SIFs avelsmöte

Sv: SIFs avelsmöte

:bow: Toppen Anette! Så gott om folk som vill ställa upp lär de inte ha - nog bör de visa intresse för dej när du själv anmält intresse!

:eek: inte tid?? Nej, pensionär o allt o inte har han tid. Man kan ju delegera uppgifter inom t ex klubbarna eller hur man nu vill göra. Du t ex har ju försökt se så många hingstar som möjligt.

Ja, det är bara att hoppas att detta faller väl ut...

sambaengi skrev:
Tror inte jag är önskvärd :angel: där men jag har faktiskt anmält mitt intresse på enkäten, men förväntar mig inte att någon hör av sig efter mina inlägg på avelsmötet. Jag spetsade ju till saker ibland bara för att få dem att tänka efter hur snävt de själva tänker, men alla förstod inte det.

Anette

Den vakanta platsen i AvU är den som har hand om WorldFengur och avelsvisningarna. Åsa, som skött det i år tyckte det tog för mycket tid, eftersom hon har små barn.
Arbetsuppgifterna är förutom de ordinarie AvU-mötena, och suppleantansvar för ordinarie styrelsemöten, att under bedömningarna sköta registrering i WF, SIF-databasen, samt att iordningställa samtliga protokoll och intyg. Totala antalet resdagar ligger på ca 30 per år, och inklusive arbetet motsvarar insatsen ca 20-25% av en heltid. Arvodet är runt 5000:-/år minus skatt.......men man lär sig ruskigt mycket!!

Balderum skrev:
Som stoägare letar jag ju efter friska hingstar med bra lynne som ger trevliga avkommor, oavsett om de fått toppavkommor eller inte.

Hoppas den här hingstägaren inte tar åt sej alltför illa av vad som sagts åt henne. Det vore bättre om H & co satsade sin tid på att ge sej ut på eksem- och spatt-jakt i stället.

Det finns en vakant plats i avelsutskottet förresten. Någon här som vill ta plats??!

Ja Island just nu främste avlare hedrar sig med att säga att lynnet är basens i hans avel och det är det för mig också. Bryr mig inte om hur bra de är exteriört och gångartsmässigt för är de knäppa i knoppen då är det kastrering som gäller. Däremot sätter jag inte likhetstecken mellan het och knäpp. En häst kan vara het men ändå följsam och lydig men då skall man också vara öppen med det så folk vet det och om de inte vill ha en het häst kunna undvika den hingsten.

Jag peppar hingstägaren att behålla sin hingst som hingst. Tror jag själv eventuellt skall använda honom för jag har alltid gillat den hingsten och tror han passar passar mina ungston.

Ja nog borde det jagas eksem alltid. Fick nys på 2 hingstar i slutet av förra veckan som har eksem men inte är de anmälda inte. Sedan går det ju alltid att skicka eksemhingsten till Danmark eller Tyskland att betäcka istället när man inte längre får i Sverige, för där har de inte samma restriktioner. Yipiee kayee!

Anette

Balderum skrev:
:bow: Toppen Anette! Så gott om folk som vill ställa upp lär de inte ha - nog bör de visa intresse för dej när du själv anmält intresse!

Mja, jag hyser inga större förhopningar. De kan ju radera ut mig bara för att jag inte gått avelskurserna tex. Har inte haft tid med dem och ärligt talat tror jag inte de gett så många nya fragment. Blir väl tvungen så jag har det på papper, vad nu det är värt. Att man gått en kurs är ju ingen garanti för att man har kunskapen! Och man kan ha kunskapen utan att ha gått kursen. Allt hänger ju på ens eget intresse och förmåga att ta tillvara erfarenheter.

Anette

Har man tid så är de ändå ganska roliga att gå på. Mycket intressanta diskussioner kan det bli.... Jag har gått avelskurserna, men skulle gärna gå dem igen, eller någon form av diskussions repetition. Egentligen skulle väl kurserna vara lite längre, så det fanns mer tid att diskutera och relatera mot sin egen avel. Heta ämnen på en av våra kurser var -ska man betäcka 3-åringar? och -är det inte hemskt att sitta och köra stoet jättelångt när det finns en hingst 3 mil bort? Jag trodde det sistnämnda var ett skämt, men det visade sig vara fullt allvar. (Det var kursdeltagarna som dikuterade alltså, inte kursledaren.)

Tänk var kul det hade varit att alla fått lägga korten på bordet i avel på eksem - spatt-hästar. Undrar hur många som varit ärliga.

Lite tråkigt var det att kursledaren inte var så kunnig på hästens färger. Att inte vara kunnig är en sak, men att lära ut fel är en annan...

/ Eila

Jag skulle nog kunna tänka mig det. Men med nuvarande arbetssituation hinner jag inte och det finns inte en chans att jag kan få tjänstledigt (OM jag nu skulle ta mig råd till detta, förlorar ca 9000/mån i så fall) pga för många barnledigheter.

Dessutom räknas jag säkert inte som kunnig nog. Har ju inte gått en enda kurs eller fött upp en enda häst...

Båbbe skrev:
Jag skulle nog kunna tänka mig det. Men med nuvarande arbetssituation hinner jag inte och det finns inte en chans att jag kan få tjänstledigt (OM jag nu skulle ta mig råd till detta, förlorar ca 9000/mån i så fall) pga för många barnledigheter.

Dessutom räknas jag säkert inte som kunnig nog. Har ju inte gått en enda kurs eller fött upp en enda häst...

Jag skrev att jag var intresserad av att arbeta med avel, inte mer men avelsuskottet låter intressant, men jag verkar ändå inte vara tillräckligt insatt i hur mycket tid det tar. Trodde det var ideellt baserat med undantag av utlägg och möjligen något traktamente och bortfall av inkomst på sin höjd, men är det så belastande som 20-25% så kan tyvärr inte jag klämma in det i min almanacka...

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Hrmm jag är tämligen högavlönad. 9000/mån är ca 25% av min lön före skatt per månad nästa år. :o Följde TomasC:s uppskattning av tid. Men visst jag skulle nog klara det om jag kunde gå ned till 80-90% i tid antar jag, men det kommer inte vara möjligt till våren och än mindre till hösten. Snarare får vi nog jobba övertid... :crazy:

Båbbe skrev:
Hrmm jag är tämligen högavlönad. 9000/mån är ca 25% av min lön före skatt per månad nästa år. :o Följde TomasC:s uppskattning av tid. Men visst jag skulle nog klara det om jag kunde gå ned till 80-90% i tid antar jag, men det kommer inte vara möjligt till våren och än mindre till hösten. Snarare får vi nog jobba övertid... :crazy:

Jag har väl rätt hyfsad lön själv men såg bara inte ThomasC inlägg innan jag svarade så jag fick ändra inlägget. Jaha, då får man väl vänta tills man blir pensionär och har tid och garanterad lön utan att jobba då innan man engagerar sig i avelsutskottet...

em76 skrev:
H har inte tid att ge sig ut på eksemjakt, hörde jag honom säga. Nästa år ska hingstägaren skriva på att hingsten är eksemfri för att få sin licens. Förhoppningsvis är hingstägarna ärliga.

OK, man börjar fundera kring eksemfrågan men när ska man ta tag i spattproblematiken?! Där har jag ju som stoägare inte en chans att veta vad jag avlar på. Eksem kan åtminstone synas om jag är uppmärksam och är svår att dölja på en hingst som reser runt på olika stationer men spatt är i princip omöjlig att undvika.

Vi spattröntgar våra vuxna avelsston som går i avel med jämna mellanrum då vi vill veta att vi avlar på friska hästar. Har faktiskt vid ett par tillfällen valt att gallra bort p g a skuggor på röntgen trots att stona inte har visat någon hälta. Detta är ju något som vi ser som långsiktigt ekonomiskt lönsamt men det är naturligtvis inte ekonomiskt på kort sikt. Med detta som bakgrund tycker jag att det känns så ruskigt ORÄTTVIST :mad: att inte få veta vad jag avlar på i hingstväg. Finns det någon hingstägare i Sverige som regelbundet spattröntgar sin hingst?

Visst, det är bra att man synliggör vilka hingstar som har eksem men jag är MYCKET mer orolig för vad spattförekomsten kommer att innebära för vår ras framgent! :eek:

Isold skrev:
Finns det någon hingstägare i Sverige som regelbundet spattröntgar sin hingst?

Jag har aldrig hört om någon annan än jag själv som gjort det. Snarare mötts av oförstående miner, typ "MEN, är du inte klok!!! Sådant vill man ju inte VETA?!"

Vi har röntgat alla våra avelshästar vid ca 6, 9 och 12 års ålder. De som fallit ifrån har gjort det före eller vid 9 års ålder.

Senare är nog ingen större idé då man så småningom kommer i bryderi om vad som är "normala åldersförändringar". Den ärftiga spatten kommer i allmänhet rätt tidigt. De som fallit ifrån hos oss har gjort det före eller vid 9 års ålder.

Men gamle Thröstur som jag lånade in från Norge i början på nittiotalet gick igenom en total exportröntgen vid över 20 års ålder :cool: Starkt gjort.

Nu har jag ju fördelen att jobba med röntgen. Det är rätt dyrt annars. Men jag tror ändå att för rasen skulle ett sådant här program löna sig på sikt. Tyvärr är det extremt vanligt att spattston som är oridbara/triangelmärkta säljs till avel - hur smart är det ?

På Island kommer det sannolikt att bli röntgenkrav på avelshingstarna åtminstone vid 6 års ålder, det liksom vårt svenska böjprovskrav vid 7 års ålder är ju i alla fall början på en varudeklaration. Även om jag fortfarande är galen på att resultatet av spattstudien som visade vilka fadershingstar som gav mest spatt är hemligstämplad :mad:

Väldigt roligt Isold, att höra att fler resonerar så här :love:

Hej har följt denna tråd lite grann. Jag har spattröntgat min hingst vid 12 års ålder. Pga att jag tycker det är viktigt med en sund ras. Har även röntgat, dom ston jag använder. Tycker att alla hingstägare och avlare borde göra detta. Även om det är dyrt. Man tjänar på det i längden. :smirk: vera

För att hårddra det hela, inga föl skulle registreras om inte föräldrarna vid betäckning är friskskrivna. Att det sen visar sig inte hålla 100% är sånt man får ta. Triangelmärkta halta eksemston som sen ska gå med föl är en skam. Bäst att sätta på sig hjälmen...

*lånar knapp*

Vilket påminner mig om en sak. Det blir ju naturligt om man KÖPER en hingst, då måste man ju skydda sin investering innan man betalar. (om den inte är röntgad tidigare)

Men de som har samma hela tiden är inte lika motiverade.

Likadant är det med eksemfrågan. Många kanske drar sig för att KÖPA ett avelsdjur med eksem. Men att ta det UR aveln för att eksemet dyker upp senare är inte lika vanligt ;)

Så på ett sätt är ju hingstar som bytt ägare lite säkrare :idea:

Korven skrev:
För att hårddra det hela, inga föl skulle registreras om inte föräldrarna vid betäckning är friskskrivna. Att det sen visar sig inte hålla 100% är sånt man får ta. Triangelmärkta halta eksemston som sen ska gå med föl är en skam. Bäst att sätta på sig hjälmen...

Och i det ingår att de inte har lynnesfel. Hade du sagt detta på avelsseminariet hade du nog behövt hjälm ja! Kanske man skulle kräva att fullständig veterinärbesikting inklusive spatt- och eksemkontroll utfördes på alla 7-åriga hästar för att de inte skulle överföras till ett defekt-register? Det vore ju viktigare att dessa ej friska hästar hamnade i ett bilageregister än de hästar som är friska hamnar där bara för att pappa inte är godkänd! :devil:

Anette

"Jag skrev att jag var intresserad av att arbeta med avel, inte mer men avelsuskottet låter intressant, men jag verkar ändå inte vara tillräckligt insatt i hur mycket tid det tar. Trodde det var ideellt baserat med undantag av utlägg och möjligen något traktamente och bortfall av inkomst på sin höjd, men är det så belastande som 20-25% så kan tyvärr inte jag klämma in det i min almanacka..."

