Shoppingtråden del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får ganska ofta ont i ländryggen när jag ridit/jobbat i stallet. Så nu funderar jag på om det fungerar med nått sorts ryggstöd? Träning är ju såklart också en bra ide ;) Men är det nån som har testat nått sorts stöd som ni tycker hjälper?

Och såhär ser mitt Glen Gordon Ariel ut på. Både Herr Häst och jag mycket nöjda! :love:
(Nej, lädret är inte lackat och jag har inte putsat tränset innan - det är sådan fantastisk kvalité!)
Det enda lilla negativa jag kan komma på med tränset är att storleken. Det är något fruktansvärt litet i storleken - allt är knäppt på yttersta/näst yttersta hålen. X-full fanns tydligen inte :(
Men det är också det enda lilla. Annars är vi så grymt nöjda, som sagt!

10384678_829510903838910_1585159092360159417_n.jpg
Det där är den enda remontgrimman jag tycker är fin.

Jag får ganska ofta ont i ländryggen när jag ridit/jobbat i stallet. Så nu funderar jag på om det fungerar med nått sorts ryggstöd? Träning är ju såklart också en bra ide ;) Men är det nån som har testat nått sorts stöd som ni tycker hjälper?
finns ju sånt för tunga lyft osv, brett bälte som knäpps med resår.
men det som hjälper bäst är ju att stärka sina muskler och arbeta ergonomiskt.

Hästen hade slaktat sitt 200g amigo en natt (han hade dragit in det i boxen och strimlat det i små små bitar :devil:), så jag fick ta och köpa ett nytt.

Ett par Pikeur Candela (:love:) och tre equilineschabrak har det också blivit. Samt ett par vita ridhandskar inför tävlingssäsongen och en ny haggrimma till hästen.

Jag har ett sånt här som jag är väldigt nöjd med. Skönt att spänna på sig det de dagar ryggen gör lite extra ont :)

Köpte lite "små nödvändigheter" idag på Hööks :D
2 bett - 1 2-delat med rörliga ringar och ett 3-delat dito
2 par tyglar - kantflätade bruna resp. svarta
(Orkade inte fota....)

Ska bli spännande att testa betten, Herr Häst har iaf inte under de senaste 10 åren (med känd historik) ridits med rörliga ringar, ever...

Jag har ett ryggbälte från BoT som hjälper väldigt mkt.

Angående betten jag skrev om i inlägg #1607
Köpte de i Herr Hästs vanliga storlek, 12,5 cm. De var dock way to korta, och när jag mätte de var de bara 11,5 cm - fast de var märkta 12,5 cm! O_o
Så jag bytte till 13,5 cm, vilket jag även provade att rida med idag. Herr Häst verkar inte tycka något om längden, men tycker att det ser lite kort ut. Eller?
Har ingen erfarenhet av rörliga ringar sedan tidigare, så kanske bara inte vet hur det ska se ut?

12804867_835390713250929_4532676512969101951_n.jpg

När jag red låg bettringen precis mot huden. Mungipan var absolut inte "intryckt" men bettringen låg ganska tajt emot huden....
Har tyvärr ingen bättre bild än den här...

@Dressyrtjejen_97 Stick ett finger i mungipan och titta in hur bettet ligger. Tycker 13,5 låter sjukt långt för en 160-kuse.

Jag har köpt ett par ridstövar! Cavallo GP plus.
315ilo6.jpg

Tack för tipset! :up:
Har nämligen mest tittat och känt precis i mungipan nu. Men det är ju smart att verkligen titta hur det ligger i munnen också!
Håller med om att 13,5 låter sjukt stort :eek: Han har ju som sagt 12,5 normalt sett, och bara det tycker jag är rätt långt - andra 160-hästar jag känner har typ 11,5, men ok han har ju rätt stort huvud. Men liksom 13,5 låter ju bara konstigt så...

Snygga stövlar förresten!

Munstorleken beror inte på mankhöjden. ;)
Vi hade en på ridskolan som var ca 150cm hög och hade 16,5cm i bett. :nailbiting:

Sant. Personligen har jag aldrig träffat en häst som haft 13,5. Den största jag vet bettstorleken på är 184 och har 10,5. Varje gång jag anlitat tandläkare har de påpekat att de flesta rider med för långa bett, få hästar har ens 12,5 så jag tycker det är värt att påpeka. :)

Sant. Personligen har jag aldrig träffat en häst som haft 13,5. Den största jag vet bettstorleken på är 184 och har 10,5. Varje gång jag anlitat tandläkare har de påpekat att de flesta rider med för långa bett, få hästar har ens 12,5 så jag tycker det är värt att påpeka. :)

Oj, vad litet! :eek:
Nej, för 12,5 cm har min alltid haft, och det sitter jättebra säger mina tränare, tandläkare m.m. Det är helt enkelt vad han har. Så köpte jag 12,5 cm på dessa med rörliga ringar, de var för korta, så bytte till 13,5 cm. Det är vad han har på bilden i inlägg #1610. Och det tyckte jag såg kort ut, men Herr Häst klagade inte. Så frågade jag mina tränare nu idag, som tyckte att det var okej. Så det var ju bra iaf! :up: Men håller med om att han har ganska stora storlekar (i största allmänhet också) med tanke på att han "bara" är 162 cm och väger ca. 570 kg. Han har ju 12,5 cm i bett, X-full i träns, 135 cm i sadelgjord, 145-155 cm i täcken, L-XL i benskydd m.m... Det är således inte bara munnen som är stor haha! :D

Men håller med om att 13,5 cm är rätt stort. De jag känner de som har det annars är antingen halvblod kring 170-75 cm eller grövre hästar med stora huvuden. Men det "största" exemplet på mun som jag känner till är en kallblodstravare modell större (170 cm+) som har typ 17,5 cm om jag inte missminner mig... :angel:

Ofta har tandläkaren och ryttaren och även hästen olika åsikter om det där ;) Enligt tandläkaren har min ponny 9,5 men det enda han går att rida på är ett sprenger dynamic RS i 12,5 och ja det hänger ju ut en bit på varje sida....:D

Min häst har enligt tandläkaren 10,5 men då har han fått sår i kinderna (inte där nosgrimman sitter men sidostyckena). Har ett bett på 11,5 som han tycker är ok men det han gillar bäst utan konkurrens är 12,5. Så det där är som det är med vad tandläkaren tycker..

Tror jag svävar på små moln nu! :love:
Fick köpa 2 st supersöta Lena Furberg-schabrak av en i stallet för en väldigt liten penning. Alltså jag dör, de är gulliga! :d :love:
Herr Häst har ju dessutom rätt så mycket gemensamt med Mulle, iaf till sättet, så det känns ju passande. Eller som jag hört mer än en gång "Det enda väsentliga som skiljer honom från en riktig busponny är 14 cm!"

Schabraken - Ursäktar förskräckligt dåliga bilder...
12400670_838752226248111_7832473819279662354_n.jpg

Hoppschabrak

12670712_838752212914779_3539724395194956518_n.jpg

Dressyrschabraket

12507600_799121216877879_3863189808430153678_n.jpg

Och så en liten bonusbild på schabrakens framtida brukare - Herr Häst! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 940
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Lyan
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025