Shoppingtråden körning

Hos mig börjar det tillverkas en sele på beställning. En så trevlig tjej som jag träffade på ett annat forum ska göra den. Ibland blir allt så bra.

Hon kom hit för att åka med och känna på hur det är att vara groom och det visade sig att hon går och lär sig på Tärnsjö läder. Dessutom visade det sig att hon var ute efter ett selprojekt.

Vi slog två flugor i en smäll. Jag "får" en sele som jag vill ha den och hon får ett avslutningsprojekt av lite storlek. Vi är båda mycket nöjda.

Nu är det bara att vänta........det kommer att ta lite tid.

Har sånna till Isak. Funkar bra både fram och bak :)

Alltså... Hur f-n ska skydden sitta? Ska inte neoprenet sluta runt hela benet, eller är det meningen att det ska bli en glipa? Är minishettisstorleken menad till spagetti?! Det där hålet... alltså va tusan...

Alltså... Hur f-n ska skydden sitta? Ska inte neoprenet sluta runt hela benet, eller är det meningen att det ska bli en glipa? Är minishettisstorleken menad till spagetti?! Det där hålet... alltså va tusan...

Eeehm..
Vet inte om det syns men mina sitter såhär:
1186104_10151646345752637_42362316_n.jpg

"Hålen" är till förkotan ;)

@Pallen

Jag klurade med några stallkompisar och vi var alla överens om att hålet borde vara till för kotan, men ingen av oss fick ihop det liksom. Vi ville att rundningen skulle skåla om baksidan av kotleden och då hamnade ju hålet på framsida/utsida av kotan och allt såg heltokigt ut:arghh:

Jag har dock testat att sätta på skydden med kardborren åt andra hållet jämfört med dig, ska testa andra hållet imorgon:up:Lär uppdatera med bilder oavsett resultat och eventuellt även med ett rop på hjälp (igen). Tack Pallen!

@Pallen

Jag klurade med några stallkompisar och vi var alla överens om att hålet borde vara till för kotan, men ingen av oss fick ihop det liksom. Vi ville att rundningen skulle skåla om baksidan av kotleden och då hamnade ju hålet på framsida/utsida av kotan och allt såg heltokigt ut:arghh:

Jag har dock testat att sätta på skydden med kardborren åt andra hållet jämfört med dig, ska testa andra hållet imorgon:up:Lär uppdatera med bilder oavsett resultat och eventuellt även med ett rop på hjälp (igen). Tack Pallen!

Haha ja de är "felvända" :) man måste spänna "framåt" för att få hålen rätt. Kanske jag skulle ha nämnt :idea::angel:

Senaste inköp blev Biltemas benreflexer. De passar riktigt bra på min nordsvensk, och trots att det bara är enkel kardborreknäppning. Jag köpte på mig flera par, jag tror faktiskt att de är billigare än materialet om jag syr dem själv.

Jag har shoppat en bröstsele från Tärnsjö. Begagnad, komplett. Kommer säkert att passa någon av mina fjordingar. Också köpt ett Ideal huvudlag med skygglappar, som fungerar till båda fjordingarna. Hade inget körhuvudlag förut utan har kört med ett av de vanliga tränsen till lokselarna.

Jag har (efter mycket vånda) beställt (och fått hem) Diplomatselen från Drive Out. Den satt verkligen som en smäck på ponnyn <3 precis alla mått var perfekta! Om/när storhästen ska börja köras igen så kan jag köpa en extra baksele(större) till honom och ev en större brösta, så smidigt att alla delar kan köpas separat :)

Jag har shoppat mer.
en till Tranemosele, likadan som den jag har sedan i våras. Ska köpa till stångkoppel i kedjevariant och ett par draglinor till från Floby, och ska köpa en till baksele rimligen den också maken till den jag har sedan förut, från Hööks. Har visserligen hittat till betydligt snällare pris men om man ska leka parkörning så kan det ju vara lite finare med matchande utrustning på pållarna.
Sedan var det "bara" att göra om vagnen med parstång och fästen för svänglar (som jag också tänkte shoppa på Floby).

Bild på trevlig Tärnsjösele, fin begagnad, på helt fel häst. Bakselen alldeles för stor och jag vet att den är felaktigt hopsatt med bröstan men jag var så ivrig att prova den på någon häst när den kom igår kväll. Hästen är en 1½-årig arab, som väl rimligen kommer att växa i selen så småningom. Dessutom kommer han få stå ut med att ha allting hopkopplat för att vänja sig vid alla "snören" innan det är dags för tömkörning och eventuellt inkörning även av den här pållen.
1399457_890845680933440_2004353504163729491_o.jpg

Beundra alltså selen och tänk bort pållen.

Bild på trevlig Tärnsjösele, fin begagnad, på helt fel häst. Bakselen alldeles för stor och jag vet att den är felaktigt hopsatt med bröstan men jag var så ivrig att prova den på någon häst när den kom igår kväll. Hästen är en 1½-årig arab, som väl rimligen kommer att växa i selen så småningom. Dessutom kommer han få stå ut med att ha allting hopkopplat för att vänja sig vid alla "snören" innan det är dags för tömkörning och eventuellt inkörning även av den här pållen.

Man kan väl få titta lite på pållen iallafall ;-)
Sötnos!

Har precis lagt en beställning på en Drive Out-Duo! :banana:
Visserligen lång leveranstid men ändå... Nu funderar jag bara på vagn (nope, ponnyn är inte inkörd. Än.) och typ selunderlägg - ska man ha sånt? :idea:

Alltså jag dör vad söt! Snälla sätt ut den i tråden "arabiska fullblod" under gnägg. Så himla söt liten en!! Håller tummarna för att han växer i kostymen! :love:

Är jag den enda som shoppar?
Nu har jag köpt - men inte fått hem - ett par Tärnsjöselar i full längd, och en Tärnsjö Maratonsele storlek full. Har hittat i gott skick, begagnat - det finns gränser för hur mycket jag vill lägga ner i utrustning.
Ska åka och prova en maratonvagn efter kallblodstravaren om två veckor, hoppas att skaklarna är tillräckligt långa för att det ska fungera.
Sedan är det bara resten kvar.

Ska eventuellt köpa ny sele till shettisen, har en Driveout syntet nu mer är jättetrött på materialet och gillar den inte riktigt. Så nu vill jag ha en läder, lutar åt en Driveout Duo men sneglar ju även lite mot Driveout Start. det skiljer ju bara 600:- men tycker att Duon ser betydligt mer välgjord ut? Någon som har erfarenheter av dom här selarna? :)

Ska eventuellt köpa ny sele till shettisen, har en Driveout syntet nu mer är jättetrött på materialet och gillar den inte riktigt. Så nu vill jag ha en läder, lutar åt en Driveout Duo men sneglar ju även lite mot Driveout Start. det skiljer ju bara 600:- men tycker att Duon ser betydligt mer välgjord ut? Någon som har erfarenheter av dom här selarna? :)

Jag har haft startselen och varit jättenöjd, bra sele för så pass lite pengar. Men.. duon är väl den som är brun? Det hade varit avgörande för mig ifall jag skulle köpt sele nu igen..

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 846
Senast: Lyan
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
341
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 643
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar