Sjuk som föräldraledig

Nixehen

Trådstartare
Jag har förstått att man kan sjukanmäla sig till f-kassan som föräldraledig och då få sjukpenning istället för f-penning för de dagar man skulle ha varit föräldraledig.
I min värld borde då de dagarna av föräldraledighet sparas/återgå till ”potten” - stämmer det? Eller brinner dom liksom inne/måste tas ut av någon annan de dagarna?

Jag är riktigt jäkla förkyld, med hög feber osv så det är sambon (+ vän) som får rycka in och ta hand om bebis just nu. Sambon är ändå ledig från jobb enligt schema så han behöver inte ta ledigt eller liknande.

Man behöver ju inte ta FP varje dag man är föräldraledig så som jag förstått det, utan vara f-ledig på 100% och ändå bara ta ut ersättning för tex 3 dagar (om man har ekonomi till det).

Barnet i fråga är 5v gammal.

Så vad gäller? Sparas dagarna? Brinner de inne? Måste nån annan ta ut dem? Någon som vet? :)

De dagarna sparas väl så du kan ta ut dem vid ett senare tillfälle? Men det kan vara så att du aktivt måste gå in på FK och ta bort dagarna du skulle tagit ut.

Om barnet är äldre än dagar så får de andra föräldern vabba istället för att ta ut f-dagar. Men för yngre barn än dagar så måste den andre föräldern ta ut f-dagar medan du är sjuk.

De dagarna sparas väl så du kan ta ut dem vid ett senare tillfälle? Men det kan vara så att du aktivt måste gå in på FK och ta bort dagarna du skulle tagit ut.

Om barnet är äldre än dagar så får de andra föräldern vabba istället för att ta ut f-dagar. Men för yngre barn än dagar så måste den andre föräldern ta ut f-dagar medan du är sjuk.

Måste verkligen den andre föräldern ta ut f-dagar om den ene är sjuk? Låter jättekonstigt eftersom man inte behöver ta ut föräldrapenning alls första året. Och ännu konstigare om det är på en dag då man egentligen inte skulle ha jobbat.

Måste verkligen den andre föräldern ta ut f-dagar om den ene är sjuk? Låter jättekonstigt eftersom man inte behöver ta ut föräldrapenning alls första året. Och ännu konstigare om det är på en dag då man egentligen inte skulle ha jobbat.
Precis vad jag tänkte.
Måste ta f-dagar istället för vab skulle jag ju förtydligat.
Ah! Ja det är ju logiskt om barnet är sjukt kanske.
Men inte om det är föräldern som är sjuk väl och den andre föräldern är ledig?

Precis vad jag tänkte.

Ah! Ja det är ju logiskt om barnet är sjukt kanske.
Men inte om det är föräldern som är sjuk väl och den andre föräldern är ledig?

Om barnet är äldre än 240 dagar så får den andre föräldern ta ut VAB istället för f-dagar om den föräldralediga föräldern är sjuk. Men är barnet yngre än 240 dagar får inte den friske föräldern vabba.

Om barnet är äldre än 240 dagar så får den andre föräldern ta ut VAB istället för f-dagar om den föräldralediga föräldern är sjuk. Men är barnet yngre än 240 dagar får inte den friske föräldern vabba.
Okej jag förstår! Men nu är han bara 36dagar gammal och sambon är som sagt ledig ändå. Så sån borde jag kunna sjukanmäla mig och spara de dagarna tills jag är frisk och kan ta hand om sonen - utan att de försvinner/brinner inne eller måste tas ut av sambon (som redan är ledig)?

Du måste inte ta f-dagar alls MEN om du sjukskriver dig måste du påvisa vem som är med barnet ist för att få sjukskrivningsdagar utbetalade dvs ja din sambo måste ta f-ledigt med dagar om du vill ha betalt för sjukskrivningen.

(var sjukskriven första veckorna med äldsta sonen så om inget förändrats sen 2008 är det detta som gäller som sagt det kan vara ändrat så jag skulle kolla med försäkringskassan)

Du måste inte ta f-dagar alls MEN om du sjukskriver dig måste du påvisa vem som är med barnet ist för att få sjukskrivningsdagar utbetalade dvs ja din sambo måste ta f-ledigt med dagar om du vill ha betalt för sjukskrivningen.

(var sjukskriven första veckorna med äldsta sonen så om inget förändrats sen 2008 är det detta som gäller som sagt det kan vara ändrat så jag skulle kolla med försäkringskassan)
Fast varför ska han ta ut f-ledigt när han redan är ledig?

Borde man inte kunna visa det med tex sambons schema? (Har ingen erfarenhet själv, det är mest en fråga till f-kassan kanske).

För ja, man får inte ta hand om barnet och vara sjukskriven samtidigt som föräldraledig. Logiskt.

Borde man inte kunna visa det med tex sambons schema? (Har ingen erfarenhet själv, det är mest en fråga till f-kassan kanske).

För ja, man får inte ta hand om barnet och vara sjukskriven samtidigt som föräldraledig. Logiskt.
Nej det fattar ju jag också :) att jag inte kan vara både f-ledig och sjukskriven samtidigt.
Frågan är ju om det är värt att sjukanmäla - dvs om det sparar dagarna - eller om jag helt enkelt ska vara f-ledig. Sambon är ju ledig vilket som, men man sparar ju gärna dagar om det går liksom när man ändå är för sjuk för att utnyttja dem. :)

Och ja givetvis kan vi uppvisa schema för att han är ledig de dagarna. :)

Nej det fattar ju jag också :) att jag inte kan vara både f-ledig och sjukskriven samtidigt.
Frågan är ju om det är värt att sjukanmäla - dvs om det sparar dagarna - eller om jag helt enkelt ska vara f-ledig. Sambon är ju ledig vilket som, men man sparar ju gärna dagar om det går liksom när man ändå är för sjuk för att utnyttja dem. :)

Och ja givetvis kan vi uppvisa schema för att han är ledig de dagarna. :)

Försäkringskassan brukar vara snabba att svara på FB.

Som någon annan skrev måste det finnas någon annan som tar hand om barnet.
Jag var sjukskriven långa perioder med båda mina barn, men lyckades pussla med hjälp från mina föräldrar och maken styrde lite med sina tider, så jag har hysteriska mängder dagar sparat :o Väldigt värdefullt att istället kunna vara hemma lite längre, och jobba deltid sen.
Försäkringskassan ställde till slut väldigt mycket frågor och hade nog lagt sig i ännu mer om sjukskrivningen fortsatt.
Men då handlar det om ÅR av sjukskrivning i olika grad.
Jag frågade försäkringskassan om man kunde överlåta föräldradagar åt barnets mormor exempelvis, men det gick inte, så mormor fick hjälpa till oavlönad :D

Som någon annan skrev måste det finnas någon annan som tar hand om barnet.
Jag var sjukskriven långa perioder med båda mina barn, men lyckades pussla med hjälp från mina föräldrar och maken styrde lite med sina tider, så jag har hysteriska mängder dagar sparat :o Väldigt värdefullt att istället kunna vara hemma lite längre, och jobba deltid sen.
Försäkringskassan ställde till slut väldigt mycket frågor och hade nog lagt sig i ännu mer om sjukskrivningen fortsatt.
Men då handlar det om ÅR av sjukskrivning i olika grad.
Jag frågade försäkringskassan om man kunde överlåta föräldradagar åt barnets mormor exempelvis, men det gick inte, så mormor fick hjälpa till oavlönad :D

Tusen tack för svaret, det besvarade alla mina funderingar! :)

Med risk för ilskna reaktioner , om du är föräldraledig och därmed "försörjd" genom det just nu och din man ändå är ledig och kan ta hand om barnet; är det inte lite onödigt/ nästan sniket att sjukskriva sig för att spara några föräldradagar? Antar att du får karensdag också? Hade du blivit långvarigt sjuk och/ eller mannen behövt vara borta från sitt arbete (nu är han ju ledig ändå) för att du var så sjuk att du inte orkade ta hand om barnet hade jag till fullo förstått dig, men för några dagars förkylning när dessutom mannen ändå är ledig!?

Hoppas du inte tog illa upp, det var inte meningen, jag blev mest lite förundrad över hur olika man tänker! Och krya på dig, hoppas du snart mår bra igen!

Med risk för ilskna reaktioner , om du är föräldraledig och därmed "försörjd" genom det just nu och din man ändå är ledig och kan ta hand om barnet; är det inte lite onödigt/ nästan sniket att sjukskriva sig för att spara några föräldradagar? Antar att du får karensdag också? Hade du blivit långvarigt sjuk och/ eller mannen behövt vara borta från sitt arbete (nu är han ju ledig ändå) för att du var så sjuk att du inte orkade ta hand om barnet hade jag till fullo förstått dig, men för några dagars förkylning när dessutom mannen ändå är ledig!?

Hoppas du inte tog illa upp, det var inte meningen, jag blev mest lite förundrad över hur olika man tänker! Och krya på dig, hoppas du snart mår bra igen!
Man kan vända på det resonemanget. Varför ska du får pengar för att ta hand om barnet, när du inte är kapabel att göra det som ersättningen är avsedd för?
Är du sjuk så är det väl logiskt att det är sjukpenning som ska utgöra din försörjning de dagarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 067
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 965
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar