SIFs avelsmöte

Sv: SIFs avelsmöte

Nej visst kan man fortsätta röntga senare också, men mina ston går i allmänhet dräktiga hela tiden då så det är opraktiskt.

Alla studier som gjort vad gäller arvbarhet och spatt talar för samma sak som mina erfarenheter, nämligen om en häst håller tills den är ca 12 så har den inga starka genetiska anlag för spatt.

Däremot håller jag med om att sju-årskontrollen är otillräcklig. Och att det är en stark merit att spattröntgas och tävlas vid hög ålder.

Vi HAR i vår marknadsföring haft med att våra hingstar är eksem- och spattfria.

Men det har inte varit så stort intresse kring de frågorna. Möjligen är marknaden mer redo för den typen av debatt nu. I år har jag ju inte haft någon marknadsföring alls, för vi har inte haft tid/råd att ta emot ston.

Men mest uppmärksamhet har det varit kring att vi inte tar emot eksemston. Det tycker de som hörs mest är för :devil: -ligt.

Det är roligt att ha kontakt med seriösa intresserade stoägare. Visa hingstarna och deras avkommor, diskutera för- och nackdelar och om kombinationen är lämplig med hänsyn till den produkt man vill ha.

Men det finns också en stor grupp stoägare som inte hörs HÄR men som är nog så påträngande i verkligheten. De vill avla så billigt som möjligt och fullständigt skiter i defekter hos avelsdjuren. :( Ofta har de ston i avel som är ohanterbara och sjuka. Och mörkar gärna med det för de vill ju inte betala extra för vård. Man ääälskar ju tex kommentarer som "sist hon skulle fångas i hage fick hon skjutas med bedövningspil" när ett (icke ungt) sto väl är släppt in till hingsten i en jättehage :o (Sex veckors tämjningsjobb och en fast byggd fångstfålla med hela väggar senare var man rätt trött på jobbet för 20 spänn om dagen i betesavgift)

Varför tror ni tex gamle Eldur plötsligt fick dubbelt så många ston när han fick eksem? Enkelt - språngavgifterna sänktes och det var det enda som betydde något.

Man blir luttrad och desillusionerad av att ha hingststation :crazy:

Funderar på att nästa år bara ha ett fåtal "inbjudna" ston som jag vet passar hingsten och används seriöst i aveln.

Ja, ni har haft med i er marknadsföring att era hingstar är spatt- och eksemfria. Det är toppen! Men ingen annan har det vad jag vet. Det jag efterlyser är en informationsbank där man kan få denna information om samtliga hingstar i Svensk avel. Det är tråkigt att säga, men man kan ju inte gärna avla på endast två av Sveriges hingstar bara för att deras ägare är den enda som går ut med information om hingstarnas hälsotillstånd. Även om man ju skulle vilja göra detta bara för sakens skull. Hur som helst skulle detta förstås begränsa aveln alldeles väldigt.

Är det egentligen ett så stort motstånd mot tex obligatorisk spattröntgen vid vissa åldrar bland hingstägarna? Eller är det helt enkelt så att det aldrig har varit en prioritetsfråga för avelsutskottet? Antar att jag är naiv nu men... Borde inte det växande antalet stoägare kunna påverka i denna fråga?

Vad gäller vilka ston som kommer till hingst så kan jag bara säga att det är helt rätt att vara skeptisk och nogräknad. Detta framförallt med tanke på att dessa stons avkommor ska representera din hingst framgent!

Silverkedjan skrev:
Vi HAR i vår marknadsföring haft med att våra hingstar är eksem- och spattfria.

Men det har inte varit så stort intresse kring de frågorna. Möjligen är marknaden mer redo för den typen av debatt nu. I år har jag ju inte haft någon marknadsföring alls, för vi har inte haft tid/råd att ta emot ston.

Men mest uppmärksamhet har det varit kring att vi inte tar emot eksemston. Det tycker de som hörs mest är för :devil: -ligt.

Det är roligt att ha kontakt med seriösa intresserade stoägare. Visa hingstarna och deras avkommor, diskutera för- och nackdelar och om kombinationen är lämplig med hänsyn till den produkt man vill ha.

Men det finns också en stor grupp stoägare som inte hörs HÄR men som är nog så påträngande i verkligheten. De vill avla så billigt som möjligt och fullständigt skiter i defekter hos avelsdjuren. :( Ofta har de ston i avel som är ohanterbara och sjuka. Och mörkar gärna med det för de vill ju inte betala extra för vård. Man ääälskar ju tex kommentarer som "sist hon skulle fångas i hage fick hon skjutas med bedövningspil" när ett (icke ungt) sto väl är släppt in till hingsten i en jättehage :o (Sex veckors tämjningsjobb och en fast byggd fångstfålla med hela väggar senare var man rätt trött på jobbet för 20 spänn om dagen i betesavgift)

Varför tror ni tex gamle Eldur plötsligt fick dubbelt så många ston när han fick eksem? Enkelt - språngavgifterna sänktes och det var det enda som betydde något.

Man blir luttrad och desillusionerad av att ha hingststation :crazy:

Funderar på att nästa år bara ha ett fåtal "inbjudna" ston som jag vet passar hingsten och används seriöst i aveln.

Jag tror din marknadsföring ändå gjort sitt till men det ligger än mer rätt i tiden nu, som du säger.

Hua vilka erfarenheter du har av stoägarna! Det hade jag aldrig accepterat. De hade ta mig tusan fått fånga hästen själv om de varit så korkade så de inte berättat det innan jag släppt stoet i hagen och jag godkänt att ta hand om problemet! Nu har jag möjligheter att ta emot sådana hästar för jag har köpt in mer eller mindre vilda och otämjda hästar från Island.

Skrämmande att man väljer en hingst trots att den har eksem, bara för att den är billig!

Skulle jag ta emot andras ston till en hingst så hade jag inte tagit emot annat än ett fåtal och lätthanterliga samt lättskötta ston. Har ingen lust att ta emot andras eksemston, även om de inte gett en enda eksemavkomma. De skall ju skötas också och hur skyddar man ett eksemsto som är hos hingst? Det kan ju inte gärna ha täcke på sig! Så det förvånar mig att någon tar emot andras eksemston över huvudtaget! Endast om man bor på ett ställe där de inte får problem i så fall. Annars är jag inte så rädd för att använda ett islandsfött sto som fått flera eksemfria avkommor innan hon utvecklat eksem. Om hon däremot får eksem väldigt snart efter import, innan hon fått föl, inte är islandsfödd eller lämnar en eksemavkomma, ja då skall hon bort ur aveln genast!

Hingstar tycker jag definitivt skall bort ur aveln så fort de visar eksem. Ston får oftare eksem än hingstar och i samband med hormonförändringarna i början av en dräktighet. En hingst har inte de belastningarna att skylla på och det finns så gott om hingstar, vilket är bra för då är konkurrensen så stor så det finns ingen som helst anledning att välja någon hingst som har någon defekt, vare sig fysiskt eller psykiskt! Åtminstone tycker jag att en hingstägare skall vara ärlig med alla fysiska och psykiska defekter, från eksem och spatt till svårt temperament. Det är de skyldiga stoägaren eftersom det är stoägaren som är kunden!

Anette

Stoet, som är mor till en av mina valacker, utvecklade spatt under dräktigheten. Innan dräktigheten hade inget visat något som antydde spatt, varken vid ridning eller annat.

Efter lite mer än halva dräktigheten syntes det mycket, hur svårt hon hade det. Svårt att lägga sej och komma upp igen. Hoppades att det enbart var den stora magen, men....

Vid röntgen ett tag efter födelsen visade det sej att det var en inflammaton i led och deformerande hasled på båda bak. Hon togs bort av djurskyddsskäl då det syntes hur ont hon hade. Så jag har svårt att man kan utsätta spattston för dräktighet.

Valacken har spattröntgats vid 7 års ålder som gudskelov visade på hela fina leder, och jag får röntga igen om något år med tanke på arvbarheten.

Balderum skrev:
Stoet, som är mor till en av mina valacker, utvecklade spatt under dräktigheten. Innan dräktigheten hade inget visat något som antydde spatt, varken vid ridning eller annat.

Efter lite mer än halva dräktigheten syntes det mycket, hur svårt hon hade det. Svårt att lägga sej och komma upp igen. Hoppades att det enbart var den stora magen, men....

Vid röntgen ett tag efter födelsen visade det sej att det var en inflammaton i led och deformerande hasled på båda bak. Hon togs bort av djurskyddsskäl då det syntes hur ont hon hade. Så jag har svårt att man kan utsätta spattston för dräktighet.

Valacken har spattröntgats vid 7 års ålder som gudskelov visade på hela fina leder, och jag får röntga igen om något år med tanke på arvbarheten.

Fy för! Spatt och pålagringar i bakknäna är ett ännu allvarligare problem än eksem. Eksem kan man ju lindra med smörjor, täcken osv, men det andra är inte roligt. Fick ta bort en unghingst som efter hård och felaktig träning i kombination med hans låga ålder, kom hem med benpålagringar i båda bakknäna. Han gick och knäade bak i passtölt och hade tappat traven. Dessutom var han välmusklad när jag lämnade honommen kom hem underviktig med kraftigt uppdragen buklinje och synliga revben och totalt omusklad! Trots vila i hage blev han bara allt sämre och ny röntgen visade att pålagringarna ökat. Brukar normalt inte lämna iväg till träning utan sköter det själv, men den här gången gjorde jag av personliga skäl et undantag men jag lämnar aldrig till träning igen. Samtidigt blir man misstänksam på stammen också. Nu var jag inte själv uppfödare utan hade köpt honom som 2-åring, så jag har inte någon av föräldradjuren.

Anette

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama