SIFs avelsmöte

Sv: SIFs avelsmöte

Båbbe skrev:
Jag för min del är så kräsen så jag vill inte avla på någon hingst som inte har ALLT! Färg, lynne och bra gångarter (eftersom jag gillar 5-gångare så innebär det även bra pass). Och sådana hingstar finns ju redan i Sverige och blir allt fler!

Varför välja? Varför ha en nybörjarhäst utan gångarter när man kan ha en med? Framförallt - varför avla på något annat än det bästa?
Jag håller helt med dig! Varför inte välja det allra bästa av FLERA egenskaper. De FINNS ju!

Alla hingstar som är högt bedömda i 1:a klass ger inte per definition dåligt temperament och oridbarhet.

Jag tycker Vignir mfl hade bra poänger i det de sa. Nu avlar jag inte själv, men om mitt sto inte kommer att få en tillräckligt bra bedömning så blir hon helt enkelt inte avelssto. Hon får då bli en trevlig ridhäst istället. Jag förstår faktiskt inte varför kvalitetsavel på bra hästar (enligt bedömning och blup) skulle medföra att de blir extremt svårridna, lynniga och allmänt knäppa....

För övrigt förstår jag inte en sak. Om 9 av 10 köpare inte vill ha ens hästar så kanske man ska förändra aveln till det som säljer bättre? Om det är sk "familjehästar" som gäller så får man väl avla såna? Eller??

Om man vill tjäna mycket pengar som avlare lönar det sig bättre att sälja dyrare hästar. Och de som är mest benägna att betala är de som vill satsa på bra tävlingshästar eller fina avelshästar.

Björk - problemet är att KÄNNER man inte hästarna själv så vet man INGET om deras lynne, ridbarhet, hur lätt de haft för sig, hållbarhet eller sjukdomar.

Det tillhör nämligen inte det vi bedömer.

Självklart kan även högt bedömda hingstar vara friska och snälla - men hur ska man VETA det?

Jag använder hellre hästar i aveln som jag själv vet att de fyller mitt (och f.ö. även SIF:s som det är formulerat i ord men inte används idag) avelsmål.

Pass, en hetsig look, extremt smal/lång hals och lätt bål tillhör det som drar upp bedömningarna mest.

Det tycker jag är mindre intressant. Jag vill ha en häst som inte "går" att rida fel, som har mycket bra gång men är okomplicerad att föda upp, tämja, rida och tävla. Och är absolut FRISK.

Det är jättebra att många hingstar tävlas, då ser man ju lite av deras användbarhet och sätt.

Men bedömningssiffrorna säger mig nästan ingenting av det jag är intresserad av.

Självklart ska vi använda BRA och SUNDA hästar i aveln.

Men vad som är en bra och frisk häst mäter inte det nuvarande systemet tillräckligt bra enligt min åsikt.

Silverkedjan skrev:
Björk - problemet är att KÄNNER man inte hästarna själv så vet man INGET om deras lynne, ridbarhet, hur lätt de haft för sig, hållbarhet eller sjukdomar.

Självklart kan även högt bedömda hingstar vara friska och snälla - men hur ska man VETA det?

Jag använder hellre hästar i aveln som jag själv vet att de fyller mitt (och f.ö. även SIF:s som det är formulerat i ord men inte används idag) avelsmål.

Pass, en hetsig look, extremt smal/lång hals och lätt bål tillhör det som drar upp bedömningarna mest.

Det tycker jag är mindre intressant. Jag vill ha en häst som inte "går" att rida fel, som har mycket bra gång men är okomplicerad att föda upp, tämja, rida och tävla. Och är absolut FRISK.

Det är jättebra att många hingstar tävlas, då ser man ju lite av deras användbarhet och sätt.

Men bedömningssiffrorna säger mig nästan ingenting av det jag är intresserad av.

Men vad som är en bra och frisk häst mäter inte det nuvarande systemet tillräckligt bra enligt min åsikt.

Tack Tim! :bow: Håller helt med dig! Synd du inte var med på mötet. Jag är så trött på att debattera just nu så jag orkar inte skriva så mycket. Behöver en paus några dagar. Men jag kan ju säga som så här att jag vet många som har 2:a klasshingstar som har en sämre bedömning för de har inte råd med så lång träning men folk vet vad hästen ger och därför är de också populära.

Det finns också 1:a klass hingstar som har en bra bedömning men där man behövt träna hästen jättemycket i kanske 2 år och vara sträng i uppfostran för att komma dithän. Och där har både Vignir och Gunnar Árnarsson en poäng; en häst som kommer fram i klass 1 redan som 4-åring efter kort tids träning den är något att eftersträva liksom om den ger avkommor som är lätttränade, både av familje- och tävlingskaraktär.

Sedan vet jag inte om någon 1:a klass silversvart i Sverige med familjehästlynne... men jag är fullt nöjd med minst ett par av 2:a klassarna och de visar sig ge väldigt bra avkommor samt har väldigt bra stam bakom sig.

Om vi sedan skall bara avla på hög blup då kommer vi bara avla på en begränsad mängd hästar vilket leder till inavel och problem. Gunnar sade att han nu måste ut och leta annat blod för han hade avlat så mycket på Órri och Ófeigur.

Sedan glömde jag berätta något bra. Jag tog upp de lynnesproblem vi haft och har på de svenska halvbloden och sade att vi av tradition länge varit dåliga på att avla bra lynne i Sverige. Lockwall tog åt sig och erkände att vi haft dålig ridbarhet på våra svenska halvblod men att man förbättrat och åtgärdat detta! Jo pytt! Jag kan snabbt räkna upp en handfull hingstar som ingen vill handskas med och som har en gång från sin box och ut i hagen...

Anette

Det som jag tyckte var mest anmärkningsvärt var att man sade emot sig själva.

På lördagen så sade Rebecka Frey i dommarpanelen att man som stoägare skulle se till att träffa hingsten och även be att få provrida om man var ute efter ett gott lynne.
På söndagen så svarade Vignir att man verkligen inte kunde räkna med att få provrida hingsten. För om de fick 50 ston, så skulle det bli alldeles för många stoägare som ville provrida.

Detta efter att Göran Häggberg tyckt att det var så synd att en hingst som Thor från Kalvsvik bara fått ETT sto i år.
Thor borde väl då gå att marknadsföra med provridning, en provryttare borde väl en mentalt frisk hingst klara?

Jag tycker personligen att om nu hingstarna är så himla bra och har så gott lynne, så borde de ju verkligen tåla att 50 personer provrider.
En god turhäst tål bra många fler ryttare än så på ett år.
Är då hingstarna sämre än goda turhästar?

Glömde skriva det som var bra ju. Fick telefon mitt i inläggsskrivandet... Jo Lockwall påpekade att man kan ju visa en häst med dåligt lynne av banan och alltså hindra en totalbedömning! Det blev mycket tyst innan Rebecka svarade att det har man inte tillämpat på islandshästarna varpå även Lockwall stod tyst och förvånad och hela salen var tyst! Rebecka antecknade möjligheten. Vad kommer ur det???

Anette

Inte_Ung skrev:

På lördagen så sade Rebecka Frey i dommarpanelen att man som stoägare skulle se till att träffa hingsten och även be att få provrida om man var ute efter ett gott lynne.
På söndagen så svarade Vignir att man verkligen inte kunde räkna med att få provrida hingsten. För om de fick 50 ston, så skulle det bli alldeles för många stoägare som ville provrida.

Detta efter att Göran Häggberg tyckt att det var så synd att en hingst som Thor från Kalvsvik bara fått ETT sto i år.
Thor borde väl då gå att marknadsföra med provridning, en provryttare borde väl en mentalt frisk hingst klara?

Jag tycker personligen att om nu hingstarna är så himla bra och har så gott lynne, så borde de ju verkligen tåla att 50 personer provrider.

Här måste jag säga emot.
Vignir hade åsikten om att femgångare var viktigt i aveln och att man kanske skulle satsa mer på att få fram mångsidiga femgångare - de har tex ofta mjuk tölt. I det sammanhanget nämnde han Thor eftersom han har världsrekordet i pass och också är en allsidig femgångare - och förstod inte riktigt varför han inte används mer än han gör.
Jag hörde aldrig GH nämna Thor.
Och som du formulerar det verkar det som om du anser att Thor är mentalt störd... vilket jag kan intyga att han inte är.

Och jag lånar inte heller ut mina hästar till vem som helst, varken valacker eller ston. Jag vill inte att mina hästar ska bli skadade eller felridna - själviskt av mig eller? För inte beror det på att mina hästar skulle vara mentalt störda.

Senast ändrad:

Silverkedjan skrev:

Nej jag skulle aldrig avla på en hingst jag inte känner heller. Men jag har förmånen att just nu se väldigt många hingstar i olika åldrar i träning och i hage så jag börjar få några utmärkta alternativ som passar in på alla mina önskemål. Som exempel på "lynnestest" jag har sett: lös valp i hingstens hage, ranghög valack rids precis utanför hagen, ston går förbi hagen, unghingst lastas av transport osv osv

Om man inte har den förmånen jag har så kan man ju fråga någon som inte har ekonomiska intressen i hingsten :p , men ändå känner hästen om råd! Eller använda en hingst som har flera avkommor som man redan känner.

Inte_Ung skrev:

Där satt den!!!!! :banana:

Anette

Inte_Ung skrev:

Turhästarna ska inte tävla VM heller... :angel:

Man får nog ändå ha förståelse för att man inte vill ha många stoägare som provrider hingstar som fortfarande tävlas eller ska bedömas. Visst kanske hästarna klarar det, men gångarterna blir nog lite lidande även om alla 50 är mycket goda ryttare. Alla ryttare har ju lite olika ridstil och inför prestationer på den nivån måste ju EKIPAGET ridas ihop så att minsta detalj sitter perfekt!

JAG skulle inte tillåta 50 helt främmande människor att provrida min valack och jag satsar ändå bara på klubbtävling... ;)

Andra hingstar kanske man inte vill ha provryttare till pga att de är pensionerade från ridning pga hög ålder och sparas för att enbart verka i aveln. Men de hingstarna är väl i regel såpass beprövade att det inte är svårt att få tag i en avkomma att provrida istället! ;)

sambaengi skrev:
man kan ju visa en häst med dåligt lynne av banan och alltså hindra en totalbedömning! Det blev mycket tyst innan Rebecka svarade att det har man inte tillämpat på islandshästarna

Jag vet att det hänt en hingst på Island som sedan uppförde sig likadant i Sverige utan att diskas (han blev iofs inte godkänd ändå) och jag vet minst två ggr i Norge som man diskat och avvisat från bedömningsplatsen)

Men i Sverige blir man inte diskad ens om man slår ner sin ryttare eller måste släpas/skrämmas in på banan...

freyja skrev:
Här måste jag säga emot.
Vignir hade åsikten om att femgångare var viktigt i aveln och att man kanske skulle satsa mer på att få fram mångsidiga femgångare - de har tex ofta mjuk tölt. I det sammanhanget nämnde han Thor eftersom han har världsrekordet i pass och också är en allsidig femgångare - och förstod inte riktigt varför han inte användes mer.
Jag hörde aldrig GH nämna Thor.
Och som du formulerar det verkar det som om du anser att Thor är mentalt störd... vilket jag kan intyga att han inte är.

Nej Thor är trevlig i lynnet men enormt het vid tävling och det ser folk och blir lite skrämda av. Lär däremot bära barn på ridskola i paddock. Däremot har han en tråkig brun färg emot sig. Marknaden vill inte ha bruna hästar helt enkelt. Tyvärr...

Anette

Tyvärr är det ju så att många bara ser det fantastiska bedömningsprotokollet utan att se vad som faktiskt hände vid bedömningen.

Jag såg i somras en hingst som jag aldrig skulle använda pga uppförandet, den hingsten tillhörde de som fått flest ston i år pga sin höga bedömning... :crazy:

Eller så får man som stoägare se sig om efter en hingst man får provrida och kanske fastnar för en andraklass fuxhingst som är precis som man vill ha en häst :banana: och så får den hingst fina förstklasshings som av en eller annan anledning inte lånas ut för provridning en mindre att betäcka. det blir alltså mindre klirr i kassan så att säga.

Hingstägarna måsta ta i med i beräkningen att en eller annan tokig stoägare väljer hingstar som de själv bevisligen klarar av att rida och inte litar på andras omdöme.

Senast ändrad:

sambaengi skrev:
Nej Thor är trevlig i lynnet men enormt het vid tävling och det ser folk och blir lite skrämda av. Lär däremot bära barn på ridskola i paddock. Däremot har han en tråkig brun färg emot sig. Marknaden vill inte ha bruna hästar helt enkelt. Tyvärr...

Anette
Nämen - nu glömmer man stoets betydelse igen.... Man kan ju alltid använda skäckston till en brun hingst så kan man få små Randverkopior - de är ju populära :rofl:

freyja skrev:
Nämen - nu glömmer man stoets betydelse igen.... Man kan ju alltid använda skäckston till en brun hingst så kan man få små Randverkopior - de är ju populära :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl:

Det där med provridning skulle jag inte vilja utsätta mina hästar för om jag inte visste vad ryttaren kunde och visste att denne kunde rida min häst utan att vålla den obehag. Svårt hur man skall göra detta för både hingstspekulantens och hästens bästa! Jag rider ju med inget i handen och nästan inga skänklar och mycket säte och kommer det någon och drar i munnen på mina hästar som inte är vana vid det eller klämmer till med skänkeln, då blir mina hästar helt chockade! Jag vill inte göra som Vignir sade rida hästen okänsligare för att stå ut med mindre balanserade ryttare. Mycket svårt det här!

Anette

Anette

å andra sidan så imponerar det lika mkt på stoägarna att få provrida hingsten bettlöst :idea:

jag har medvetet låtit ALLA nyfikna prova mina hingstar - resonerar som så att de ska tåla det.

visst blir de lite "avtrubbade" men jag tycker faktiskt det problemet är mindre än förväntat. De lär sig liksom ställa om efter ryttaren. Vilket ju är egenskap jag är glad att jag fick hjälp att prova ut på dem :bow:

Angående Thor - det finns ju bruna hingstar som har många ston, Hrafnfaxi tex. Även Thors pappa har väl haft rätt mkt ston?
Jag tror det är hans starka passprofil som avskräcker, det är ju inte så många som avlar specifikt för snabba tuffa passhästar. Och så har han inte satsats på i aveln på det sättet med marknadsföring och turnéer på olika stationer etc.

Hmm ytterligare en fundering:

Säg att man har provridit den 15-åriga hingsten som är proffstränad i 10 år - är det verkligen rättvist att förvänta sig samma mognad/lynne hos den 5-åringa avkomman sedan?

Nä om jag ville testa hingstens lynne så skulle jag nog be att få provrida en 5-årig unghingst efter den hingst jag avsett att betäcka med som tränaren ifråga hade tränat sådär en 3-6 mån. För det är ju ungefär vad jag får hem efter inridning sedan! (tänker inte under några som helst omständigheter rida in hästen själv utan det får ett proffs göra - gärna någon av mina tränare) Helst skulle unghingsten ha en stam på mödernet som liknade mitt sto också.

Thor skulle jag nog gärna betäcka med - men så gillar jag mentalt stabila, snabba passhästar som fungerar som barnhästar i paddock också! Gillar tom bruna hästar, men han finns ju ganska långt bort och det finns ju mentalt stabila passhästar på närmare håll om jag nu skulle få för mig att köpa ett sto och börja avla alltså!

"Säg att man har provridit den 15-åriga hingsten som är proffstränad i 10 år - är det verkligen rättvist att förvänta sig samma mognad/lynne hos den 5-åringa avkomman sedan?"

Nu är väl knappast majoriteten av hingstarna 15 år och proffstränade i 10 :confused:. Givetvis måste man förutsätta att en femåring beter sig som den är just fem.

Att rida en enstaka avkomma är inte intressant alls (förutom att det vore kul) ska man bedöma hur ens framtida föl kan tänkas bli bör man nog rida flera avkommor. Fördelen med att prova hingsten är att det inte är 50% eller så av stoet som spelar in.

Jag förstår fullkomligt om hingstägarna inte alltid är villiga att låna ut sin hingst, men det är bra marknadsföring och kan vara ett tungt argument. 15-åriga proffstränade hingstar har man ofta ett gott hum om hur de uppför sig medans unga oprövade hingstar är ett mycket osäkrare kort som kan ha mer nytta av den poitiva merknadsföring som provridning kan ge.

freyja skrev:
Nej just Thor har ett utmärkt lynne.
Det är därför anmärkningsvärt att han bara fick ETT sto denna säsong.

Antingen så vill man inte ha ston eller så har man totalt misslyckats med sin marknadsföring.
Att låta stoägare provrida Thor kan vara ett bra sätt att marknadsföra just honom.

Och jag lånar inte heller ut mina hästar till vem som helst, varken valacker eller ston. Jag vill inte att mina hästar ska bli skadade eller felridna - själviskt av mig eller? För inte beror det på att mina hästar skulle vara mentalt störda.
Men om du skall sälja en häst, så måste väl häst-spekulanten få provrida?
Om man skall sälja en betäckning för kandke 10 000:- så kanske man måste låta spekulanten prova varan.
Att betäcka sitt sto och få ett föl, det är allvarliga saker det.
Att då få veta vad man kan förvänta sig att få för egenskaper på fölet, tycker i alla fall jag inte är något konstigt.

Om man vill att stoägarna skall använda vissa hingstar, så kanske att hingshållarna/ägarna måste anpassa sig litet till vad stoägarna vill ha för information.
Det är ju faktiskt stoägarna som med betäckningsavgifter skall betala den dyra hingsten.

Båbbe skrev:
Man får nog ändå ha förståelse för att man inte vill ha många stoägare som provrider hingstar som fortfarande tävlas eller ska bedömas. Visst kanske hästarna klarar det, men gångarterna blir nog lite lidande även om alla 50 är mycket goda ryttare. Alla ryttare har ju lite olika ridstil och inför prestationer på den nivån måste ju EKIPAGET ridas ihop så att minsta detalj sitter perfekt!
Det har jag ju inte svårt att förstå.
Men ofta så hålls hingsten i god ridhästkondition för att må bra, men behöver inte längre prestera för det är redan gjort.

Att inte du vill låna ut din valack är ju självklart, för du säljer ju inte hans tjänster.

Men om man vill sälja betäckningar, så kan man ju vara tvungen att offra sig litet för sin marknadsföring.
Jag kommer personligen inte att använda en hingst där jag blir nekad att provrida.
Jag kan ju provrida "off season" så att säga.
Om jag får prova i oktober efter tävlings och avels-säsong, så tror inte jag att jag gör någon som helst skada på hingstens träning.

Men ett "Nej, vi låter ingen provrida", det är att tacka nej till att sälja en betäckning till mig.
Men att svara "Inte nu, men i Januari", det är att få besök i januari.
Och om jag tycker om ridturen, så vill jag sedan också betäcka med hingsten.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama