Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eric 6 år sitter fortfarande bakåt, är väl runt 1 m lång nu tror jag. Isaac 4,5 sitter fortfarande bakåt, är ca 98 cm nu. Elin 1 år sitter bakåt och är runt 78 cm lång.
Har bara en två-åring så han åker fortfarande bakåt men det börjar redan bli trångt för honom så jag undrar hur han ska kunna sitta bakåt så länge.
Knycklar man ihop benen på dom? Huvudet lär ha vuxit över kanten med.
vad gäller benen. Det frågade jag då vi hade info från NTF i vår föräldrargrupp. Och han svarade
-hellre brytna ben än en skallskada...
Små barn kan inte hålla huvudet vid ev kollision då det är stort i förhållande till restan av kroppen och nacken inte är strk nog att klara det. Så även om benen kanske blir lite ihopp knycklade så är ett brutet ben "bättre" om man får välja...
Nu lånar jag bara ditt svar för att fortsätta ge exemel. Min pojke har suttit framåtvänd sen han var ungefär 2,5 år men då är han rätt lång. Han är nu 4 år och ca 115 cm. Så för oss var det valet att försöka få tag på en större bakåtvänd barnstol eller vända på honom. Men fingervisningen vi fick var att bakhuvudet (delen som står ut liksom) inte får sticka över kanten. Men om en del av hjässan sticker upp gör ingenting.
Det kan JAG svara på...Men varför skaffade ni inte en större stol? Jag köpte mina stolar på rea för 1500 kr nya för att det var en utgående färg och den tredje stolen köpte jag av en bekant som haft den i 1 år och aldrig krockat eller så. Den kostade mig 500 kr.
Men varför skaffade ni inte en större stol? Jag köpte mina stolar på rea för 1500 kr nya för att det var en utgående färg och den tredje stolen köpte jag av en bekant som haft den i 1 år och aldrig krockat eller så. Den kostade mig 500 kr.
Hur gammla var era barn när ni började åka med dom framåtvända? Vet att det rekommenderas att ha dom bakåtvända till ca 4-6års ålder. Men ibland växer ju huvudet över kanten
OM jag inte missminner mig så säjer man att minimigränsen för att det ska vara okej att sätta barnet framåtvänt i bilen är 3 år, 100 cm och 15 kg.
Hur kan man skita i att sitt barn blir mobbat?Så resonerar jag också. Vi åker sällan långt, oftast rör det sig om en mil åt gången och den sträckan dör de liksom inte av att sitta med böjda ben eller liknande. Nu är mina bara 1m drygt så jag är inte där ännu. De har båda en bit kvar tills huvudet en når över kanten + då biten som får sticka över kanten.
Mamma säger ibland att Eric är för stor för att sitta bakåtvänt eftersom han är 6 år, " tänk om han blir mobbad i skolan när han börjar till hösten". Det skiter jag fullständigt i, kan då tänka mig att gå till klassen och ta upp det här med säkerheten med barnen istället för att vända honom av den anledningen.
Jag tycker att det är hemskt att folk vänder sina barn så tidigt. Jag har tre barn bakåtvänt i tre likadana akta graco duo xtp i baksätet på min volvo 245:a. Det går alldeles utmärkt. Vi har fått stanna några gånger och ryta i rejält till barnen när de kivats eller tagit ur armarna ur bältet eller liknande, men hellre att göra så än att vända. Jag har ännu inte kollat om det finns stolar som passar till bakåtvänt åkande till större barn eftersom mina barn är korta, någon annan kanske har gjort det?
Men sträckan har väl ingen betydelse?Tack för era svar, då har jag fått lite kläm på det hela!
Har bara detta problem i en av bilarna som hon ändast åker till dagis i ca 500m/ enkel resa!