Sitsstorlek.

A

Atomiic

Okej, om man som ryttare skulle behöva bli tvungen (som jag just nu) att välja mellan 16.5" elr 17.5" i sadel vad väljer man då?
Jag 17" och passar mig utmärkt, men eftersom jag är ganska kort 164cm finns ju risken att 17.5" blir för lång och eftersom jag är lite smårund stl38 i byxor finns ju även risken att 16.5" blir för liten.
Vad tycker ni?

Sv: Sitsstorlek.

Om man nu måste välja så hade jag valt en 17½. Jag är lika lång som du och rider just nu i en 17½ som jag trivs hur bra som helst med. Har inte ridit i en precis likadan sadel fast 27 tummare så jag har inget att jämföra med... Men jag hade då aldrig fått plats i en 16½ och vi verkar vara ganska exakt lika stora. (163 cm lång, 36/38 i byxor)

Inte så många vuxna som passar i 16,5". Det beror också på hur långa ben du har. Har man långa ben behövs en större tum på sadeln. Har man korta ben och liten rumpa passar nog 16,5".
Har du inte liten bak passar du nog bättre i en 17,4"
Men jag har långa ben och liten bak. Jag har också 38 i byxor och vore det inte för mina långa ben skulle en 16,5" passa mig, men jag måste ha större sadel för att den ska passa mina ben.
Det bästa är väl att provrida båda storlekarna och känna efter vilken du trivs bäst i.

Det som är viktigt är hur du sitter i själva sättet, för är sadeln är för liten så kan det bli fel för hästen, den kan få ont i ryggen. Du måste kunna ha minsten handplata bakom rumpan till bakvalvet. Jag hade tagit en 17.5:)

Det där är fel. Man kan välja att ha längre kåpor, eller välja en sadel som är gjord för långa och smala ryttare. Man ska Inte ta för stort säte bara pga man har långa ben.

Jag är 177cm varav det mesta är ben.. Har 17" och modell med mindre säte. Min andra 17" sadel (av samma märke) var nästan för stor!

*kl*
Tack för alla svar :)
Verkar som att alla röstar på 17.5" vilket var min första tanke, men sen när någon påpekade att jag faktiskt är kort så tänkte jag fråga för att få lite bättre uppfattning :D

Nej tyvärr har jag inte det. :(
Men om jag hade haft det skulle jag självklart gjort det.

Jättesent svar här men ändå:angel:
Borde ju kunna kolla upp måtten, även fast du inte kan provsitta. För risken är ju att en 17,5" har för lång anläggningsyta. (om det är Dixie du menar till!)
Men om du inte gillar att sitta hel-fast i en sadel, så tror jag på en 17,5:a isfll!
A:)

Det där är fel. Man kan välja att ha längre kåpor, eller välja en sadel som är gjord för långa och smala ryttare. Man ska Inte ta för stort säte bara pga man har långa ben.

Jag är 177cm varav det mesta är ben.. Har 17" och modell med mindre säte. Min andra 17" sadel (av samma märke) var nästan för stor!

Håller med. Jag har inte stor rumpa men långa ben och 17.5 känns jättestor. Är 174 varav mest ben, (mer än hälften .... )

Senast ändrad av en moderator:

Men det där är faktiskt fel, tum storleken har inget med rumpans storlek att göra! jag är 174 cm, övervägande ben och väger bara 55 kg, jag har en 18" men däremot en sadel med smalare midja....

/Z.

haha, nä det är den verkligen inte! Jag har dessutom två 18" men som sagt jag beställde dom med smal midja! Det har ju inget med rumpan att göra, däremot skulle mina ben aldrig få plats i en mindre sadel!!:p

Men det där är faktiskt fel, tum storleken har inget med rumpans storlek att göra! jag är 174 cm, övervägande ben och väger bara 55 kg, jag har en 18" men däremot en sadel med smalare midja....

/Z.

Vad innebär tumstorleken isåfall??
*Gapar ikapp med Centaur, 18" är ju sjukt stort :eek: (ialf för mig med liten rumpa o rider i 16-16,5") *
vad var det för märke?

Senast ändrad:

Men i en stor sadel glider man ju bara runt! Jag har långa ben men skulle aldrig kunne ha en 18. 17 är absolut max.

Glider du runt är det nog din sits du ska förbättra, inte sadeln, hur kan man annars sitta still i en flatback? ;)

Jag är som sagt en standard 163 sm 36 i byxor, rider i 17½.

Om man ser till "kändisar", eller de som är mer rutinerade i den här sporten så rider nästan allihopa i 18 tum, om de inte är väldigt kortväxta, då rider de i 17. Det är i alla fall den uppfattning jag har fått när jag pratat runt med ryttare, tränare, beridare osv. de flesta hobbyryttare rider i för små sadlar.

haha, nä det är den verkligen inte! Jag har dessutom två 18" men som sagt jag beställde dom med smal midja! Det har ju inget med rumpan att göra, däremot skulle mina ben aldrig få plats i en mindre sadel!!:p

Vad tror du det har att göra med då om det inte är rumpans storlek:confused: Klart det är rumpan det är sitsstorlek vi pratar om.

Samt även skänklarna till viss del.

Ok!
Har gått från 16 till 18 tum:o :cool:

jag är stor, hästen är megastor.
Provade 18 flatback hopp, såg ut som en jockeysadel på hästen.
man måste ha en sadel som passar både hästen o ryttaren.
en liten sadel ligger inte bra på en stor häst.

Förr fanns det bara 16 o 17 tum.
Val.´s hoppsadel på 17 tum ligger som ett litet lock på storan.

sen så var meningen oxå att man skulle kunna förflytta sig i den om det behövdes. Inget skruvstäd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter