ta hand om barnet så har du ju inte rätt till sjukskrivningen. Oftast kan man vara "mer sjuk" innan den gränsen kommer än för att gå till en arbetsplats och prestera där.

Ja, kan man inte fixa det mest grundläggande med tillsyn och mat så måste man ordna att någon annan hoppar in och om du absolut inte hittar en lösning ringa socialtjänsten. Behöver du inte ordna någon annan så kan du ta hand om barnet och behöver alltså inte vara sjukskriven från det...

Tänker du så om sjukskrivning från jobbet också? Det är sniket att använda sjukförsäkringen, även när jag verkligen är sjuk och arbetsoförmögen.

Men förutsättningen var ju att man inte kunde ta hand om barnet, inte vilken förkylning som helst. Är du inte oförmögen att ta hand om barnet så har du ju inte rätt till sjukskrivningen. Oftast kan man vara "mer sjuk" innan den gränsen kommer än för att gå till en arbetsplats och prestera där.

Ja, kan man inte fixa det mest grundläggande med tillsyn och mat så måste man ordna att någon annan hoppar in och om du absolut inte hittar en lösning ringa socialtjänsten. Behöver du inte ordna någon annan så kan du ta hand om barnet och behöver alltså inte vara sjukskriven från det...

Tänker du så om sjukskrivning från jobbet också? Det är sniket att använda sjukförsäkringen, även när jag verkligen är sjuk och arbetsoförmögen.

Först har jag väl svårt att tro att man verkligen skulle vara helt oförmögen att ta hand om ett spädbarn p g a en förkylning, även om det så klart är jätteskönt att slippa om man mår taskigt. Toppen för TS att mannen var ledig ju! Självfallet tycker jag inte att det på något vis är fel att vara hemma från jobbet med sjukpenning om man är sjuk. Jag ser dock en tydlig skillnad att sjukskriva sig från sitt arbete om man är så sjuk att man inte kan jobba jämfört med att sjukskriva sig från sin föräldraledighet när barnets andra förälder ändå är ledig från jobbet och kan ta hand om barnet. Hade den andra föräldern varit tvungen att avstå från att gå och arbeta hade det ju varit en helt annan femma . Om du inte ser den skillnaden så gör du inte, och alla tänker olika. Själv blev jag helt ärligt bara genuint förvånad över tänket.

Senast ändrad:
Ja, det är fler dagar som FK betalar, men sjukförsäkringen är till för MIG, föräldraförsäkringen är till för BARNET. Jag tycker inte att barnet ska förlora dagar med föräldern, dagar som kan planeras och användas strategiskt (till skillnad från sjukdagar), för att föräldern blir sjuk under föräldraledigheten. Hur ställer du dig till de som sjukanmäler sig under semestern? Då belastar man ju också FK trots att man får betalt.

Om båda föräldrarna är så sjuka att de inte kan arbeta så måste ju barnet förstås fortfarande tas om hand och man får som förälder lida sig igenom det. Förstår inte riktigt relevansen för den här diskussionen?
Nej vi tycker olika. Jag tänker väl att om mannen ändå är ledig så vill han väl hur som helst ta hand om sin baby och underlätta för sin sjuka fru?

Jag tycker absolut att man kan sjukskriva sig under semestern, men själv hade jag inte kommit på tanken att göra det för lite snuva i några dagar! Däremot om en vecka eller mer gick och jag var helt utslagen.

Nej vi tycker olika. Jag tänker väl att om mannen ändå är ledig så vill han väl hur som helst ta hand om sin baby och underlätta för sin sjuka fru?

Jag tycker absolut att man kan sjukskriva sig under semestern, men själv hade jag inte kommit på tanken att göra det för lite snuva i några dagar! Däremot om en vecka eller mer gick och jag var helt utslagen.

Vem har pratat om lite snuva?

Vem har pratat om lite snuva?
Förkylning var väl vad det handlade om?

Och hur som, du får ju så klart göra precis som du vill, jag har ju absolut inget med det att göra. Jag blev bara (faktiskt) helt genuint förvånad över tanken i ett fall där det handlar om kortare, tillfällig sjukdom och när den andra föräldern inte behöver avstå arbete för att kunna ta hand om barnet.

Hoppas du mår bättre !

Förkylning var väl vad det handlade om?

Och hur som, du får ju så klart göra precis som du vill, jag har ju absolut inget med det att göra. Jag blev bara (faktiskt) helt genuint förvånad över tanken i ett fall där det handlar om kortare, tillfällig sjukdom och när den andra föräldern inte behöver avstå arbete för att kunna ta hand om barnet.

Hoppas du mår bättre !
Fast en förkylning är väl inte automatiskt = ”lite snuva”?
Jag tycker det är oerhört osympatiskt att bara anta det.

Vart går din gräns för att man ska Gå använda sin sjukförsäkring från f-kassan? Smittsamma sjukdomar som hotar att smitta barnet? Lunginflammation? Magsjuka? Influensa? Benbrott? Psykisk ohälsa? Ebola?

Fast en förkylning är väl inte automatiskt = ”lite snuva”?
Jag tycker det är oerhört osympatiskt att bara anta det.

Vart går din gräns för att man ska Gå använda sin sjukförsäkring från f-kassan? Smittsamma sjukdomar som hotar att smitta barnet? Lunginflammation? Magsjuka? Influensa? Benbrott? Psykisk ohälsa? Ebola?

Som sagt vi tycker olika, och det är ju tråkigt att du finner det "oerhört osympatiskt". Du gör och tycker förstås som du vill!

För att för en sista gång förtydliga min reflexion så blev jag som sagt bara uppriktigt förvånad över tanken på att sjukskriva sig från föräldraledighet för en kortare sjukperiod när den andra föräldern ändå är ledig p g a schema . Vanligtvis hjälps väl föräldrar åt med sitt barn även om den ena är föräldraledig på pappret. Om båda är hemma och den ena förkyld så gör den andra mer vad gäller barn och hem. Större skillnad än så är det inte för mig. Det är ju inte så att bäbisen förlorar dagar med sina föräldrar heller: mamma finns hemma och i närheten och pappa fixar omsorg, blöjbyten och ev mat om mamman inte ammar.

Återigen har jag aldrig opponerat mig emot att varken sjukskriva sig från föräldraledighet om den andra föräldern behöver vara hemma från jobbet (kortare eller längre period), sjukskrivning p g a allvarlig / långvarig sjukdom även om ingen annan tar över dagarna (t ex pensionerad mor/farförälder rycker) eller om man blir sjuk så att semestern blir (helt eller delvis) förstörd. Om du inte ser skillnaden mellan ovan nämnda situationer jämfört med att sjukskriva sig för en kortvarig åkomma när partnern ändå är hemma och ledig så gör du helt enkelt inte det. Man får tycka olika och det är helt okej. Jag blev som sagt bara förvånad över tanken - man tänker som sagt olika och själv hade jag aldrig någonsin kommit på idén liksom.

Jag är ledsen att du har tagit illa upp över att jag har en annan åsikt än du, och jag hoppas att du snart blir frisk igen!

Först har jag väl svårt att tro att man verkligen skulle vara helt oförmögen att ta hand om ett spädbarn p g a en förkylning, även om det så klart är jätteskönt att slippa om man mår taskigt. Toppen för TS att mannen var ledig ju! Självfallet tycker jag inte att det på något vis är fel att vara hemma från jobbet med sjukpenning om man är sjuk. Jag ser dock en tydlig skillnad att sjukskriva sig från sitt arbete om man är så sjuk att man inte kan jobba jämfört med att sjukskriva sig från sin föräldraledighet när barnets andra förälder ändå är ledig från jobbet och kan ta hand om barnet. Hade den andra föräldern varit tvungen att avstå från att gå och arbeta hade det ju varit en helt annan femma . Om du inte ser den skillnaden så gör du inte, och alla tänker olika. Själv blev jag helt ärligt bara genuint förvånad över tänket.
Jag ser vilken skillnad du menar. Men det är märkligt tänkt i förhållande till hur sjukskrivningsreglerna är konstruerade.
De utgår ifrån om DIG - om du är sjuk och om du kan eller inte kan göra ditt arbete (eller ta hand om barnet).
Hur du faktiskt löser omsorgen för barnet eller vad din partner gör eller inte gör har liksom inte med bedömningen av sjukskrivningen att göra.
Det är som att bedöma sjukskrivningen på jobbet efter ifall de plockar in en vikarie eller inte. Ja, jag tycker det är konstigt att resonera så, när det inte är så reglerna är skrivna.

Jag ser vilken skillnad du menar. Men det är märkligt tänkt i förhållande till hur sjukskrivningsreglerna är konstruerade.
De utgår ifrån om DIG - om du är sjuk och om du kan eller inte kan göra ditt arbete (eller ta hand om barnet).
Hur du faktiskt löser omsorgen för barnet eller vad din partner gör eller inte gör har liksom inte med bedömningen av sjukskrivningen att göra.
Det är som att bedöma sjukskrivningen på jobbet efter ifall de plockar in en vikarie eller inte. Ja, jag tycker det är konstigt att resonera så, när det inte är så reglerna är skrivna.
Vi tycker olika helt enkelt . Jag hade bara aldrig kommit på tanken att mecka med att kontakta försäkringskassan för att byta ut ett par fl- dagar mot sp- dagar när det inte behövdes. Långvarig sjukdom etc etc enligt ovan är en helt annan femma för mig. Det var väl dumt att jag ens skrev något eftersom TS tydligen tog illa upp, men jag blev som sagt mest förvånad.

Jag tycker inte det är jämförbart med en sjukskrivning från arbete (oavsett vikarie eller ej), eftersom man som sjuk från sitt arbete inte får någon inkomst om man inte sjukskriver sig (första veckans sjuklön, minus karensdag, står arbetsgivaren för och därefter f k). TS får ju den inkomst hon hade räknat med från FK även om hon inte sjukskriver sig. Sjukskriver hon sig så är det ju för att spara på föräldradagar och inget annat.
På de flesta arbetsplatser behöver man ju dessutom sjukskriva sig av den enkla anledningen att man behöver annonsera att man inte kommer och varför.

Vi tycker olika helt enkelt . Jag hade bara aldrig kommit på tanken att mecka med att kontakta försäkringskassan för att byta ut ett par fl- dagar mot sp- dagar när det inte behövdes. Långvarig sjukdom etc etc enligt ovan är en helt annan femma för mig. Det var väl dumt att jag ens skrev något eftersom TS tydligen tog illa upp, men jag blev som sagt mest förvånad.

Det hade jag heller aldrig orkat faktiskt, trodde inte någon gjorde så.

Det var väl dumt att jag ens skrev något eftersom TS tydligen tog illa upp, men jag blev som sagt mest förvånad.

Jag uppfattade det inte som att TS tog illa upp alls av att du ifrågasatte förfarandet. Däremot av att du kallade hennes sjukdom för "lite snuva", vilket var rätt långt ifrån hur hon själv beskrev det. Jag tror inte TS hade haft några som helst problem att ta hand om sin son om hon var "lite snuvig".

Jag hade nog inte heller tänkt på att sjukskriva mig om min man ändå var ledig. Men det betyder inte att jag tycker det är fel att göra så. Tvärtom är det väl så man ska göra...

Jag uppfattade det inte som att TS tog illa upp alls av att du ifrågasatte förfarandet. Däremot av att du kallade hennes sjukdom för "lite snuva", vilket var rätt långt ifrån hur hon själv beskrev det. Jag tror inte TS hade haft några som helst problem att ta hand om sin son om hon var "lite snuvig".

Jag hade nog inte heller tänkt på att sjukskriva mig om min man ändå var ledig. Men det betyder inte att jag tycker det är fel att göra så. Tvärtom är det väl så man ska göra...
"Lite snuva" var väl fel uttryck då. Dock handlade det ju fortfarande om en tillfällig, kortvarig, enklare åkomma och inte direkt jämförbar med eh, ebola, som någon tog upp som exempel .

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 067
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 965
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar