SIFs avelsmöte

Sv: SIFs avelsmöte

Inte_Ung skrev:
Nej just Thor har ett utmärkt lynne.
Det är därför anmärkningsvärt att han bara fick ETT sto denna säsong.

Antingen så vill man inte ha ston eller så har man totalt misslyckats med sin marknadsföring.
Att låta stoägare provrida Thor kan vara ett bra sätt att marknadsföra just honom.

Men om du skall sälja en häst, så måste väl häst-spekulanten få provrida?
Om man skall sälja en betäckning för kandke 10 000:- så kanske man måste låta spekulanten prova varan.
Att betäcka sitt sto och få ett föl, det är allvarliga saker det.
Att då få veta vad man kan förvänta sig att få för egenskaper på fölet, tycker i alla fall jag inte är något konstigt.

Om man vill att stoägarna skall använda vissa hingstar, så kanske att hingshållarna/ägarna måste anpassa sig litet till vad stoägarna vill ha för information.
Det är ju faktiskt stoägarna som med betäckningsavgifter skall betala den dyra hingsten.

Thor fick tre ston det här året.

Vad gäller försäljning, så för egen del har vi mest sålt unghästar (ej inridna) och många av dem har vi inte utannonserat utan vi har kontaktats pga det goda intryck någon annan häst från oss har gett. Dvs bra lynne och trevlig att rida.
Skulle jag sälja en inriden häst, så naturligtvis får en seriös spekulant provrida - hemma hos mig. Skulle aldrig lämna häst på prov.

När det gäller val av hingst så är det allra första man ska satsa på att verkligen "provrida" det sto man ska använda och verkligen vara objektiv. Vad är för- och nackdelar med henne.
För stoet präglar sitt föl, så jag anser att stoet faktiskt kan stå för mer än 50% av hur avkomman blir.
Själv vill jag helst använda en hingst där jag sett ett antal avkommor efter den. Ibland är det inte möjligt utan då får man gå efter sin intuition.

Var det verkligen Göran Häggberg som tyckte det?, i mitt minne var det Vignir.
Thorvaldur tycker Thor har för låg blup för att användas till många ston.

Hingsten Álmur har både gått VM och turridning. *gör smygreklam"
Det har väl Fákur frá Saudárkroki också?

"Självklart kan även högt bedömda hingstar vara friska och snälla - men hur ska man VETA det?"

Förutsätter man då att alla andraklasshingstar har bra lynne och är friska och snälla?

Veta kan bara de som är väl insatta i aveln göra och som har personliga relationer med hingstägarna. Övriga kan bara hoppas på att hingstägaren är ärlig i sin markandsföring av hingsten. I slutändan visar det sig ofta hur bra hingsten är då avkommorna börjar visas. Som avlare som inte kan så mycket ska man då kanske välja en hingst med många avkommor där man kan se vad det blivit av dem. Därtill lägga ett bra sto som har de egenskaper man eftersträvar i sin avel, då är nog chansen störst att få den avkomma man eftersträvar.

Kongur skrev:
"Självklart kan även högt bedömda hingstar vara friska och snälla - men hur ska man VETA det?"

Förutsätter man då att alla andraklasshingstar har bra lynne och är friska och snälla?

.

Nej det förutsätter man sannerligen inte. Men många försöker få det att låta som att de hästarna som har hög poäng/BLUP automatiskt också har de egenskaper som INTE bedöms.

Och att tro på någon hingstägares marknadsföring - det skulle jag ALDRIG göra. Man måste bilda sig en EGEN uppfattning.

Jag lånade tex hit en hingst en gång efter att ha ridit (och ridit in) många av hans avkommor, och blivit kär i deras gemensamma drag. Urstarkt tölt med höga lyft och bra bärighet utan träning, urstarka ben, massor av man och ett speciellt humör med massor av humor. Det fanns negativa sidor också förstås - tungproblem, dålig resning, fräckhet när humorn gick för långt etc men jag försökte anpassa stona efter det.

De hingstar jag tycker jag känner väl har jag mycket sällan känt igen i "marknadsföringen". Med enstaka undantag som drunknar i flosklerna :p

Jag tycker som Inte_Ung att det är en självklarhet att man ska få rida hingsten och ges möjlighet att se avkommor så långt det är möjligt. Och sedan ska man våga lämna sina ston hos hingsten också :crazy:

Själv gav jag upp och satsade på egna istället, där man verkligen vet vad man avlar på.

em76 skrev:
Thorvaldur tycker Thor har för låg blup för att användas till många ston.

Hingsten Álmur har både gått VM och turridning. *gör smygreklam"
Det har väl Fákur frá Saudárkroki också?

När det gäller den där BLUP:en - själv tittar jag mycket på individen i sig. Blup kan vara ett bra hjälpmedel - ibland, men man ska inte stirra sig blind på den. Sedan är det en del hingstar som faktiskt har ganska osäker BLUP (hög som låg) eftersom de har få avkommor och ännu färre av dem är bedömda. Då kan man inte bedöma särskilt bra vad deras avelsvärde i verkligheten är. Sedan finns det populära hingstar med många avkommer men ändå få bedömda, svårt att veta vad de går för...

Efter vad Gunnar A sa på mötet var hans princip att ALDRIG använda en hingst i sin avel förrän den var bedömd. - Det spelade ingen roll hur hög BLUP den hade pga sin härkomst. Däremot skulle den ha bra bedömning OCH bra BLUP. Han klurade också mycket på vilka stammar som skulle passa ihop.

Då jag både har fött upp och ridit in mina ston själv, samt är väl förtrogen med deras föräldrar, så vet jag vad stona har och inte har.

Jag vill även vara väl förtrogen med hingsten, så jag vet vad jag kan vänta mig av fölen och sedan unghästen när det är dags att rida in den.
Vid inridningen av hingstens avkomma, så har jag nytta av att veta hur hingsten är att rida.

Så om inte jag får provrida hingsten, så blir det kanske ingen betäckning såld till mig.
Det är mitt sätt att avla, och det finns säkert flera som jag.
Så där får hingstägaren göra ett val om de vill sälja en betäckning eller inte.

em76 skrev:
Aha, var det Vignir, fel av mig.

Fákur har gått på turridning ganska så mycket.
Honom fick jag nöjet att provrida direkt efter hans högsta bedömning, en fantastisk häst.
Jag hade även fått provrida tidigare om jag hade velat, men lät då en vän med mera erfarenhet än jag själv rida och så fotograferade jag i stället.
Jag har fött upp 3 avkommor efter Fákur.
Den äldsta är nu 12 år, så detta var ganska så länge sedan.

Inte_Ung skrev:
Då jag både har fött upp och ridit in mina ston själv, samt är väl förtrogen med deras föräldrar, så vet jag vad stona har och inte har.
Det är bara att gratulera ....
(har själv den fördelen)

Jag vill även vara väl förtrogen med hingsten, så jag vet vad jag kan vänta mig av fölen och sedan unghästen när det är dags att rida in den.
Vid inridningen av hingstens avkomma, så har jag nytta av att veta hur hingsten är att rida.
Jag tycker för min egen del vid inridningen att jag har större nytta av att veta hur "mamman" till avkomman är att rida. Stoet präglar även sina föl, så hon spelar stor roll hur fölet uppträder.
Men visst, har man kunnat rida hingsten också kan det väl vara till nytta.
Ännu mer nytta har man av att få möjlighet att se flera avkommor (och känna till deras mödrar) - kanske man kan upptäcka vissa gemensamma saker.

Så om inte jag får provrida hingsten, så blir det kanske ingen betäckning såld till mig.
Det är mitt sätt att avla, och det finns säkert flera som jag.
Så där får hingstägaren göra ett val om de vill sälja en betäckning eller inte.
Det där tycker jag är upp till var och en att välja hur man vill ha det, stoägare som hingstägare.
Man kan ju inte införa lag på att alla stoägare som kommer med ett sto till en hingst ska få provrida hingsten...

:idea: Kanske skulle kunna sättas i system annars - man kommer med ett sto - får provrida hingsten en trevlig tur i skogen - och sedan säger man att man ångrat sig. Nya typen av turridning... :rofl:

Silverkedjan skrev:
Björk - problemet är att KÄNNER man inte hästarna själv så vet man INGET om deras lynne, ridbarhet, hur lätt de haft för sig, hållbarhet eller sjukdomar.
Vet och vet. Man bedömer ju spirit så den faktorn finns ju. Om kriterierna är de helt rätta kan ju diskuteras, men som jag förstod TA så är det också en diskussion som förs inom FEIF kontinuerligt. Har man vettiga bedömningskriterier så kommer man väl så nära som det går. Däremot kan ju förstås ALDRIG en domare på en avelsbedömning bedöma mer än han ser just DÄR och just DÅ. Men det får man ju ha med i beräkningen när man väljer hingst. Att det är en ögonblicksbild och inget annat. Det vore inte rimligt att domarna lånar hem varje hingst i x antal veckor/månader för att få veta EXAKT hur de funkar.

Silverkedjan skrev:
Självklart kan även högt bedömda hingstar vara friska och snälla - men hur ska man VETA det?
Lika lite som jag vet att en lågt bedömd hingst är frisk o snäll så vet jag om en högt bedömd är det. Det är ju samma problem. Jag känner inte en massa hingstägare och har därför inte något annat att gå på än deras ord och vad jag ser framför mig samt vad jag ser på bedömningen.
Silverkedjan skrev:
Jag använder hellre hästar i aveln som jag själv vet att de fyller mitt (och f.ö. även SIF:s som det är formulerat i ord men inte används idag) avelsmål.
För oss som inte har egna hingstar så återstår att välja hingst utifrån andra kriterier till eventuella ston vi äger. LIkadant är det när man inte kan föda upp sin (rid)häst själv. När man köper en häst så tar man en viss chansning på att det som ägaren säger stämmer. Om den hela livet haft bra foderitillgång eller vettiga hagmöjligheter eller varit lugn o snäll i all hantering, det vet jag ju inte med mer än att jag varit där själv. Medan tex en bedömning kan ge mig en LITEN mer kvalificerad information om tex ett sto som jag är intresserad av.
Silverkedjan skrev:
Jag vill ha en häst som inte "går" att rida fel, som har mycket bra gång men är okomplicerad att föda upp, tämja, rida och tävla. Och är absolut FRISK.
För min del så tycker jag att ridning är en konst. Det ÄR inte superlätt och man blir inte ryttare på några veckor. En välriden o snäll häst kan ridas av nybörjare, men utan hjälp för nybörjaren kan även den mest snälla eller lättväxlade häst bli en obehaglig personlighet som drar och inte kan gå rent i gångarterna. Jag tycker inte att personer som är fullkomliga nybörjare SKA just köpa häst om de inte har enormt mycket stöd och hjälp av någon i närheten som kan hästar. Detta oavsett hästras eller personlighet.

I övrigt håller jag med. Jag har svårt att se att någon annan motsätter sig kraven att den ska vara lätt att tämja, rida tävla och vara frisk.

Silverkedjan skrev:
Men vad som är en bra och frisk häst mäter inte det nuvarande systemet tillräckligt bra enligt min åsikt.
Jag tror det mäter det relativt bra jämförelsevis. För mig är i alla fall en "bra" häst mer än hållbar, frisk och lättlärd. Den är dessutom av hög kvalitet enligt kriterierna för exteriör och ridegenskaper samt en häst som fungerar att åka omkring med för att tex tävla och gå kurser på. Friskhet är en svårare faktor som väl kanske inte alltid kan mätas. Det är nog dessvärre svårare att utarbeta ett vattentätt system för att uppnå en vettig mätning av det.

freyja skrev:
:idea: Kanske skulle kunna sättas i system annars - man kommer med ett sto - får provrida hingsten en trevlig tur i skogen - och sedan säger man att man ångrat sig. Nya typen av turridning... :rofl:
Med 5 egna ridhästar så känns den typen av "rid-snyltande" ganska så avlägsen faktiskt.
Dessutom så verkar det ju tämligen besvärligt att dra med sig ett sto i transporten bara för att få rida.

Avlare och uppfödare har oftast mera än nog att rida på hemma, så om de tar sig besväret att åka kanske långt för att titta på och provrida en hingst som de är intresserade av, så är de nog ganska så seriösa.
Är man osäker om stoägarens ridkunskape,r så kan man ju låta den rida en okomplicerad avkomma till hingsten först.

Silverkedjan skrev:
Nej det förutsätter man sannerligen inte. Men många försöker få det att låta som att de hästarna som har hög poäng/BLUP automatiskt också har de egenskaper som INTE bedöms.

Och att tro på någon hingstägares marknadsföring - det skulle jag ALDRIG göra. Man måste bilda sig en EGEN uppfattning.

Själv gav jag upp och satsade på egna istället, där man verkligen vet vad man avlar på.

Det är precis så jag också känner och tycker!

Anette

Observera smilisarna - det var ett skämt ;)
Såg tanken som ganska komisk att någon skulle göra sig besvär att låna ett sto någonstans, få in det i en transport och köra till en hingst bara för en skogstur..... och sen köra hem igen ....

Jag tycker att det är intressant att du vill avla fram familjehästar med små rörelser när du själv föredrar att rida på heta och känsliga hästar med större (?) rörelser. Tycker du att man ska avla på den heta och känsliga typen av häst också för dem som gillar den typen av häst? :smirk:

Själv föredrar jag lättridna, arbetsvilliga hästar med stora rörelser. :love: Man når helt enkelt mycket längre i träningen på mycket kortare tid om hästen är okomplicerad. Mitt sto, som jag ändå tycker är ganska på hugget, bär försiktigt min 3-åriga dotter runt ridplanen. DET tycker jag är bra lynne - en häst som anpassar sig efter ryttaren!

Isold skrev:
Jag tycker att det är intressant att du vill avla fram familjehästar med små rörelser när du själv föredrar att rida på heta och känsliga hästar med större (?) rörelser. Tycker du att man ska avla på den heta och känsliga typen av häst också för dem som gillar den typen av häst? :smirk:

Själv föredrar jag lättridna, arbetsvilliga hästar med stora rörelser. :love: Man når helt enkelt mycket längre i träningen på mycket kortare tid om hästen är okomplicerad. Mitt sto, som jag ändå tycker är ganska på hugget, bär försiktigt min 3-åriga dotter runt ridplanen. DET tycker jag är bra lynne - en häst som anpassar sig efter ryttaren!

De är ju det jag säger hela tiden, vi skall bevara alla varianter. Fast jag har hela tiden pratat om medelgoda rörelser vilket innebär 7,5 i bedömning på såväl skritt, trav, tölt och galopp, inte under. Jag kan ju inte avla hästar enbart för mig själv om jag inte drar ner aveln väsentligt. Jag har redan 9 hästar jag inte kan skiljas från, maken har 3 och yngste sonen 1. Vi kan inte ha fler. totalt har vi 16 varav 3 är till salu. Dessutom väntar mitt heta lättbyggda ridsto ett föl Med Hlekkur frá Hofi som jag använt av tre skäl:

1. Mycket gott lynne, trygg och stabil, inte het och känslig
2. Rejält byggd, ganska grov
3. Náttfariblodet, starka gångarter och mycket pass

Det här fölet vill jag troligen ha kvar också till mig själv. Så nu måste jag avla det folk mest efterfågar och hästar som jag vet folk lätt kan klara av, som är lätta att hantera och rida in så att de flesta ridvana klarar av det. Jag tycker inte det skall behövas proffs för att rida in sin häst och de flesta har inte råd att lämna häst på träning, särskilt inte barnfamiljer. Därför vill jag avla hästar som har gott lynne, är naturtöltare med 4 gångarter naturligt samt vikbärande och robusta i både kropp och själ. Hästar som de flesta klarar rida och som är lättlärda och mycket samarbetsvilliga.

Det pratas mycket om okunniga ryttare och rena nybörjare men de flesta som letar familjehäst till sina barn är själva duktiga ryttare och vill ha en säker barnhäst som barnen kan följa med ut på när de rider sin pigga häst. Då krävs det att hästen har ett sådant psyke att den både är snäll och vänlig mot sin osäkra ryttare och har gott självförtroende samtidigt som den skall vara så lugn och trygg att den inte stressar upp sig eller drar iväg fastän mammans pigga häst gör det. Något annat än just så säkra hästar tycker jag inte man skall utsätta sitt barn för. Då minimerar man olycksriskerna. Och det är dessa hästar man vill ha som turhästar för ovana ryttare. De skall inte vara tröga, ha dåliga gångarter, grisepassa eller vara travaktiga med svårt för tölt.

Sedan börjar jag själv tröttna på att rida heta känsliga i ärlighetens namn. Hade varit skönt att ha en riktigt lugn stabil häst och dessutom behövs det en sådan som förhäst vid unghästträning. När jag började avla fanns det gott om familjehästar till salu men på några få år har detta ändrats. det är nu vi skördar frukterna av de senaste 5-10 årens avel och måste börja betrakta den kritiskt. Annonserna med familjehästar födda i Sverige är nästan obefintliga och man blir totalt nerringd om man har en sådan. Däremot är det fullt av "tävlingshästar" eller "lyxskogsmullar" som "kräver rutinerad ryttare" och varken har rätt temperament för att vara familjehäst eller kapacitet för tävling.

Uppfödarna försöker att ta bra betalt för dessa hästar trots att de inte har så stor marknad och det är denna typ av häst som vållar problem och som marknaden inte vill ha! Vem vill ha 9 på vilja, 7 på lynne och medelgoda gångarter. De är svårsålda och man förlorar mer på att föda upp sådana än att föda upp familjehästar. på Island skulle de nog slaktat av en stor andel av de hästarna.

Anette

Inte_Ung skrev:
Men ett "Nej, vi låter ingen provrida", det är att tacka nej till att sälja en betäckning till mig.
Men att svara "Inte nu, men i Januari", det är att få besök i januari.
Och om jag tycker om ridturen, så vill jag sedan också betäcka med hingsten.

Måste bara hoppa in lite... Bara för att hingsten i sig har bra lynne betyder inte det att avkomman får det :smirk:
Kanske hingstens MORFAR hade dåligt lynne, vilket kan visa sig hos din avkomma... vissa saker hoppar liksom över ett par generationer :D

Jag tror att om man INTE bara bryr sig om gång, så är det väl bäst att sätta sig ner och göra research.... Ring upp folk som har avkommor, som känner till hingsten/hingstens stam, kolla ALLT.
Det tycker iaf jag är på avlarens ansvar, om man nu vill ha en mer lättriden häst, eller turhäst t.ex... man kan ju inte bara lita till systemet, och sedan bara klaga på det :devil:
/Maria

Muninn skrev:
Måste bara hoppa in lite... Bara för att hingsten i sig har bra lynne betyder inte det att avkomman får det :smirk:
Kanske hingstens MORFAR hade dåligt lynne, vilket kan visa sig hos din avkomma... vissa saker hoppar liksom över ett par generationer :D

Jag tror att om man INTE bara bryr sig om gång, så är det väl bäst att sätta sig ner och göra research.... Ring upp folk som har avkommor, som känner till hingsten/hingstens stam, kolla ALLT.
Det tycker iaf jag är på avlarens ansvar, om man nu vill ha en mer lättriden häst, eller turhäst t.ex... man kan ju inte bara lita till systemet, och sedan bara klaga på det :devil:
/Maria

Nej det är inte säkert. Men ett är säkert och det är att man vill rensa bort de hingstar ur aveln som inte ger "bra" avkommor, dvs har de inte fått högt bedömda avkommor eller kända tävlingshästar så tycker Häggberg & company att de skall kastreras! Pratade nyligen med en ledsen 1:a klasshingstägare som har en helt superb hingst vad gäller lynnet och han ger sådana trevliga avkommor också, men har inte gett toppavkommor. Hon hade blivit uppmanad att kastrera sin hingst! Vad sysslar gubbarna med??? Är de alldeles senila eller??? Det är nog dags att byta ut en massa folk som suttit för länge och snöat in alldeles! Först uppmanar de på avelsmötet att använda 1:a klasshingstar med bra lynne om man vill avlafamiljehästar sedan uppmanar de hingstarnas ägare att kastrera dessa trevliga hingstar! Jag vet minsann några jag skulle vilja kastrera istället... :devil:

Som stoägare letar jag ju efter friska hingstar med bra lynne som ger trevliga avkommor, oavsett om de fått toppavkommor eller inte.

Hoppas den här hingstägaren inte tar åt sej alltför illa av vad som sagts åt henne. Det vore bättre om H & co satsade sin tid på att ge sej ut på eksem- och spatt-jakt i stället.

Det finns en vakant plats i avelsutskottet förresten. Någon här som vill ta plats??!

Tror inte jag är önskvärd :angel: där men jag har faktiskt anmält mitt intresse på enkäten, men förväntar mig inte att någon hör av sig efter mina inlägg på avelsmötet. Jag spetsade ju till saker ibland bara för att få dem att tänka efter hur snävt de själva tänker, men alla förstod inte det.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

H har inte tid att ge sig ut på eksemjakt, hörde jag honom säga. Nästa år ska hingstägaren skriva på att hingsten är eksemfri för att få sin licens. Förhoppningsvis är hingstägarna ärliga.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama