Sitshjälp!

HannaLundberg

Trådstartare
Jag behöver hjälp med min sits i hoppningen!

Kom med åsikter och förslag på vad som behöver ändras!

HPIM1607.jpg

HPIM1614.jpg

HPIM1609.jpg

Sv: Sitshjälp!

Fin ponny/häst :)
Tycker du är bra med men du behöver komma ner närmare sadeln och lite mer "ligga" på halsen.. Vet inte hur jag ska förklara, men nu ser det ut som att du bara ställer dig rakt upp, och när det blir högre blir det lite obalanserat då.. Tänk på att fälla fram överlivet mer :) Lycka till

Ponny... :rofl: Nu skulle han ha en ond blick om han läste det ;)

Det är det jag känner också, att jag vill närmare hästen. På andra bilden är hindret högre än de andra två och där känns det något bättre..? efter det dog batterierna till kameran..

Hur gör jag för att komma närmare sadeln?

Om du provar några gånger och ger överdrivet med eftergift, då brukar man inte kunna resa sig så mycket uppåt. Sikta på öronen..;)
Sen kan du försöka att inte resa dig så mycket ur sadeln under uppvärmningen, till exempel: när du rider lätt, då kan du prova att bara resa dig yttest lite och stå mycket i tvåpunktssitts, så nära sadeln du bara orkar i både trav och galopp (det är lite lättare i galoppen)...det är svinjobbigt! men det lönar sig!;)

Det kan bli lättare att få till sitsen om du länger dina stigläder ett x antal hål. Det ser ut som att dina knän är nästan utanför sadeln.

Det var när jag var iväg och red terräng som tränaren sa åt mig att korta lädren, men jag ska prova med lite längre nästa gång.

Jag har oxå lite problem med sitsen och gör precis som hon på bilden.. Jag ska testa dom övningarna;)

Mer eftergift på sista bilden.
Annars hittade jag inget mer... Såg ju kanon ut! :love:

Skulle vara en mer förberedande blick mot nästa hinder isåfall. :D

Jag tycker att det ser jättebra ut! :) Du skulle försöka att komma något närmare sadeln i sprången men inte fälla fram överlivet mer, det kommer att bli ett problem sen istället (att man kastar sig fram och hoppar före hästen, det led jag av i x antal år..:angel: ).
Lycka tillo med hoppningen!

tänk på att eftergiften ska ges mot munnen och inte efter mankammen! får du till det kan du inte stå så mkt. rakt upp heller

Hej! Jag tycker inte du ska länga stiglädren, tycker dom ser lagom ut. Jag tror problemet är att du har för raka ben, du måste slappna av i knäna och trampa ner hälarna betydligt mer. Tänk dig att du ska trampa ner dom överdrivet mycket då brukar det bli lagom:)
Du kan även förska tänka på att "trycka" bak rumpan, då tvingar du fram överlivet. du ska ju inte ligga på mage, men om man i övningssyfte överdriver en aning så brukar man känna när det känns rätt. Jag håller med om att eftergiften inte ska ske mot mankammen, men om du tycker att det svårt att hålla balansen i din "nya" sits kan du nog (rätta mig någon om jag har fel någon) ta lite stöd mot mankammen för då kommer du fram mer. Sen är det ju klart viktigt att du inte hoppar före hästen, men jag tycker att det är ännu viktigare att du ger hästen eftergift över hindret. Ett tips är att titta när erfarna ryttare hoppar och försöka kopiera dom, det ger jättemycket tycker jag. Att hoppa studs är också ett bra tips för att hitta balansen. Lycka till och pussa din fina häst från mig:)

Hej! Det du ska tänka på är att trampa ner hälarna! Du måste slappna av i benen och trycka ner hälarna överdrivet mycket, då brukar det bli lagom:) När du gör det får du automatiskt mycket bättre balans och då kan du ge hästen eftergift, ditt överliv kommer fram och rumpan hamnar längre bak. Jag tycker absolut inte att du ska länga lädren, då blir det ännu svårare att få ner hälarna.
Lycka till och pussa dina söta häst från mig!

Det viktigaste är hälarna, får du ner dom tror jag allt annat löser sig.
Kram /Christina

För att inte resa sig för mkt i sadeln så kan det vara bra att tänka bakvänt. Jag tänker aldrig att jag ska "resa mig ur sadeln" i språnget utan tvärt om, jag slappnar av i knäna och "kryper ihop" istället. Kort och gott kan man säga att jag låter hästen hoppa upp till mig och jag slappnar bara av i knäna och böjer lite på dom...

Förövrigt tycker jag INTE att man ska ge för mkt eftergift, som ngn påpekade. Jag eftersträvar att ha samma kontakt över hindret som innan och efter. Givetvis utan att bli hängande. Jag följer mjukt med i hästens rörelse helt enkelt. Annars blir det svårt att påverka hästen över och precis i landningen i t ex en omhoppning. Hästar känner sig också oftast tryggare om man inte släpper allt över hindret och "överger" den utan rider precis likadant som i all övrig ridning.

Lycka till

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka