Vi har Julius K9 och jag tycker den är toppen! Den är lätt att ta på/av, den sitter inte i armhålorna och den trycker inte på halsen (som t ex Hurttas Y-sele gjorde). Jag upplever att den skaver minst på pälsen av alla selar vi testat. Kosmos är ju så himla långhårig att pälsen trasslar in sig i selen om remmarna är tunna, men det händer ju inte med den här. Reflexerna syns jättebra, handtaget är rejält och det är enkelt att ändra storlek på selen för att t ex få plats med regntäcke under.
Sen kanske det inte är helt optimalt att den sitter rakt över bogen. Min hund verkar inte störas av det, men selen sitter ganska löst på honom och han kan ta ut steget "under" selen så att säga. Och den har ju ingen bred rem mellan frambenen som stör och selen åker heller inte upp i halsen om han drar. Jag har testat en del selar som ser mycket mer ergonomiska ut än K9 men det är alltid något som är för stort/litet/sitter dåligt... En djungel indeed! x_x
Men det låter ju superbra! Det där med pälsen känns igen, är nämligen en Mittelspitz som den är tänkt till Det blir nog till att testa en sådan