Intressant inlägg av en som under tidigare inlägg haft mycket åsikter om avelsutskottets arbete. Det är så lätt att kritisera andra, men frågan är med vilken rätt man gör det om man inte själv är beredd att göra en insats.

sarleag skrev:
"Jag skrev att jag var intresserad av att arbeta med avel, inte mer men avelsuskottet låter intressant, men jag verkar ändå inte vara tillräckligt insatt i hur mycket tid det tar. Trodde det var ideellt baserat med undantag av utlägg och möjligen något traktamente och bortfall av inkomst på sin höjd, men är det så belastande som 20-25% så kan tyvärr inte jag klämma in det i min almanacka..."

Intressant inlägg av en som under tidigare inlägg haft mycket åsikter om avelsutskottets arbete. Det är så lätt att kritisera andra, men frågan är med vilken rätt man gör det om man inte själv är beredd att göra en insats.

Jag kritiserar inte den stora arbetsinsatsen och allt som görs utan bara inställningen att hemlighålla och tysta ner information om våra hingstar och inställningen till att endast avla på topphästar! Avelsutskottet har uträttat mycket bra också! Har du själv tid och råd att lägga ner 25% av din tid på det här för 5000/år samt 30 resdagar?! Jag tycker att det är otroligt att någon tar på sig något sådant. Man måste ju vara oberoende av pengar och med mycket gott om tid och jag undrar inte över att få engagerar sig när det ser ut så. Jag skulle kunna tänka lägga mig 5% och kanske 6 resdagar per år men familj och mitt arbete går först! Hästarna är ju trots allt en hobby! Borde kanske var 5 ggr så många i avelsutskottet och en mindre arbetsbörda för den enskilde istället?

Anette

Silverkedjan skrev:
Det blir ju naturligt om man KÖPER en hingst, då måste man ju skydda sin investering innan man betalar.

Men de som har samma hela tiden är inte lika motiverade.

Men om jag skulle äga en hingst skulle jag gott kunna se det som direkt marknadsföring att spattröntga honom!!! Jag tror inte att jag är ensam om att vilja avla på friska hästar så denna hingst skulle troligen få ganska många ston. Bära eller brista, man vill ju ändå inte själv avla på en hingst med spatt ÄVEN om den skulle råka vara i egen ägo.

Du som tidigare i tråden nämnde att du spattröntgat din hingst vid 12 års ålder. Varför går du inte ut med detta? Vi är ju massor av stoägare runtom i Sverige som verkligen försöker snoka, forska och titta på tävlingsbanan vilka vi gissar kan vara friska och hållbara! Jag vill inte bara veta vilka hingstar som inte är friska, jag vill veta vilka som ÄR friska också!

Vad gäller spattprojektet där man sett att vissa hingstar har lämnat högre andel spattavkommor, har jag fått förklarat för mig att man inte kunde fastställa detta med signifikant säkerhet, varför man inte kan gå ut med resultaten offentligt. Stämmer det?

Silverkedjan skrev:
Vi har röntgat alla våra avelshästar vid ca 6, 9 och 12 års ålder. De som fallit ifrån har gjort det före eller vid 9 års ålder.

Senare är nog ingen större idé då man så småningom kommer i bryderi om vad som är "normala åldersförändringar". Den ärftiga spatten kommer i allmänhet rätt tidigt. De som fallit ifrån hos oss har gjort det före eller vid 9 års ålder.

Men gamle Thröstur som jag lånade in från Norge i början på nittiotalet gick igenom en total exportröntgen vid över 20 års ålder :cool: Starkt gjort.

Normala åldersförändringar eller inte. Jag har de två senaste åren röntgat 4 hästar äldre än 15 år som inte har haft några tecken på spattförändringar. Då tycker jag också att detta ska läggas till dessa hästars "meritlista", det ska ses som en tillgång i aveln!

Jag vet flera som menar att de har en sund och frisk avel och att de spattröntar alla sina avelsdjur vid "vuxen ålder". Men om detta avser att man röntgat hästen vid 7 års ålder så ger jag faktiskt inte så mycket för det.

Nu ska jag skynda mig att tillägga (innan någon slår något hårt i huvudet på mig :smirk: ) att jag inte alls förespråkar att man ska ta bort alla hästar som inte spattröntgas varje år. Jag tycker snarare att uppgifterna borde bli OFFENTLIGA så att alla uppfödare kan besluta själva vad just de vill avla på!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama