I vanliga fall gillar jag ju att shoppa, men nu känns det inte lika roligt längre. Jag är alltså ute efter en “antidragsele” som extra hjälpmedel som kan underlätta för mig just nu.
Efter stroken så går jag ju med rollator, jag är konstant yr och har dålig balans. När jag är ute så har jag noll koll på omgivningen då jag måste koncentrera mig på att flytta benen ett steg i taget, koncentrera mig på hundarna och jag klarar inte heller att prata så mycket med dem då det stör min fokusering framåt. Jag blir också trött snabbt och efter ett litet tag så känns hjärnan som bortblåst och då är det bara vila eller gå som gäller, orkar alltså inte aktivera/ha full koll på hundarna ute när jag är så trött.
Mina hundar är väldigt lydiga och uppmärksamma på mig. Hundarna går alltid bredvid mig på utsidan av rollatorn (deras nya fotposition) och sitter så fort jag stannar. Endast på kommando så får de gå ut i kopplets längd och göra vad de vill. Det här funkar bra, men så fort de råkar dra lite så rubbas min balans och jag faller. Det här pyttelilla dragtrycket märker man inte om man har normal balans. Mina hundar drar inte i kopplen men om de råkar stanna utan att jag märker det så blir det balansproblem för mig. Hundarna gör alltså inget fel, det är mig som det felas på. Jag har naturligtvis ett hundförarbälte på mig som extra säkerhet, för då vet jag att när jag faller så stannar de vid mig…….
Redan innan har de haft Hurrta, Zero dc shorter och Amoken. Dessa tre märken är jag väldigt nöjd med och alternerar beroende på aktivitet. När det gäller Amokenselen, så först nu så märker jag att när jag kopplar dem i främre ringen så sitter inte selen så bra då den vrider sig.
Jag har nu köpt åtta nya ställbara selar: Metizo, VGW, Rogz och Haqihana och skall snart börja att testa fram vad som passar oss bäst för tillfället. Har ni flera förslag? Jag känner att jag har bättre/säkrare kontroll vid hundmöten mm om jag har dem kopplade närmare halsen än längre bak på ryggen.
Naturligtvis så kan jag använda halsband på dem, men då måste jag ofta reda ut allt trassel när de fastnar med kopplen i benen, eller när halsbandet “fastnar” i pälsen. Hoppas ni förstår hur jag menar?
De nya selarna som inte passar vårt specifika behov kommer jag att lämna till Hundstallet.
/ kayoba