sitta still med skänklarna ..

Sv: sitta still med skänklarna ..

Hejsan, detta är kanske lite sent o skriva, men jag känner igen mig o många tips tycker jag verkar vara jättebra här.
Men först och främst ska du ha en bra sits, du ska sitta som på tre hjul, du ska känna av båda bäckenbenen och skrevet, (ursäkta uttalet), som "hjul" alltså du ska sitta på tre punkter hela tiden.
Sen måste du slappna av i knäna, något som jag tyckte lät bra, va dels det med att rida lätt utan stigläder, att trava sittandes utan stigläder. men oxå barbacka, för då hittar du din egna ballans och då har du lättare för att få igång resten.
men glöm aldrig att vara avslappnad i knäna och att sitta på "tre hjul"

Lycka till !!! = )

okej , tack för alla tips.. jag ska pröva :)

nääe en tennisboll på varje sida mellan vaden och hästen sidor typ

men man ska väl ändå inte sitta med benen rakt ut när man rider:confused:

har precis samma problem, hade en ridlärare innan som hade mig till att ta av handskarna och ha mellan underskänkeln och hästen. Det blev många vantar att plocka upp.....:o
Det jag tycker hjälper bäst är att helt enkelt försöka hitta sitsen i sätet och sen tänka på benen, går bra en stund men sen flaxar dom igen;)

Jag har också det problemet. Jag kan kocentrera mig en stund på att slappna av i benen och tänka att de "dras" nedåt, då sitter jag jättebra och stilla med skänklarna.. Men orka sitta så ett helt ridpass? :angel:

hehe..känner också mycket väl igen mig. har stadiga skänklar när jag rider på mina hästar, av den lite mindre varianten.
När jag däremot försöker sitta ner i traven på halvblod ex. tappar jag ideligen stigbyglarna. I början var det bara en studsboll som red omkring:bump: :)
Jag tar upp lädrena om jag ska rida i trav, man sjunker ner mycket bättre då, såsmåningom lär jag mig också säkert "sitta ner".
Har du möjlighet, så rid mycket barbacka, man får jättebra balans och man är illa tvungen att komma på ett sätt att sitta ner för att inte ramla av. Dessutom är det ju hur mysigt som helst ;) .

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 501
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV