sitta still med skänklarna ..

B

Bellson_

när jag rider så KAN jag inte sitta still med mina skänklar .. det är inte så att jag sitter och skänklar på hästen men dom lixom skumpar mot hästen .. det är bara i traven .. jag kan verkligen inte få dom att vara stilla ..:confused: jag känner inte av det själv men när jag tävlade dressyr sist så filmade mamma och då fick jag syn på detta :crazy:

Sv: sitta still med skänklarna ..

Titta på filmen om dina knän ligger intill sadeln. Om inte, koncentrera på att fixera dem, då kommer underskänkeln automatiskt ligga stilla. Så länge knäna inte är där de ska är det jättesvårt att få skänkeln att vara på plats. Pröva å se om det hjälper! ;)

jag har oxå samma problem :angel:

Min ridlärare bad mig tänka på att inte trampa ner hälen så himla mkt..att inte spänna så mkt utan att bara lätt trampa ner hälen som den ska va(höh de låter alltid så enkelt :p) men det har blivit lite bättre faktiskt :D

När jag red kurs en gång fick jag tipset om att binda fast stigbyglarna vid sadelgjorden..(eller nått sånt :angel: ) å de skulle på nått vis hjälpa till..eller lägga typ tennisbollar mellan sig själv och hästen..(men vem skulle orka springa och plocka upp bollarna åt mig????????:rofl: :p )

ääh de är ju så länge sen så jag har glömt :confused: men de står säkert i någon bok vad man kan öva på..:p

lycka till ;D

Slappna av i benen och klämm inte åt med knäna. Ett vanligt fel. Ett annat vanligt fel är att man trampar ner hälen för mycket och spänner benen. Tänk att foten bara ska vila i stigbygeln. Den ska inte hänga eller trampa ner. Med en mjuk och stadig skänkel så försvinner problemet.

Är himla dålig på att förklara men lycka till! :)

Jag har oxå hållit på och viftat med skänklarna, men min instruktör sa till mig att slappna av i knäslutet och låta benen hänga ner mer och försöka att hitta mer balans i sätet. Mycket effektivt men lite jobbigt i början:banana:

Ja slappna av i benet och försök hitta en stadga i dina knän. Läs gärna sally swift och gör såna övningar. Nyttigt!
Fast du måste sitta rätt upp och ner på bäckenet också. Om du inte har balas där så har du inte balans nånstans..

Det kan faktiskt hjälpa med en annan sadel..........

Välkommen in i klubben :P
Näe men min tränare tjatar jämt på mig att jag inte håller still skänklarna, hon hotar (wink) med att sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden! haha

hehe jag blev oxå hotad med det! :smirk:
fast de är ju ett tag sen säkert ett år sen jag red kurs sist typ..för min skötpålle blev sjuk..(spricka i griffelbenet) efter att ah slagit i en bom på en hoppträning...å nu är han halt igen så de har inte blivit så mkt träning under den tidne han var frisk.typ 2 månader! å nu alltså sjuk igen..:( astriiist

men är de nån som har testat de där med tennisbollar???

ska testa nångång..men som sagt vem ska orka plocka upp dme efter mig??:p tror jag kör på de där med å binda fast stigbyglarna istället ;)

kan det hjälpa om man skulle rida mykke barbacka???? då måste man ju slappna av och ha "långa ben" för annars skumpar man ju bort därifrån :D

men det är bara när jag sitter ner i traven som det blir så .. och det är inte så att dom flaxar år olika håll, utan dom typ studsar mot magen på hästen, framoch tillbaka hela tiden , det hjälper inte hur jag än gör :crazy: .. och så är det på alla hästar jag rider, och alla olika sadlar jag rider i .. :confused:

Kanske kan det vara lättare att träna upp en stadig skänkel utan stigbyglar? Kan liksom bli en som ond cirkel annars, stigbyglar som bara är i vägen. Kör långa travpass utan stigbyglar. Slappna av i hela kroppen å Tänk, som sagt, på att knäna alltid ska ligga intill sadeln, utan att för den sakens skull knipa med knäna, slappna av i hela benen, å låt dem hänga långt. Sen, när du känner dig stadig, ta stigbyglarna igen, tänk på att du inte ska behöva lyfta upp benen när du tar stigbyglarna. Kanske har du för korta läder?? Hoppas det går berae:)

Det här va det vettigaste hittills. LIten komplettering - Släpp knänen, stigbygeln PÅ fotbladet. Vrid tån ngt utåt - kl 11. Vikten skall ligga mer på insidan fotbladet än utsidan.

Du skall "bära" ditt eget ben - inte trampa neråt. Kyra beskriver det som att skänkeln här kan "pumpa upp en ballong" - dvs du kan enklare ge hästen möjlighet att använda ryggmusklerna. Du sitter nu med benen runt hästen som en gjord.

Hoppas du fattar. Det fungerar - lovar - och det ger dig plötsligt en helt ny häst eftersom hästen påverkas tydligare o mjukare. Det här kräver dock ett följsamt säte.. Men det finns ingen genväg.
Lycka till alla med samma problem - det finns alltså en lösning!

jånna skrev:
När jag red kurs en gång fick jag tipset om att binda fast stigbyglarna vid sadelgjorden..(eller nått sånt :angel: ) å de skulle på nått vis hjälpa till..eller lägga typ tennisbollar mellan sig själv och hästen..(men vem skulle orka springa och plocka upp bollarna åt mig????????:rofl: :p )

:eek: ska man sitta på ett gäng tennisbollar eller vadå?

vet inte om jag är sent ute, men det troliga är att det har med din sits att göra...sitter du rätt? Har du balans i sadeln? Har du en bra sadel? Vad händer om du rider utan läder på volten i några veckor? kan ju vara värt ett försök...

Rid lätt utan stigbyglar så får du snart en känsla för var skänkeln ska sitta. För att orka göra detta måste du använda din överskänkel enbart och låta underskänkeln slappna av.
Mycket nyttigt för sitsen...

hahhahhahhaha:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

nääe en tennisboll på varje sida mellan vaden och hästen sidor typ :p

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 501
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV