Själv-scannar ni?

bettysmatte

Trådstartare
Vår mataffär har börjat med själv-scanning för ett par veckor sedan. Förut tänkte jag att jag säkerligen skulle tycka att det var superpraktiskt och "hoppa på" det med en gång. Men jag är, till min förvåning, inte det minsta intresserad. När jag, t. ex., handlar på IKEA så går jag ALLTID till snabbkassorna där man scannar och betalar själv. Men i mataffären känns det bara...besvärligt. Jag ser inte riktigt tidsbesparingen, tror jag, även om den säkert finns där. Själv-scannar ni? Varför/varför inte?

Jag självscannar. Om det tar mindre tid vet jag inte men tycker det är smidigt att ha allt klart och packat direkt.

Vår mataffär har börjat med själv-scanning för ett par veckor sedan. Förut tänkte jag att jag säkerligen skulle tycka att det var superpraktiskt och "hoppa på" det med en gång. Men jag är, till min förvåning, inte det minsta intresserad. När jag, t. ex., handlar på IKEA så går jag ALLTID till snabbkassorna där man scannar och betalar själv. Men i mataffären känns det bara...besvärligt. Jag ser inte riktigt tidsbesparingen, tror jag, även om den säkert finns där. Själv-scannar ni? Varför/varför inte?
Mitt ica har dosor man bär med sig - supersmidigt! Jag självscannar alltid.

Men så finns väl de som har som ikea där man står vid en station och scannar? De har jag aldrig testat, men känns bökigt att packa om allt...

Så, ja, jag självscannar eftersom jag kan bära med mig dosan och packa varorna allt eftersom. Plus att det ytterst sällan är kö i utcheckningen.

Jag självskannar. Det tar inte mkt mindre tid (tror nån rapport nämde typ 50 sekunder smabbare shoppingrunder med självskanning) men jag slipper prata med en kassör!

WOO! :D

Edit: dosa man bär med sig

Jag har gjort det sedan det infördes på Ica år 2004. Att slippa stå i kö och att kunna packa varorna redan från början ser jag som två gigantiska fördelar. Registrerar mig även om jag bara ska handla nån enstaka gång i en butik av dessa två anledningar.
Underlättar ju oerhört för personalen också. En bra bonus.

Jag självscannar i de butiker jag oftast handlar i. Mycket nöjd. Smidigt att packa allting på en gång och dessutom ser jag direkt att rabatterna går in.

Självsanera alltid i de butiker som inte kräver att man gör scanningen i kassan, som på IKEA och på Biltema, till exempel.
Det ser jag liksom inte syftet med och lär ju knappast vara tidsbesparande. man måste ju ändå då alltid ta ur sakerna ur korgen, scanna och sätta ner i kassar.

Däremot där man scannar och samtidigt sätter ner i kassar samt slipper stå i kö vid inscheckningen är fantastiskt tidsbesparande och dessutom har du ju stenkoll på vad skiten kostar när du kommer fram.

Jag självscannar alltid i de affärer jag har möjlighet att göra det, både med handterminal och med robot.
I de butiker jag oftast frekventerar går det enormt mycket snabbare pga oändliga kassaköer.

Jag självscannar för att det är smidigt att bara behöva packa varorna en gång (om man inte åker på avstämning då) och för att jag uppskattar att ha koll på vad saker och ting kostar, märker direkt om varor går in för "fel pris" osv.

Jag självscannar för att det är smidigt att bara behöva packa varorna en gång (om man inte åker på avstämning då) och för att jag uppskattar att ha koll på vad saker och ting kostar, märker direkt om varor går in för "fel pris" osv.

De avstämningarna som sker nu mer verkar vara 3-8 varor som stickkontrolleras, inte hela inköpet. Har inte hänt på mer än 4 år nu tror jag, att jag fått kolla av hela köpet.

Självsanera alltid i de butiker som inte kräver att man gör scanningen i kassan, som på IKEA och på Biltema, till exempel.
Det ser jag liksom inte syftet med och lär ju knappast vara tidsbesparande. man måste ju ändå då alltid ta ur sakerna ur korgen, scanna och sätta ner i kassar.

Däremot där man scannar och samtidigt sätter ner i kassar samt slipper stå i kö vid inscheckningen är fantastiskt tidsbesparande och dessutom har du ju stenkoll på vad skiten kostar när du kommer fram.
Aldrig sett några sådana system men jag antar att syftet är att rädda kassabidrädet från belastningsbesvär/skador.

Självscannar alltid när det finns möjlighet. Tyvärr har inte min närmsta butik det och jag verkligen avskyr att handla utan självscanning. Jul, nyår, sportlov och påsk gäller det att handla i rätt tid, annars är kön lååång.

Det jag hittills har noterat är att det inte verkar vara något jätteintresse på "mitt" Willys.... Inte många som går runt med dosor, vad jag kan se, och bara enstaka kunder som står och ska betala i själv-scanningskassorna. Det var till och med så att en personal kom och hämtade mig ("Ska vi själv-scanna?") när jag stod och väntade i den "vanliga" kassan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 867
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 541
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar