SHIT!! vad gör jag nu??

Affa

Trådstartare
Vad jag önskar att jag har spånbalar istället för löst spån! Hittade ett ormbo i spånet idag, ett gäng ungar (och skinn efter mamsen) men hon syntes inte till. Som tur var! :crazy: Hur gör jag nu då? Jag måste ju använda spånet...

Sv: SHIT!! vad gör jag nu??

Stackare!

Kolla allt spån?

Men stackars mamma! kan Du typ avgränsa det området eller nåt? Kan man röra sådanadär ormar, eller stöter mamman bort dem?

Ring ett djurskjuhus och hör med dem?

åhh shiit va äckligt!

jag vet inte vad du ska göra, men jag hade inte velat vara i din sits, men du måste komma med uppdateringar om vad som händer!

ormar har väl inga moderskänslor? Dom lägger väl sina ägg och drar sen.

Oavsett så är de troligen fridlysta = du kan inte slå ihjäl dem eller liknande. Kontakta närmaste veterinär/viltvårdare eller liknande och hör efter där!

jag hade för visso inte tänkt så ihjäl några ormar åt ts men jag skulle ju inte rekommendera att flytta dom i det här vädret, dom har väl antagligen gått i dvala eller nått sånt. ormar är ju inte speciellt aktiva på vintern.

Ts är du säker på att det är ungar? är det inte lite fel säsong för nykläckta ormar?

Vad är problemet?
Stoppa ormarna i en påse och åk till ett terrarium med dom. Det finns väl sånt i Göteborg?
Ute klarar sig inte ormarna så här års, dom ska ligga i "ide" nu.

LIA

Det låter ju inte som att det skulle vara några av våra vilda snokar eller huggormar, så här sent lägger väl inte de ägg?

Kan ju vara någon som släppt ut sin orm eller någon som har rymt, försök fånga ormbäbisarna och åk med de till en veterinär för att få de artbestämda.

Nä ungar ska det inte finnas nu....visst är ormar fridlysta...till en viss gräns, du får ta bort eller flytta på dem eller i sista hand slå ihjäl dem OM de utger ett hot mot hästar, barn el. hundar m.m. Jag riskerar inte att få mina barn bitna om ormarna blir för närgågna, men jag vill inte slå ihjäl dem häller utan flyttar på dom så långt det bara går. Ormar har inga moderskänslor. Är det huggormar så ska man absolut inte röra dem. Med största sannolikhet kommer ormarna att själva flytta till något annat varmt ställe eftersom det helt klart känner sig hotade om TS ofta rör sig i spånområdet. Är ormarna borta så var beredd på att det har boat in sig på ett annat ställe i stallet som kan vara varmt. Ha gummistövlar på dig och låtsas som det regnar så försvinner de säkert. Lycka till och uppdatera oss med ringlande nyheter

Dom tyckte sig väl ha hittat ett bra ställe att övervintra på. Jag tvivlar på att dom kan hitta ett nytt ställe så här sent på året, och därför bör man frakta dom till ett ställe som kan ta hand om dom över vintern.
Varför ska man inte röra huggormar?

LIA

Dom tyckte sig väl ha hittat ett bra ställe att övervintra på. Jag tvivlar på att dom kan hitta ett nytt ställe så här sent på året, och därför bör man frakta dom till ett ställe som kan ta hand om dom över vintern.

LIA

Hallå... HUGGormar? :crazy: uuuh... jag hade nog dött.

jag är glad att jag inte använder spån :crazy:

hade verkligen inte velat hitta ormar av allt i spånet!

ahh det ar ju inget farligt, svenska ormar ar ju skapligt harmlosa.. ;)

hur ar det med hastar och huggormar ar det nagon som har erfarenhet, reagerar dom starkt pa bett?

Min förra häst blev förmodligen biten av orm, det svullnade, varade och tog ett litet tag innan det blev normalt igen. Äckligt!

ahh det ar ju inget farligt, svenska ormar ar ju skapligt harmlosa.. ;)

hur ar det med hastar och huggormar ar det nagon som har erfarenhet, reagerar dom starkt pa bett?

vet en fölunge som dog av ormbett i somras, hundar är också mkt känsliga mot ormbett.

LIA

för att dom KAN bitas. Vissa är mycket känsliga för giftet och det kan vara farligt.

Till TS. Jag skulle ha ringt till tex vet. och frågat. Sedan skulle jag i baktanke att jag har ormar i stallet och skulle gå ed rejäla stövlar (om det är huggormar). pass på när våren kommer och de vaknar...

Spånet går bra att använda. Sila det med grepen.

Jag hade iaf tagit dem till en veterinär eller terrarium. Tänk om de kryper in i stallet och bosätter sig i en box eller i sadelkammaren :eek:

jag hade haft ihjäl dem.
är fullt medveten om att det inte är ett dugg humant eller försvarbart.
men det finns inget som göt mig så rädd som just ormar så på ren instikt hade jag haft ihjäl dem.:crazy:

Vårt halvblod blev biten i mulen för några sommrar sedan. Det var nog det hemskaste jag sett. Hela mulen svullnade upp och blev nästan i samma storlek som en fotboll. Han rosslade och hade problem med andningen.

Vetrinären kom och han fick medicin och svullnaden gick ner sakta men säkert.
Jag minns aldrig den synen. :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama