Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hur är siken mot katter, har en borzoi och en blandishane, 3 katter, och dom fungerar, funderar på att skaffa mig en silken hane, men vill gärna höra först med andra som har rasen / montana
Vad jag har förstått så är silken lite som mini-borzoier? Om jag inte missminner mig så är dem väl från början ett resultat av korsningar mellan borzoi och whippet/mfl?
Menade inte att det inte skulle vara en egen ras Har inte träffat några, bara sett dem på bild/film, men iaf utseendemässigt är det väldigt mycket borzoi över dem, även om dem ärvt whippet-hundarnas lite nättare huvud.Det stämmer. Därmed är det en mindre/mellanstor vinthund med lång päls.
Inte en mini-Borzoi även om dom kan påminna om en sådan.
Det är definitivt en egen ras med ett eget utseende som är typiskt för Silken Windhound och inte kan misstas för en Borzoi.
I temperamentet är dom lite mitt emellan Borzoi och Whippet. Inte fullt så självständiga som Borzoien, lite mer följsamma precis som Whippet men med precis lika mycket jaktinstinkt som de andra.
Vi har en Silkenkompis (som jag förövrigt tror är starcastle's uppfödning) som heter Sirena. Hon bor med katt och det fungerar bra vad jag vet. Där har det mest varit hunden som tyckt att den varit lite jobbig och således hållt sig undan. En kattunge är ju väldigt busig. Men denna tiken är väldigt varsam och lugn överlag, en jättetrevlig hund som har fått mig att gilla rasen jättemycket.
Med vinthundar överlag så får man väl ha i åtanke att de är just jakthundar. Jag har saluki, och min fungerar jättebra med katter. Skulle han däremot se en katt springa väldigt fort utomhus så skulle han inte direkt göra skillnad på kanin eller katt direkt. Det är nog ganska vanligt att det är såhär med vintisarna.