Sitsstorlek.

Sv: Sitsstorlek.

Nja.. jag är 174 lång och har en meter ben och sitter väldigt bra i min 16 tummare.Fast jag äger ingen rumpa heller..

Senast ändrad:

Sss, jag är gammal hoppryttare så tror knappast det är min sits det är fel på..... Många år i flatbacksadel utan stöd kan jag säga dig!

Känns ju bara konstigt med en så jättesadel. Långa blir dom också..

Dåså, då kan du ju inte ha några problem att sitts stilla?

Långa blir de ju, men det är ju för att det behövs för långa ben. Annars kan man ju alltid välja en sadel med korta kåpor i modellen.

Förstår inte hur ni får plats med era ben alls, jag har helt normal längd på mina ben för min längd och passar utmärkt i en 17".

Kan även säga att förra sadeln jag hadde var en 17 och innan det hadde jag en passier som var 17½ beror mycket på vad det är för märke för ingen är den andra lik.Jag satt jätte bra i 17½ sadeln
Finns ju sadlar man inte kan sitta i öht oavsett om det är 16 eller 17.

Nja om jag tänker efter har jag nog aldrig ridit i en 18" sadel.... :p Men det känns som om det borde bli helt konstigt. :D

Benen är ju noll problem att få plats med, är ju bara att välja längre kåpor! Men jag har bara medium-kåpa på min, frågade dom på equalityline innan jag beställde om jag behövde längre kåpor, och dom sa att det bara är jättelånga gubbar som har L kåpor.. Och det var rätt, får så bra plats så! Trots att jag är 176cm med 36" i innerbenlängd på jeans...

Men det är ju olika hur sadlar är konstruerade.... Tex red jag i en albion 17" ett tag och den passade mig inte, kändes trång.. Prestige Venus'en som jag hade var ganska mkt större i sätet än min Leonardo som jag har nu, pga den var mer öppen. och så har jag PoP sätet på Leonardon.

Jag är 180cm väger 55kg och har då låånga ben.
Själv har jag en Bates Caprilli Dressyr 16,5". Den har långa kåpor så att mina långa ben får plats. Har alltid haft 17", men hittade denna perfekta sadel äntligen, som passar min rumpa och mina ben.
Hade en wintec isabell17,5". Den hade kortare kåpor och var då tvung4en att ta större sits, vilket inte blev bra varken för mej eller min pålle som har kort rygg.
Därför är min bates perfekt för mej och mina långa ben och hästens korta rygg....Supernöjd med denna sadel
:banana:

Man mäter inte, tillverkaren bestämmer det. :p

Det går att mäta, tror det är från knappen och till bakvalvet, men ofta stämmer inte det måttet.

Man tittar på läderlappen som sitter i stropparna. :angel:

Man kan ju göra det, man jag vetifan hur. :o

En sak till allmänt: Det handlar ju inte bara om hur långa ben man har och hur stor rumpa utan även hur benen ser ut. Jag har långa överskänklar, och därför rider jag 17-17½, kanske hade jag fått plats i en 16" om jag hade haft "normala" ben... Fasst då hade nog inte min rumpa fått plats... :angel:

Man mäter från sadelknappen fram till mitten på bakvalvskanten.Och det mäts i tum inte i cm. en tum är 2,54 cm

Jag har nog tvärtom, korta överben, för trots att jag nu sitter i en 16" sadel så når mina knän inte fram till knästödet om jag sitter mitt i sadeln med väl nedtrampad häl :P. Alltid samma problem i alla sadlar änsålänge :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30