Shoppingtråden körning

Sv: Shoppingtråden körning

Jo, alltså att man alltid vill ha flera av något förstår jag till fullo (va? Har Hampus sex olika träns?), men vad är själva funktionen på ett körschabrak? Antar att man kan använda ett vanligt schabrak också, men varför behövs schabrak? Skydda selen?

För att i alla fall slippa skrubba rent däckeln som en galning... Jag blir nästan arg på ridfolk som gnäller över persedlevård, deras grejer är knappt smustiga!:D En sele ligger an mot hästen utan skydd, blir full i stöv och annat fett så den ser konstant skitig ut. Många remmar, många spännen, ännu fler vråer. Jag ber för dom som kör fyrspann...

För att i alla fall slippa skrubba rent däckeln som en galning... Jag blir nästan arg på ridfolk som gnäller över persedlevård, deras grejer är knappt smustiga!:D En sele ligger an mot hästen utan skydd, blir full i stöv och annat fett så den ser konstant skitig ut. Många remmar, många spännen, ännu fler vråer. Jag ber för dom som kör fyrspann...

Det är då man har syntetsele och spolar av i spolspiltan efter träning. :p

Men du har helt rätt, att köra utan körschabrak måste ju vara som att rida utan vanligt schabrak. :crazy:

Fast nu har jag precis beställt två vanliga schabrak, tror jag får vänta några månader med beställning så jag inte verkar vara en shoppinggalning. :o

*kl*

Nu är handpenningen lagd och nästa helg åker jag 50 mil och hämtar den :-D Åh va jag längtar! :D

Åh, NICE! Grattis!

Vad härligt det är när man hittar det man vill ha (jag åkte ju 45 mil enkel väg förra helgen för rätt loksele).

/AA

Åhh vad är detta för vagn?

Jag är lite kluven på för vagn jag ska ha.
Jag vill ju få så mkt för pengarna som möjligt
vill kunna köra medvagnen hemma också när jag bara ska ut och nöjjesköra och då ha med mig en kompis med på vagnen.
Men ska jag ha en ren tävlingsvagn får ju bara jag plats .. ja om inte kompisen vill stå hela tiden.. vilket den inte är så sugen p åkan jag tänka mig om man ska köra 2 timmar:D

Men vid tävling vill man ju inte heller att groomen ska känna sig besvärad av sätena bak som på din vagn.

Eller går det bra att tävla maraton med sån där vagn som din??
Ni som har såndär vagn och tävlar berätta vad tycker ni?

Det går jättebra att tävla maraton med groomsäten bak. Groomen hänger trots allt bakom sätena för han/hon hänger ju ut i luften bakom ;-) Jag har själv groomat i maratonvagn med säten bak och det är inga problem.

Jag kommer använda denna vagnen till alla tre grenar. Det är en från Equus Driving köpt -09.

Aha men dåså, då kan man ju köpa en sånhär med gött samete, för vi kommer ju aldrig tävla elitklasser så vi behöver ju inte ha de bästa dyraste direkt=)

Nu väntar jag på att få hem en driveout classic sele. Det blev inte nån av dom jag funderade på alls :-P Men jag tömde det mesta på maratonvagnen men kände att jag verkligen vill ha en sele med snabbspännen och classicen såg bra ut och gick att skrapa ihop till :D Så selen, snabbkopplingar till svängeln och linhållare får jag hem nästa vecka.

*kl*
Jag blev helt vild och galen i går, surfade in på E-bay efter några veckors suktande och köpte mig ett körförkläde:love:.
Tydligen så ska jag börja tävla har jag bestämt mig, återstår "bara" att skola om travponnyn, ta Grönt kort, lära mig alla olika momenten och allt annat som tillkommer i en helt ny tävlingsform...

Nåväl, jag kan ialla fall glänsa i mitt stiliga förkläde om inget annat:D

Detta blev det, föll för den gröna färgen, och så blir det snyggt till den lille brune springaren:D.

$(KGrHqZ,!l!E65KGG46tBOut-v,y6!~~60_12.JPG

Lånar knapp

Jag och mitt tjat om selar, kan hon inte bara köpa en ny någon gång va:D

Är helt inne på att skaffa en helcoller eller fransk brösta, han drar verkligen inte bra i en vanlig...

Har hittat båda varianterna på utländska sidor. Men hur brukar USA vara i storlekar? Tänker att "mini" motsvarar amerikansk mini kanske? Och det borde ju bli rätt tajt på en minishetland? Har såklart mejlat försäljaren också, men jag vill ju veta nuuu!:bump:

Efter några hysteriska anfall har jag äntligen fått ordning på min vagn. Med stort tack till @Pinkilly som väldigt pedagogiskt visade både hur man fäster draglinor och monterar skaklar. :bow:

Hampus står snällt medan jag och pappa försöker få till skaklarna.
140507_001_53777504e087c30e3773780b.jpg

Vagnen!
vagn_537b5a4fe087c3462f6c8a3e.jpg

Bästa utsikten. :love:
140507_002_537775069606ee27474ea79a.jpg

Hihi så roligt att kunna hjälpa till :-D Blev ju toppenbra det där! Oxå lite sugen på den där vagnen som träningsvagn hemma.

@Habina , en sådan har jag också precis köpt, är jättenöjd än så länge. Än har jag inte spikat inställningarna av selen helt, tror jag är klar med skaklarna, men draglinor och baksele tror jag att jag justerat lite varje körning (har kört fyra ggr).

@Pinkilly Du är välkommen att provköra precis när som helst. :)

@trassel Jag tror jag är nöjd med selens inställningar, men förmodligen kommer jag justera skaklarna lite till. Hittills har pappa gjort det, men skall jag köra in mina småttingar måste jag lära mig göra det själv. De är lite smalare än valacken. ;)

Jag gillar speciellt hur lätt det är att kliva i och ur vagnen, det var lite mer omständigt i vagnen jag lånade vid inkörning.

@Habina Sikten och att det är så smidigt att kliva i och ur, mycket praktiskt. Jag ska göra något att ha fötterna på alt sätta en liten kant på sidan av gallret så att man inte halkar av med foten om hästen hoppar till (möjligen både fotbräda och kant).

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 846
Senast: Lyan
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
341
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 643
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden