Sv: SIFs avelsmöte
Thor fick tre ston det här året.
Vad gäller försäljning, så för egen del har vi mest sålt unghästar (ej inridna) och många av dem har vi inte utannonserat utan vi har kontaktats pga det goda intryck någon annan häst från oss har gett. Dvs bra lynne och trevlig att rida.
Skulle jag sälja en inriden häst, så naturligtvis får en seriös spekulant provrida - hemma hos mig. Skulle aldrig lämna häst på prov.
När det gäller val av hingst så är det allra första man ska satsa på att verkligen "provrida" det sto man ska använda och verkligen vara objektiv. Vad är för- och nackdelar med henne.
För stoet präglar sitt föl, så jag anser att stoet faktiskt kan stå för mer än 50% av hur avkomman blir.
Själv vill jag helst använda en hingst där jag sett ett antal avkommor efter den. Ibland är det inte möjligt utan då får man gå efter sin intuition.
Inte_Ung skrev:Nej just Thor har ett utmärkt lynne.
Det är därför anmärkningsvärt att han bara fick ETT sto denna säsong.
Antingen så vill man inte ha ston eller så har man totalt misslyckats med sin marknadsföring.
Att låta stoägare provrida Thor kan vara ett bra sätt att marknadsföra just honom.
Men om du skall sälja en häst, så måste väl häst-spekulanten få provrida?
Om man skall sälja en betäckning för kandke 10 000:- så kanske man måste låta spekulanten prova varan.
Att betäcka sitt sto och få ett föl, det är allvarliga saker det.
Att då få veta vad man kan förvänta sig att få för egenskaper på fölet, tycker i alla fall jag inte är något konstigt.
Om man vill att stoägarna skall använda vissa hingstar, så kanske att hingshållarna/ägarna måste anpassa sig litet till vad stoägarna vill ha för information.
Det är ju faktiskt stoägarna som med betäckningsavgifter skall betala den dyra hingsten.
Thor fick tre ston det här året.
Vad gäller försäljning, så för egen del har vi mest sålt unghästar (ej inridna) och många av dem har vi inte utannonserat utan vi har kontaktats pga det goda intryck någon annan häst från oss har gett. Dvs bra lynne och trevlig att rida.
Skulle jag sälja en inriden häst, så naturligtvis får en seriös spekulant provrida - hemma hos mig. Skulle aldrig lämna häst på prov.
När det gäller val av hingst så är det allra första man ska satsa på att verkligen "provrida" det sto man ska använda och verkligen vara objektiv. Vad är för- och nackdelar med henne.
För stoet präglar sitt föl, så jag anser att stoet faktiskt kan stå för mer än 50% av hur avkomman blir.
Själv vill jag helst använda en hingst där jag sett ett antal avkommor efter den. Ibland är det inte möjligt utan då får man gå efter sin intuition.