Sv: Sittvagn

Den där räknar jag som ren stadsvagn. Jag skulle aldrig kunna ha en sådan vagn, precis som jag inte skulle kunna ha en Bugaboo Bee.

Men för TS kanske den fungerar. Ts får helt enkelt komma och uppdatera i sin tråd :)

Mitt svar var en reflektion på ditt inlägg "
Alltså grejen med UJ och liknande som är fasta i sin sittdel ( dvs ej vändbar ) är ju att dom blir platta och är lätta. Har du en vändbar sittdel så blir det automatiskt en större klump när man fäller ihop..

Så det är jätteklurigt att hitta en bra vagn som är både vändbar, smidig och blir platt. Du får nog förklara mer ingående vad du vill ha. :)

Så, jo det finns visst vagnar som har vändbar sittdel OCH är små och smidiga att fälla ihop OCH den har luftgummihjul så särskilt stötig är den inte.

Men nu använder ju inte jag den här vagnen på gården, där har jag en vanlig fyrhjulig stallvagn, jag vill inte ha samma vagn i stall och lera som jag sen ska ha in i bil och affärer, och jag vil ha en ordetnligt bred fyrhjulig vagn här hemma som inte riskerar att välta för att hundarna knuffar till dem.

Därför gillar jag inte alls trehjulingarna, själv skulle jag inte våga släppa handtaget på en sådan vilket gör att de inte funkar här hemma.

Sen finns ju fusionmodellen också av Concord som har 4 hjul om man hellre gillar det.

Men concorden såg inte ut att bli så platt när man fäller ihop den? Tyckte den såg ut ungefär som vår bugaboo frog. Den räknar iaf inte jag som platt. Inte om man jämför med UJ eller bugaboo bee. :) Och att man måste ta av sitsen är inte så smidigt.

Jag gillar UB. Hon har använt liggdelen i 8 månader och den har varit kanon, funkat hela vintern trots all snö. Nu har jag bytt till sittdelen och det funkar bra när jag har den plan och hon sover. Men när jag har henne sittande lite längre stunder så vänder hon sig mot mig. Så det enda problemet är att sittdelen är felvänd, men hon kanske vänjer sig.

Jo jag förstod nog att det var en reflektion, men TS efterfrågade en vagn som var lik UJ och det tycker jag inte att den är, därav mitt svar.

Jag kan inte tala för alla trehjulingar, men min vagn är inte det minsta lättvält. Absolut inte så att hunden skulle kunna knuffa den till att välta..
Jag tror det är en tämligen vanlig missuppfattning ang trehjulingar, men det är ju jag det.

Tur att det finns en uppsjö av olika vagnar så slipper man gå och vara missnöjd :)

Senast ändrad:

Även jag har en trehjuling, en P&Ts Explorer och uppfattar verkligen inte den som ostadig, tycker den är suverän och stabil.
Trodde oxå tidigare att trehjulingar var ostadiga, och vissa modeller kan kanske vara det men annars är det nog en vanlig missuppfattning :)

Jag tycker du kan prova lite till om hon inte far illa och blir stressad av det :) Snart vill de väl inte vara i vagnen vakna ändå ;)

*KL*

Ingen som har en vagn från Cresent? Lite inne på en Cresent Compact

Har haft en Teutonia Fun som jag verkligen var nöjd med storleksmässigt ihopfälld.

kl

När jag väntade My var jag helt säker på att jag ville ha en stabil, stor och rymlig fyrhjuling eftersom jag bor på landet och vill kunna köra överallt och ha en stor liggdel. Jag köpte en EL smart duo och jag var väldigt nöjd med den. Den var stor och tung att lyfta i och ur bilen, men den var ändå lättrullad och My hade gott om plats för åkpåse och filtar på vintern och gott om "luftningsplats" när det var varmt och sittdelen är vändbar. Jag körde den b la i den sjuka lervälling som var på det årets SM för islandshästar, och såg många med trehjulingar som hade problem att ta sig fram.

När My var 15 månader köpte vi en Brio Race och sålde EL till grannarna. Racen är en sulky och därför betydligt lättare, men eftersom den har punkteringsfria däck är den rätt stötig och inte lika lättrullad på grusvägar. Jag är dock ändå relativt nöjd med vagnen, även om jag kanske skulle satsat på en teutonia timmy istället om jag hade fått göra om det.

Nu med Maja har vi en carena syskonvagn och den har också punkteringsfria däck och lite stötig. Den har dock svängbara framhjul och jag har nu insett tjusningen med det! Det är ju apjbbigt att köra en fyrhjuling när man vant sig vid att man ska kunna svänga vagnen med en hand =) Nu har Maja snart vuxit ur liggdelen och jag behöver ha henne i sittdelen och då väljer jag bort syskonvagnen eftersom sittdelen är framåtvänd. Dessutom vill inte My åka vagn mer, så vi säljer nog sysonvagnen snart. Jag bär ändå Maja mest i sjal och My får gå eller åa sulkyn.

Vi har en gammal Teutonia Rocky till Maja och den är okej men väldigt sliten. Nu när det verkar bli så att syskonvagnen säljs så kommer vi nog försöka skaffa en lite bättre vagn ändå. Jag hade lätt kunnat välja en UJ om det inte var för att sittdelen var framåtvänd, jag har verkligen fastnat för trehjulingar nu (vilket jag ALDRIG trodde att jag skulle göra)!

Vet inte varför jag babblade iväg så om en massa strunt, jag är alldeles för trött för att skriva egentligen... för det mesta blev ju inte alls något bra svar till ts... ha ha svammel svammel

Jag har råkat tippa min en gång, då hade jag fullt ligggläge och, astung väska på handtaget och ingen unge i vagnen ;) Annars måste jag hålla med om att de inte är det minsta ostadiga!

Eh, lilleman är 5 veckor, men vägde 5,6 kg när han föddes och var 56 cm lång. Nu är han nog närmre 7 kg i vikt och över 60 cm. Jag uppskattar att han har ca 15 cm totalt på längden kvar i liggdelen (det blir inte så mycket kvar vid huvudet och fötterna då...) och det börjar bli trångt på bredden när han är påklädd för utevistelse. Jag tror max det är en månad kanske lite mer kvar innan det är för litet.
Jag tror att liggdelen till UJ är lite större än min, jag tror att min mer motsvarar en UJ Swift som är lite mindre.

Däremot så måste jag nog tillägga att jag tycker min vagn är stötig, har inte reagerat på det så länge jag haft sittdelen till stora tjejen men vi köte till en liggdel nu när lilleman skulle komma och han blir inte nöjd när det kommer grus, grusväg, gupp och liknande. Ska man jämföra så är det ju stor skillnad mot BRIO Happy som vi hade till stora systen när hon hade liggvagn, den är ju ett hiskeligt åbäke att köra runt på men fjädrar nog skönare för barnet. Då är det ändå luftjhul på babytravel men var punkteringsfria på Happyn.

Teutonia Spirit S ser fin ut, ska kolla lite närmare!

Nu har jag gjort min research, vilket hiskeligt pris på teutonian :O

Någon som har några erfarenheter av Britax B-Smart 3? Verkar i min värld jämförbar med Spirit S...

Nu har jag gjort min research, vilket hiskeligt pris på teutonian :O

Någon som har några erfarenheter av Britax B-Smart 3? Verkar i min värld jämförbar med Spirit S...

Har aldrig provat eller så men en kompis hade en sån och handtaget gick sönder i en trappa :eek: Vet inte om det var fabriksfel eller nåt sånt, vagnen köpte dom ny och hade inte ens använt den ett år.

Jag har kollat på den i butik. Innan man känt på vagnen verkar den bra, bra funktioner, barnet sitter bra i den osv. Men efter att ha känt, klämmt och provkört lite så känns den inte lika bra längre. Den känns plastig, ranglig, hård och kvalitéen känns inte bra.

Har aldrig provat eller så men en kompis hade en sån och handtaget gick sönder i en trappa :eek: Vet inte om det var fabriksfel eller nåt sånt, vagnen köpte dom ny och hade inte ens använt den ett år.

Inga vagnar är gjorda för att skumpas upp och ner för trappor.

Det är klart, men nog ska vagnarna hålla för trappor då och då ( keilir angav iof inte hur ofta kompisen gick i trappor ).

Elinkan: Visst hade du en Babytravel? Dom är betydligt mer stötiga en UJ ( en nära väninna som jag promenerar ofta med har en BT och hon säger samma sak ). Jag tror det har med sämre fjädring att göra, hjulen gör ju inte allt.

Freyja_bus:
Hihi så du ser alltdå tjusningen med rörligt framhjul nu ;)

Visst kan man tycka att de ska göra det och de gör väl även de flesta vagnar. Men det är ingenting tillverkarna garanterar och alltså ingenting jag anser att man kan räkna med. :)

Okej, tråkigt men det var det jag var lite rädd för! Jag ska åka till stan och försöka få klämma på båda och sen blir de nog att kolla begagnat!

Inga vagnar är gjorda för att skumpas upp och ner för trappor.

Klart att ingen vagn är gjord för att gå i massor av trappor, men i det här fallet så finns det inte ens särskilt mycket trappor (bor på landet) så det borde inte vara av den sakens skull. Jag vill nog hålla med Cala om att någon trappa då och då måste man ju kunna gå i utan att vagnen ska rasa sönder.
Som tur var så gick det bra iaf. Men jag skulle inte köpa en sådan vagn.

kn:

Jag parasiterar lite på tråden och funderar på att köpa en joggingvagn istället för en sulky/paraplyvagn. Vi är ganska nöjda med vagnen vi har (Emmaljunga city cross) men vill ha med en som inte tar så stor plats i bakluckan till landet. (det gör inget om den är framåtriktad tror jag, vi har semester så en förälder kan gå bredvid vagnen om det kniper, dessutom är det skogsstigar, inte Stockholm innerstad.)

Någon som använt en dylik och tycker någonting? (enda vi funnit är begagnad av lite obestämt märke från Babyproffsen. Att det finns en Training som är kusin med Urban Jungle känner jag till men just nu kan jag använda 6000 kr till ngt annat:D)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 693
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur