Charlotte1975

Trådstartare
Är lite inne på att köpa en ny sittvagn. Har en Urban Jungle men är inte helt nöjd med den ännu. Passar nog bättre sen när Julia blivit lite större. Jag vill ha en som går att ha framåt och bakåt vänd, går att göra plan, snygg och smidig. Så fram med bilder och för och nackdelar på era vagnar.

Sv: Sittvagn

Alltså grejen med UJ och liknande som är fasta i sin sittdel ( dvs ej vändbar ) är ju att dom blir platta och är lätta. Har du en vändbar sittdel så blir det automatiskt en större klump när man fäller ihop..

Så det är jätteklurigt att hitta en bra vagn som är både vändbar, smidig och blir platt. Du får nog förklara mer ingående vad du vill ha. :)

Ja precis min tanke och då kändes det som om TS behövde förklara mer vad hon vill ha ?

Vagn är svårt, bättre då att bära ofta första året tycker jag :D

/ UJ-frälst men inser vagnens brister under barnets första år ;)

Håller med dig helt och hållet. :D
Tills någon uppfinner en vagn som man kan vika ihop och stoppa ner i väskan så väljer jag ofta att bära trots att största ungen är över 3. ;)

Alltså grejen med UJ och liknande som är fasta i sin sittdel ( dvs ej vändbar ) är ju att dom blir platta och är lätta. Har du en vändbar sittdel så blir det automatiskt en större klump när man fäller ihop..

Så det är jätteklurigt att hitta en bra vagn som är både vändbar, smidig och blir platt. Du får nog förklara mer ingående vad du vill ha. :)

Jag har en Concord Neo travelset som jag älskar. sittdelen är bortagbar och vändbar åt båda håll, samtidigt som den blir väldigt liten ihopfälld.

Eftersom jag ville kunna fortsätta ha hundarna i kombiutrymmet behövde jag en bra vagn som gick att få ihop i baksätet.
Den här vagnen blir så liten ihopfälld att jag kan ställa ner chassit på golvet framför babyskyddet.

Sen att den är snygg, har många genomtänkta finesser och är i bra kvalitet gör inte saken sämre.

http://www.youtube.com/watch?v=8esTOP7GN9c

http://www.youtube.com/watch?v=YunbIGb0Q4E

Den där räknar jag som ren stadsvagn. Jag skulle aldrig kunna ha en sådan vagn, precis som jag inte skulle kunna ha en Bugaboo Bee.

Men för TS kanske den fungerar. Ts får helt enkelt komma och uppdatera i sin tråd :)

Senast ändrad:

Jag får sänka mina krav då.:angel: Jag vill ha sittdelen vänd mot mig och att det ska gå och fälla ryggen helt. Jag har stor bil så den behöver inte bli jättliten när man fäller ihop. Vad gör Bugaboo och Concorden till statsvagnar? Är det hjulen ni tänker på då? Jag bor centralt men är ju i stallet mkt.

Ja det är hjulen, små och dessutom punkteringsfria = stötigt. Vagnarna är för mig enbart rena stadsvagnar som jag aldrig skulle dra med mig ut på grusvägar och i skogen ;).

Kollat på teutonias spirit 3 ?

Promenerar du mycket med vagn ?

Jag har lite samma bekymmer, lillebror var stooor vid födseln och kommer nog inte kunna ha liggdelen mer än nån/ett par månader till och det känns aldeles för tidigt att byta till framåtvänd sittdel. Nu har inte jag en UJ utan en babytravel men som sagt, det är motsvarande vagnar.

Jag skulle vilja ha motsvarande i köregenskaper då jag fullkomligt älskar vagnen men med bakåtvänd sittdel med fullt liggläge...

Det finns inte, tro mig jag har letat som en mindre galning efter liknande ;)

Teutonian som jag nämnde är både tyngre och har punkteringsfria däck = stötigt men kanske ett alternativ? Nu vet jag inte hur gammal din son är, men jag bytte från ligg till sittdel när E var kring 8 månader och så bar jag mycket som omväxling. Då hade hon ändå bra med utrymme kvar i liggdelen på UJ och sådan skillnad är det väl inte på dom vagnarna ?

MEn Spiriten kan man byta till lufthjul om den är årsmodell 2009 eller nyare...

TS! Vad är det du inte gillar med den du har? Ala hästfolk ÄLSKAR den ju. Många andra med...
Är det för att hon kommer på fel håll bara? Har du märkt att hon mår dåligt av det?
Hur mycket är hon vaken i sin vagn när du är ute o kör?

Jag har en vagn till stadstrafik som ligger i bilen. Framåtvänd. Och sen har jag en mot mig hemmavid- mot mig.
På Ebba märker jag ingen skillnad. Kör man i lagom jämn fart somnar hon direkt. Men jag själv tycker det känns lite "ensamt" att ha henne framåt. Dock verkar hon ha skitkul när hon väl är vaken...

Vi har köpt en city select. Har stora men ändå små hjul fram. Nu har vi inte fått hem den ännu. Och har dessutom tänkt ha den som syskonvagn. Men du kan ju kika på den! Blir väldigt liten ihopfälld och är inte längre än en emmaljunga edge.

Även jag är ju i stallet mycker. Syster min han en city mini 4-wheels. Den ha lika små hjul runt om och är inga problem på grusväg. City Selecten har större hjul bak som är punkteringsfria men gummi! dvs inte stötig.

Så det blev en sån vagn för er.
Men ganska stötig är den på ojämna vägar, mer det beror mer på avsaknaden av stötdämpning än på däcken (tror jag).

Jag skulle inte köpa den som singelvagn, för den känns lång att köra och ser ganska knäpp ut om man bara har ett barn vänt mot sig (om man nu bryr sig om utseendet). Och väldigt liten blir den inte ihopfälld, liten för en syskonvagn men normal för en singelvagn

Senast ändrad:

Så det blev en sån vagn för er.
Men ganska stötig är den på ojämna vägar, mer det beror mer på avsaknaden av stötdämpning än på däcken (tror jag).

Jag skulle inte köpa den som singelvagn, för den känns lång att köra och ser ganska knäpp ut om man bara har ett barn vänt mot sig (om man nu bryr sig om utseendet)

Japp den beställdes i måndags så jag hoppas den kommer i morgon. Är den enda vagn där vi får ihop 2 stora hundar+2 barn + vagn i bilen. Och så älskade vi den när vi provkörde den! Bor ju inne i stan så blir mest promenader på astfalt. Har ju en Emmaljunga CC att använda till bebisen i stallet och i skogen. Där kommer ju 2-åringen springa "fritt" om man säger så.

Jag har ganska nyligen köpt en Teutonia Fun till Vera, just för att jag inte ville ha henne framåtvänd som hon satt i storasysters Teutonia Timmy (Teutonia freak) och jag är supernöjd.
Den går in på lången i min bil (Citroën C5 kombi), framåt eller bakåtvänd, plant ryggläge. 4 hjul, varav de två främre är lite mindre och svängbara.
Jag bor på landet och grävde nytt avlopp i höstas= avgrävd väg som nu är en lergrop och vi tar oss över med vagnen. Nu är det terrängkörning då vi har gjort en gång över "gropen" med trädgårdsplattor och de ligger inte i samma höjd efter ett antal bilkörningar över :angel:

Fungerar en trehjuling bra där det är mycket backar (asfalt och grusväg)

Jag kan enbart tala för min egen del. Jag har ju en UJ och så har vi en traditionell fyrahjulsvagn ( som är rätt enkel ändå att köra och rullar bra ). Nu är det ventilfel på Uj så vi använder bara fyrhjulingen och fy fanken :D (stånk och pust ) vad jobbigt det är att gå i terräng med en sådan vagn.

Jag älskar att man med enkelhet kan gå på en lång promenad på skogsvägar och inte tycka att det är jobbigt ( UJ ) men nu är det rena pinan i jämförelse.

Så JA UJ fungerar bra på det underlaget du frågar :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 693
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama