Sillrecept!

athena

Trådstartare
Jag tänkte lägga in lite sill och efterlyser goda recept. Har gjort senapssill ett par gånger, och den brukar bli mycket god :d. Sen minns jag att Abba (?) hade en tomat- och chilisill ett år, den är borta nu, men man kan ju göra själv :idea:. Har hittat recept på webben men om någon har ett ultimat sillrecept så vill jag gärna veta!
 
Sv: Sillrecept!

Har inget recept men har gjort den reflektionen att recept man hittar på dvs sajter på nätet oftast är väldigt bra.
Förmodligen så att folk inte bryr sig om att lägga ut recept annat än om de är väldigt bra.
Du får gärna dela med dig av receptet ;)
 
Sv: Sillrecept!

Jag är total sillnybörjare och tänkte att min fråga här kunde få svar.

Jag har köpt några burkar med inläggningssill. Har jag förstått det rätt om jag första ska lägga sillarna i ättika och sockerlösningen i 2 dagar och sedan lägga in dem i det som jag planerat?

Dvs jag börjar i kväll med ättika och socker och så på onsdag så lägger jag dem i "smakerna".

Eller börjar jag vara sent ute?
 
Sv: Sillrecept!

Vad ska du göra för sorts sill? Klar sill-lag (hur i h-vete skriver man det ordet utan bindestreck?) har man kvar hela tiden och är det en creme fraîche-lag (konsekvent är jag i alla fall) blandar man aldrig in ättika överhuvudtaget.
 
Sv: Sillrecept!

Jag köper sån där "färdig" sill, som det bara är att lägga i det man vill ha den i.
 
Sv: Sillrecept!

*kl*

Om någon har ett beprövat recept på Västerbottensostsill eller Tandoorisill så dela gärna med er :D
 
Sv: Sillrecept!

Mmm, smaskens :d Jag lär dock inte göra något nu innan jul eftersom vi åker bort, så testar du receptet kan du väl ge en recension här :idea:
 
Sv: Sillrecept!

Vad ska du göra för sorts sill? Klar sill-lag (hur i h-vete skriver man det ordet utan bindestreck?) har man kvar hela tiden och är det en creme fraîche-lag (konsekvent är jag i alla fall) blandar man aldrig in ättika överhuvudtaget.

Jag ska göra tre sorters sill.

Jag gjorde två inläggningar i går. Citronsill och löksill. Ska bli sännande att se om det blir ätbart. Använda Abbas inläggningssill, sköljde av sillen, skar i bitar, ned i en burk blandat med smasket, och sedan lagen på. Burkarna ser i alla fall väldigt aptiliga ut, så jag hoppas att även smaken är det. :crazy:

Sedan ska jag göra denn västerbottenssill
Men då skippar jag ättikan :)
 
Sv: Sillrecept!

Har varit och tjuvsniffat på sillen. Citronsillen luktar jättemycket ättika, försvinner doften eller har jag gjort ättikssill?:crazy:
 
Sv: Sillrecept!

När den har stått ett par dagar så har sillen absorberat både av ättikan och av sockret och då "sätter" det sig både i doft och smak.
Det där ordnar sig nog fint, sill är enkelt att få till.
Det finns ett misstag som kan strula till det och det är att ta fel styrka på ättikan ;) det är STOR skillnad på 12 och 24% i en ättikslag.
 
Sv: Sillrecept!

Mmm, smaskens :d Jag lär dock inte göra något nu innan jul eftersom vi åker bort, så testar du receptet kan du väl ge en recension här :idea:

Jag äter inte sill, men eftersom det fallit på min lott att stå för sillen till julbordet i år, så gör jag det ändå.

I år blir det pepparsill, vinbärssill, pepparrotssill och västerbottenostsill.

Maken provsmakade ostsillen på Ica och tyckte att den var annorlunda och spännande, men jag kan återkomma efter jul, när resten av släkten smakat:)
 
Sv: Sillrecept!

Jag ska göra tre sorters sill.

Jag gjorde två inläggningar i går. Citronsill och löksill. Ska bli sännande att se om det blir ätbart. Använda Abbas inläggningssill, sköljde av sillen, skar i bitar, ned i en burk blandat med smasket, och sedan lagen på. Burkarna ser i alla fall väldigt aptiliga ut, så jag hoppas att även smaken är det. :crazy:

Sedan ska jag göra denn västerbottenssill
Men då skippar jag ättikan :)

Mina sillar blev jättebra :laugh: citronsillen, blev jättefräsch. Ser fram emot att få göra den i sommar igen. Västerbottenssillen blev också jättebra, dijon och västerbottensost var en ytterst lyckad kombination.

Tror dock att det var ett misstag att göra egen sill, för nu vill jag nog inte nöja mig med köpes i fortsättningen :crazy::laugh:
 
Sv: Sillrecept!

Husmorspoäng där! Det är din ökande ålder som får dig att inse fördelen med riktig mat;)

Västerbottensostsillen var en höjdare, har en liten skvätt kvar till imorgon bitti.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 460
Senast: Niyama
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 801
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp