Shoppingtråden Hund – del tre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beställde en kampleksak med kaninpäls till Kosmos och jävlar i min lilla låda vilken fart det blev på honom :o Han har ju alltid gillat att kampa men det här var liksom helst bananas. Har för första gången (!) fått vara roligare än allt annat spännande utomhus, inklusive andra hundar! Helt sjukt?! Nu hänger leksaken på tork i badrummet efter en timmes bus i snön och han står utanför dörren och piper... :rofl:

Vet någon om man kan få tag på "pälsleksaker" av andra djur än kanin och får? Typ rådjur, vildsvin, älg eller vad tusan som helst? Såg att Dogmania hade en rådjurssvans men den var slutsåld. Är så rädd att han tröttnar på kanintussen så vi måste ju ha något att variera oss med om vi ska fortsätta ha så här kul på promenaderna...

Jag tog en bit älgskinn och beredde det själv, fäste det vid en fleecefläta som ju blir lite elastisk. Hundarna är galna i den :D
Det var inte så svårt, om du kan få tag i skinn :)

Määääh måste man köpa hundrosetter?
För mig som är ny på utställning då, får man några andra priser? Prispengar?
Vad kostar anmälningsavgifter? Så mycket frågor! Jag kommer från hästvärlden så allt detta är helt nytt och shiny för mig. Vi får våra rosetter men bara en. Oftast liten...

Määääh måste man köpa hundrosetter?
För mig som är ny på utställning då, får man några andra priser? Prispengar?
Vad kostar anmälningsavgifter? Så mycket frågor! Jag kommer från hästvärlden så allt detta är helt nytt och shiny för mig. Vi får våra rosetter men bara en. Oftast liten...
Beror på vad det är för tävling. När jag tävlar lure coursing med mina hundar så behöver vi inte köpa rosetter, oavsett hur många vi vinner (fick tex 5 stora rosetter när äldsta tiken blev champion, då fick hon även för placering och lite annat). Anmälningsavgiften är på ca 300kr har jag för mig. På utställning brukar anmälningsavgiften ligga på 400-500kr när SKK arrangerar och då får man betala för rosetter. Ställer jag på vinthundsklubbens utställningar så kostar det ca 250-350kr och då delas rosetter för placering i bästa tik/hane, cert och championat ut gratis, möjligen något mer. På rallylydnaden kostar rosetter, men då är anmälningsavgiften på ynka 110-120kr.

Till viss del tror jag alltså att SKK tar betalt för prisrosetterna just för att de kan. De vet att folk köper.

Beror på vad det är för tävling. När jag tävlar lure coursing med mina hundar så behöver vi inte köpa rosetter, oavsett hur många vi vinner (fick tex 5 stora rosetter när äldsta tiken blev champion, då fick hon även för placering och lite annat). Anmälningsavgiften är på ca 300kr har jag för mig. På utställning brukar anmälningsavgiften ligga på 400-500kr när SKK arrangerar och då får man betala för rosetter. Ställer jag på vinthundsklubbens utställningar så kostar det ca 250-350kr och då delas rosetter för placering i bästa tik/hane, cert och championat ut gratis, möjligen något mer. På rallylydnaden kostar rosetter, men då är anmälningsavgiften på ynka 110-120kr.

Till viss del tror jag alltså att SKK tar betalt för prisrosetterna just för att de kan. De vet att folk köper.

Ni får ju ursäkta frågesvadan, jag har fler! Om man går vidare i sin klass, ändå upp till BIS exempelvis, betalar man då för varje runda man ska in med hunden eller är det liksom en avgift för hela utställningen?

Ok nu ska jag inte kapa shoppingtråden mer! När valpen kommer hem blir det spam med valptillbehörsshoppingen! Spelar ingen roll att jag har högvis med leksaker från schäfern kvar...

Ni får ju ursäkta frågesvadan, jag har fler! Om man går vidare i sin klass, ändå upp till BIS exempelvis, betalar man då för varje runda man ska in med hunden eller är det liksom en avgift för hela utställningen?

Ok nu ska jag inte kapa shoppingtråden mer! När valpen kommer hem blir det spam med valptillbehörsshoppingen! Spelar ingen roll att jag har högvis med leksaker från schäfern kvar...
Det är en avgift för hela utställningen, oavsett om ni blir utkastade direkt eller går vidare och vinner allt som vinnas kan :)

Du kan hoppa över till utställningstråden :) Finns många duktiga människor som kan svara på dona frågor där.

Jag beställde en kampleksak med kaninpäls till Kosmos och jävlar i min lilla låda vilken fart det blev på honom :o Han har ju alltid gillat att kampa men det här var liksom helst bananas. Har för första gången (!) fått vara roligare än allt annat spännande utomhus, inklusive andra hundar! Helt sjukt?! Nu hänger leksaken på tork i badrummet efter en timmes bus i snön och han står utanför dörren och piper... :rofl:

Vet någon om man kan få tag på "pälsleksaker" av andra djur än kanin och får? Typ rådjur, vildsvin, älg eller vad tusan som helst? Såg att Dogmania hade en rådjurssvans men den var slutsåld. Är så rädd att han tröttnar på kanintussen så vi måste ju ha något att variera oss med om vi ska fortsätta ha så här kul på promenaderna...

Ungefär så är min ena heeler när det gäller mattes fårskinnstofflor. Till slut (efter några år) blev det så jobbigt att ha en heeler hängandes i ena foten att jag gav upp och gav dom åt hundskrället :rofl::rofl::rofl:

Jag behövde inte betala för mina rallyrosetter, men det kanske är titelrosetter du menar att man måste betala för?
Precis :) Inte alla delar ut rosetter annars. (Jag har fått smårosetter för kvalificerande resultat, de räknade jag inte med och det har bara varit på ett fåtal ställen där sådant delats ut)

Funderar på att köpa någon extremt orange väst till hundarna som de kan ha när de är lösa... Har insett att det är helt hopplöst ute nu, de försvinner! Ebrah har sådan färg att hon kan stå 10m ifrån mig i skogen utan att jag ser henne (rör hon sig är det lättare) och det gillar jag inte. Vissa tider på året är det Aysu som har världens bästa kamouflage.

Frågan är bara vad som är bäst att ha..?
Skulle vilja ha något sådant här, fast billigt:
137285.jpg

Misstänker dessutom att den från Hurtta kan ha dålig passform... Såg en annan saluki som den satt dåligt på (men det kan ju iofs ha varit fel storlek bara).

Vad kallas sådana där saker? Finns det något bra "samlingsnamn" för dem? Reflex på är inte helt nödvändigt, även om det såklart är positivt om det finns. Viktigare att det inte kostar för mycket.

På rallylydnaden kostar rosetter, men då är anmälningsavgiften på ynka 110-120kr.

Bortsett från titelrosett har jag inte behövt betala för någon rosett för kvalificerat resultat. Dessutom fått pokal för placering på ett ställe och på ett annat (Karlshamn) delade de ut rosetter till de som blev uppflyttad.

Funderar på att köpa någon extremt orange väst till hundarna som de kan ha när de är lösa... Har insett att det är helt hopplöst ute nu, de försvinner! Ebrah har sådan färg att hon kan stå 10m ifrån mig i skogen utan att jag ser henne (rör hon sig är det lättare) och det gillar jag inte. Vissa tider på året är det Aysu som har världens bästa kamouflage.

Frågan är bara vad som är bäst att ha..?
Skulle vilja ha något sådant här, fast billigt:
137285.jpg

Misstänker dessutom att den från Hurtta kan ha dålig passform... Såg en annan saluki som den satt dåligt på (men det kan ju iofs ha varit fel storlek bara).

Vad kallas sådana där saker? Finns det något bra "samlingsnamn" för dem? Reflex på är inte helt nödvändigt, även om det såklart är positivt om det finns. Viktigare att det inte kostar för mycket.
Du är ju händig! Sy en själv ;)

Du är ju händig! Sy en själv ;)
Har lekt med tanken! Lite svårt att veta vilket material jag ska sy av bara och hur modellen ska vara. Jag skulle kunna göra något som är likt de täcken som används på lure coursing, men det vill jag egentligen inte, för som det är nu tänker åtminstone Aysu "JA! JAKT!" så fort det kommer på, och det är ju liiiite olämpligt om hon tänker så när vi ska gå i skogen...

Har lekt med tanken! Lite svårt att veta vilket material jag ska sy av bara och hur modellen ska vara. Jag skulle kunna göra något som är likt de täcken som används på lure coursing, men det vill jag egentligen inte, för som det är nu tänker åtminstone Aysu "JA! JAKT!" så fort det kommer på, och det är ju liiiite olämpligt om hon tänker så när vi ska gå i skogen...

Vet inte hur täcket man har i LC ser ut men skulle man inte kunna sy något i stil med tjänstetecknet man har i brukset?

En sån här kanske?
Eller är det för likt lure coursing-täckena?
Det kallas för signalsadel/jaktväst, är framtaget främst för stående fågelhundar men jag brukar använda det när vi jagar på vildsvinsfria marker eller om det är för varmt för vildsvinsvästarna :)
stabilotherm_signalsadel_hund_.jpg

boettvast-600x413.jpg

Jag har dessa modellerna, på mina hundar passar den nedre bra.

Likadant med mina när de fick sådan leksak :D Jag gillar dogmanias leksaker, de har väl mer än kanin och får? Tänker också att det ju går att köpa olika varianter, några med elastiskt handtag, någon med boll på osv. Då borde det inte vara så lätt att tröttna?

Ja nu såg jag att Dogmania hade lite annat också! Och sen hittade jag Doggie Zen som verkar ha en hel hög med olika pälsleksaker att välja på, bl a räv, bäver och tvättbjörn (?!). Herregud stackars Kosmos, det kommer typ bli kortslutning i hans söta lilla huvud om jag börjar gå runt med ett helt zoo i ryggfickan :rofl:

Och min älskar den men vill döda den, vilket innebär slita loss all päls, hon smyger iväg med den och lägger sig någonstans och dödar... inte helt optimalt när man vill träna!

Hahaha så gör min också! Som tur är gillar han att kampa så han blir inte sur om man avbryter "dödandet" utan drar igång och leker istället. Har försökt förklara för honom att det inte direkt var den billigaste leksaken vi köpt åt honom och att han INTE kan käka upp den, men det verkar inte gå in :cautious:

Jag tog en bit älgskinn och beredde det själv, fäste det vid en fleecefläta som ju blir lite elastisk. Hundarna är galna i den :D
Det var inte så svårt, om du kan få tag i skinn :)

Åh det låter ju toppen! Wow han hade ÄLSKAT en älg- eller rådjurstrasa för han blir ju som galen när bara får upp ett spår ute... Tyvärr är det enda som jagas häromkring nytt personbästa i Crossfit och rabatter på Klong-vaser så jag tror det blir svårt att få tag i :(

Ungefär så är min ena heeler när det gäller mattes fårskinnstofflor. Till slut (efter några år) blev det så jobbigt att ha en heeler hängandes i ena foten att jag gav upp och gav dom åt hundskrället :rofl::rofl::rofl:

Haha underbart, det vore nåt att ha med som belöning på kurs! En fårskinnstoffel i ett snöre och kall pizza hade nog varit drömbelöningar för Kosmos, han hade nog till och med genomlidit en rallylydnadskurs för det :rofl:

Jag spanar på bilbur! Åker jag med pappa har han en platsbyggd STOR bur i bak på jeepen men i min egen bil behöver jag nåt eget. Har en Subaru XV och hunden är en pembroke corgi för storleksreferenser. Har kollat på mjukare tygbur (sån som nästan är som en väska), vanlig gallerbur och hundbälte. Tänker bälte när han är vuxen men när han är liten och ska lära sig åka, vad har ni gillat bäst?

En sån här kanske?
Eller är det för likt lure coursing-täckena?
Det kallas för signalsadel/jaktväst, är framtaget främst för stående fågelhundar men jag brukar använda det när vi jagar på vildsvinsfria marker eller om det är för varmt för vildsvinsvästarna :)
stabilotherm_signalsadel_hund_.jpg

boettvast-600x413.jpg

Jag har dessa modellerna, på mina hundar passar den nedre bra.
De borde fungera! Det som Snorp visade som finns på xxl borde vara något i vår stil... Det finns lc-täcken som är väldigt lika i modell, men jag behöver inte ha precis sådana (och har inte just nu heller). Har haft vanliga reflexvästar på i skogen (hööks hurtta-kopia) men jag vill hellre ha orange än gul just för att så lätt som möjligt se hundarna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix