Elina8

Trådstartare
Någon som vet något om dessa hundar?
Blandras Shih Tzu och Bichon Frisé. Fick syn på en och föll direkt, nu har jga letat efter fakta om rasen på internet men hittar inget.
Behöver de mycket pälsvård, tyckte den var sötast med klippt päls, men fäller den mycket?
Hur är den i sättet, behöver den mycket stimulans och motion? Är de trevliga som sällskapshundar, är de lättlärda?
Hur passar de som första hund?

Jag vill veta så mycket som möjligt om "rasen", så vet ni något så är jag tacksam för svar.:bow:

Sv: Shichon

Saken är den att den "rasen" du skriver om är en blandras. På så sätt är det svårt att anta hur hunden blir som vuxen eftersom det är två olika raser som mixas.
Nu är inte jag särskilt insatt på vilka sjukdomar som förekommer hos de raserna du nämnde, men jag antar att de kan ha problem med ögon och patella. Om man blandar och inte har någon dokumentation på hur sjukdomarna funnits i tidigare led och hur de nedärvs är risken stor att man får en sjuk hund om fel anlag blandas med varandra. Hur mentaliteten blir är också svår att avgöra.
Jag antar att det blir sådana här svar du kommer att få resten av tråden. Många är emot blandrasavel just eftersom det är svårt att förutsäga hur hundarna blir förrän de är vuxna. Med renrasavel har du uppfödare som har lagt ner mycket tid, pengar och energi på att para rätt hundar som förhoppningsvis resulterar i friska och sunda hundar.
Mitt förslag är att du läser in dig mer på hundarna i grupp 9; sällskapshundar för att få reda på mer. Är övertygad om att du kommer att hitta en hund som passar.
Vill du läsa mer om shih tzu och bichon frisé finns deras resperktive rasklubb på;
http://www.bichonfrise.se/
http://www.shih-tzu.se/

Det finns inte någon ras alls med det namnet utan är bara en påhittad av rikspuckon till blandrasuppfödare för att få deras verksamhet att se lite mer seriös ut. Även schabrador är påhittat t ex. Så det går inte att säga hur den "rasen" är i temperament eftersom det inte finns någon ras, det finns ingen rasbeskrivning och som med alla blandraser blir det med största sannolikhet ungefär som att köpa grisen i säcken. Att du inte hittar någon fakta beror på att den inte existerar.

Jag har dock 20 års erfarenhet av shih-tzu, då vi har fött upp dom i flera decennier inom min familj. Shih-Tzu fäller en del, men inte märkvärt och det krävs erfarenhet av pälsvård om den ska hållas i bra trim. Shih-Tzu för sällskap klipper man nästan alltid ner. Dom är rena sällskapshundar som gärna ligger och slappar med dig i soffan, men vill gärna springa av sig då och då. En shih-tzu som inte promeneras blir lätt en väldigt, väldigt lat shih-tzu. Lättlärda? Nej, de är envisa och egensinnade och ser hellre över sitt egna bästa än att göra matte nöjd, men det beror också på hur konsekvent och aktiv du är i träningen. Min alldeles egna tik som jag fick när jag var yngre lärde jag sitt, ligg, sitt vackert och skall på kommando. Håller du upp en korvbit idag så gör hon alla saker på en och samma gång i turbofart... :angel:.

Om de passar som första hund eller inte beror på vad du själv vill göra. Pälsmässigt sett nej, men trimmar man är det inga problem.

Och jag håller med föregående talare, blandrasavel är allt annat än positivt och seriöst oavsett hur många argument man kommer med för att försöka försvara det så du kommer få liknande inlägg och säkert en del snäsiga eller otrevliga svar från många hundkunniga här inne. Det är inte av ren elakhet, det är snarare för hundarnas skull. Så vill du ha en hund, hitta en ras som passar dig och dina mål först och främst och ta dig en titt på deras rasklubb efter godkända uppfödare.

Till er båda:
Tack för svaren!
Jag vet att det inte är någon ras, det skrev jag också i mitt inlägg, att det är en blandning av de båda raserna. Så det är jag medveten om. Så jag förstår att det är svårt att veta hur mycket av vardera ras som kommer med i blandningen.
Min erfarenhet av blandraser, måste jag säga, är väldigt bra. Har inte haft egen hund men har haft kontakt med både fina renrasiga och mycket rastypiska hundar och hundar av en salig blandning raser. Ofta tycker jag att det finns väldigt fina och trevliga blandraser, MEN SJÄLVKLART FÖRSTÅR JAG ATT DET ÄR EN RISK MAN TAR, EFTERSOM DET INTE FINNS NÅGRA GARANTIER PÅ HUR HUNDEN BLIR.

Däremot var jag intresserad av att höra om någon hade kommit i kontakt med just denna blandningen för att höra både för och nackdelar. Så man får lite en bild av hur den kan vara om den blir en bra blandning, eller vad som kan gå riktigt fel.

Jag är även lite nyfiken på en annan hundras, en riktig ras alltså. Den heter Russkaya tsvetnaya bolonka.
Det verkar också vara en väldigt fin och passande hund för oss.

Någon som har erfarenheter av en sån hund?

Tänkte det kunde vara passande att byta ämne eftersom det inte verkar finns så mycket mer att säga om blandrasen i första inlägget;)
Hoppas ni har överseende med mig och inte blir upprörda över blandrasfrågan:bow:

Ta det inte fel, "vi" har ingenting emot blandrashundar och jag har själv träffat på många trevliga. Det är aveln som är käpprätt åt h*lvete (:angel:), och det man stör sig på. Alltså inte själva hundarna.

Rasen du nämnde har jag inte hört om tidigare.
Men vad vill du göra med din hund? Har du nån maxhöjd eller liknande? Ju fler kriterier desto lättare att hitta en specifik ras som passar ens önskemål :idea:.

Jo, jag förstod det. Man vill ju, precis som med hästar, behålla en ras fina kvaliteter och inte förstöra något genom att blanda. Då finns ju risken att de egenskaperna försvinner. Jag tycker det finns både för och nackdelar med avel. Eftersom många sjukdomar och andra problem kommit fram via avel.

Det är egentligen inte jag som ska ha hunden, utan det är min mamma, men jag har hjälpt henne att kolla (vi planerar att köpa hund om något år kanske, just nu har vi katter som inte gillar hundar).
Vi vill ha en liten hund, alltså mindre än en golden tex. Den ska kunna vara inne och sitta i soffan (men gärna så att fler än hunden får plats;)) Så lite av en knähund. Fast det får inte var en liten tunn sak heller. Så inte allt för liten, den här rysska rasen skulle vara som en Bichon ungefär, alltås lite kraftigare och robustare. Den är väl kanske något mindre än vi hade tänkt från början, men vi fastnade för den (det vi läst om den, och bilderna såklart) allihop.

Sen vill vi ha en hund som inte kräver allt för mycket motion, men som ändå orkar följa med på en längre promenad då och då. Eftersom det blir först hunden för oss vill vi ha en lättlärd och snäll hund som inte är alltför svår att sköta, då tänker jag främst på pälsvård och sånt. De flesta raser går ju att trimma så att det blir mindre jobb med pälsen. Sen vill vi helst ha en hund som inte fäller för mycket.

Vi tyckte att den här ryska bolonkan verkade passa ganska bra om man ska tro på det man läser.
Så om det är någon som vet något om denna hunden får ni gärna skriva ett par rader.
Eller om ni har tips på nån hund som vi kanske inte upptäckt än (det finns ju så oändligt många) så får ni gärna slänga in tips! :D

En ras som stämmer in på det du skriver är coton de tuléar,
pigga, hyffsat lättlärda, gillar att hänga med på det mesta, men har inget emot att bara slappa i soffan. Fäller inte mer än när man borstar dom. Enda nackdelen är väl pälsen, men den går ju att klippa ner.

En cotton har vi faktiskt också funderat lite fram och tillbaka på. Men min mamma vill inte ha en vit hund för hon tycker de blir äckliga runt munnen. Men dom är fruktasvärt söta, och vilken päls:love:

Skulle de funnits i olika färger eller iaf med lite mer grå inslag så skulle det nog blivit en sån (jag vet, min mamma är fjantig)

kanske en lhasa apso vorew något? Finns i många olika färger, där krävs det dock pälsvård, men min mamma har sådan hund men hon väljer att klippa ner henne då hon bara har henne som sällskapshund.

hehe, fast det finns ju dom som har lite mer färg. ;)

lera älskar vi
22624149.jpg

två veckor senare
22968092.jpg

jag va bara tvungen o slänga in ett par bilder på min gris

Gud så fin:love::love::love:

Jag skulle vilja ha hur många hundraser som helst, det finns ju så många underbara raser. Jag gillar Grand Danois (eller hur det stavas) men de är ju på tok för stora, får väl bli en gång i framtiden kanske. (Fast jag vill ha en som inte dregglar:p om det nu finns. Det är väl ganska typiskt stora hundar)

Jag läste att cotton-hundarna bara får ha färg på öronen och lite på kroppen om det inte stör helhetsintrycket på att hunden är vit. Men detta är ju rasstandard, och det finns ju alltid hundar som avviker från standard. Finns det hundar med mycket färg, eller tror du att det blir ett omöjligt uppdrag att hitta en sån?

Bichon havanais då?
De jag träffat har varit jättetrevliga, alerta och lättlärda. De förekommer i olika färger.

Precis vad jag tänkte föreslå. Havanaisen passar in och finns i alla möjliga färger. Och är en av de friskaste raserna dessutom, med på försäkringsbolagens topp-tio-friskaste-raser-lista.

Gillar man hundar av den typen finns också schapendoes, något större och lite mer aktiv.

Okej, tack för tipset!

Tittade lite på dem på någon sida, men har aldrig träffat någon sån hund. Får leta upp någon innan vi bestämmer oss.
En frisk hund vill man ju iaf ha:laugh:.
Kollade på lite bilder och de är ju jättefina, de kan nog också passa bra.

Ingen som vet något om Bolonker (tror de kallas det)?

Det är en väääääääldigt liten ras här i Sverige men enligt infon jag fått upp är de väldigt nära släkt med bichon-familjen. Första hunden i Sverige registrerades förra året! alltså är chansen att någon ska veta något användbart om den här i forumet nästan obefintlig. Den är inte godkänd som ras av FCI och då alltså inte heller av SKK, men det ska tydligen gå att registrera i SKK's annexregister.

De djur som används i sådan här idiot-avel är ju sällan kollade för de rasbundna sjukdomarna utan "utvalda" för att de just är av raser som gör "roliga" namn om man kombinerar dem. Det är väl folk som har suttit hemma och rökt på och funderat ut hur man bäst kan tjäna pengar utan att lägga en spänn.
Designer breeds i min rumpa, det finns en rasren hund till ALLA. Det behövs inte fler blandraser i Sverige, eller i världen. Jag skulle inte ens acceptera OM det var så att de som "avlar" kollade sina hundar för hälsomässiga problem men det skulle ju i alla fall vara ett fall framåt.

Oj oj, här var det starka känslor. :crazy:

Jag är varken för eller emot blandraser, jag är inte särskilt insatt. Men jag tror att det finns problem bland de flesta hundar, raser som ickeraser. Men jag håller definitivt med om att man borde ha bättre kolla på vad man avlar fram, sjukdomsmässigt, så att man inte skapar mer problem än vad som redan finns och det gäller väl alla djur.

Som sagt vill jag inte skapa någon debatt för eller emot blandraser, det kan ni göra en egon tråd om ifall ni vill diskutera det.

Min erfarenhet av blandraser är dock mycket fina och jag har inte stött på varken sjukdomar eller kondtigheter, men å andra sidan har jag inte så mycket erfarenheter av sånt i andra raser heller.

Tycker det är upp till var och en så länge hundarna mår bra.

De flesta raser som finns idag är ju faktiskt resultatet av blandning av flera olika raser genom åren. Mer eller mindre medvetet, ett bra exempel är den där den argentinska hunden (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på mer nånting med argentino). Den var systematiskt framavlad av för att passa till flera olika ändamål, tex skulle den vara både bra jakthund och en snäll familjehund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 515
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka