Silverödblack?

Lyan

Trådstartare
Såg en annons på en silverrödblack, det går väl ändå inte? En rödblack är ju fux i grunden och silver syns väl inte på fux?

Sv: Silverödblack?

Det stämmer att det inte går. Kollade annonsen men kan inte avgöra vad hon kan vara för färg. Benen ser ut att ha en del svart, silverbrunblack?

Eller så är hon flaxfuxblack, nyansen på manen ser mer gulaktig ut än vad den gör på hästar med silver.

Senast ändrad:

Nej, det finns inga äkta silverrödblackar... Silveranlaget uttrycks (som fenotyp) inte på röd basfärg (fux, isabell, rödblack osv), utan endast på svart basfärg (svart, brun, musblack osv). Däremot kan en rödblack häst vara bärare av (ha genotypen) silveranlag osynligt.

Eller omvänt om man så vill, en fux kan tyckas ha lite färg i sin man som är silveraktig, men det betyder inte alls att den genetiskt bär på silveranlag...

Den färgen finns inte, men visst kan en rödblack bära silver - men det syns ju inte.

Om det är samma häst som jag tänker på så är han silverbrunblack, men rätt mörk sådan, har sett fler bilder på honom på ett annat ställe där man ser färgen tydligare.

Han är felreggad i WF, såg rödblack ut med silverman vid födseln.

Jag vet inte om man får länka till annons, men är det den annonsen om ungstoet med härlig färg som står på Island du menar?

Jag funderade på samma sak (fast hon var hemskt söt :love:) när jag såg den.
Så nu slapp jag göra en egen tråd och fråga. :)

Det var int samma häst såg jag nu, den jag tänkte på är en hingst. Denna ser ju rosa ut, den är troligen också silverbrunblack fast en ljusare variant, silver och blackanlaget bleker ju båda två så det blir ju ofta ljusare än originalfärgerna.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 016
Senast: ildiko
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 250
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 481
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar