Shettlandsponny på travskola !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lsz
  • Startdatum Startdatum
L

lsz

Nu har vi fått tillökning i familjen av en shettispojke :love:

Han är inkörd och registrerad, men vad jag funderar på är vad som krävs om man skulle vilja låta barnen lära sig grunderna i "trav" på ponnytravskola. Måste ponnyn man tar med vara en renodlad travarshettis eller ....och hur registreras en sån liten travare....är det olika "raser" inom kategorin shettlandsponny ?.
Som ni märker är jag helt okunnig i ponnyvärlden :crazy:
Tanken är ju egentligen bara att barn och häst ska få komma ut i vida världen och ha kul samtidigt som de lär sig vad den fina travsporten går ut på.

// ponnymamman

Sv: Shettlandsponny på travskola !

Det går bra med vilken stam som helst på shettisen för att den ska få starta. Bara den klarar kvalgränsen på 4.10.

Registrerad var den ju redan så det är "bara" att fixa licens till kusk och ryttare och sen kvala.

Ahaaaaaaaa...då ska här tränas :banana:

Tack för svar :bow:

Ett tips. ;)

Kolla in "din" banas hemsida, det står lite om ungdomsverksamheten och hur man kommer i kontakt med ponnytravklubben där...

/// ghost

Ja, jag var inne och tränade på banan idag och såg de "små".
Ska ta kontakt med ungdomssektionen.......det här blir kul :d ... men vi måste nog träna lite hemma först (mest för att jag själv så gärna vill köra den lille :D )

Jag tror att ToFatToFly har missat lite information till dig...

För att få starta på travet måste ponnyn ha tre leds känd härstamning (inte nödvändigtvis godkänd, räcker med känd) och vara registrerad, dels hos avelsföreningen (Shetlandssällskapet e.d) och dels tävlingsregistrerad hos SPTF (man skickar in kopia på regbeviset till dem och betalar en avgift som gäller hela livet).
Det finns inte någon "travkategori" inom shetlandsrasen, utan ALLA shettisar (och för den delen även korsningar och andra raser) som uppfyller härstamningskravet kan vara med och tävla. När de är tävlingsregistrerade måste de också ha ett mätintyg innan de är startklara.

Sen är kvalgränsen numera (sen två år tillbaka, tror jag) 3.55 för A-ponnyer... Det är dock joggtempo för de flesta normalbegåvade shettisar, så det brukar inte vara nåt större problem - ÄR det problem så är nog ponnyn inte lämplig till travet ändå..

Lycka till! :D

Önskade sig barnen ett marsvin och ni komprimissade med en shettis :rofl: ?
Jag vet inte alls hur reglerna är,men Katrin tävlade i alla fall en walsh mot russen,det vet jag.Det kanske är mankmåttet som avgör där :confused: .
Det där med att få barn intresserad av trav är ett stort mysterium för mig.Jag har sett bekanta som gjort ALLT för de ska bli intresserad.I det bästa fallet har de fått tränat ponny :devil: själva,och barnet har kunnat masa sig upp i sulkyn vid tävling,typ.
Sen har jag andra som i princip tvingat sina barn och jobba i stallet sen barnsben.Men de har inte tröttnat,utan fortfarande lever helt fanatiskt i travlivet :confused:

Men den var ju registrerad stod det, tävlingsregistreringen är ju en ren formalitet i sammanhanget.

Kvalgränsen hade jag däremot missat att den sänkts.

Hallå där .......jo du, nu ska vi tvinga barnen att jobba i stallet och mutar med en söt shettisherre :love: . Om det är barnen eller jag som är mest förälskade i den nya pållen är svårt att säga så om jag får lov att träna den så gör det ingenting alls. Vi kommer nog att slåss om det jobbet :D

Förresten ...du måste väl också kompromissat eftersom du har ett varmblod som ser ut som en nordis vintertid :angel:

Tack alla för värdefull information. Nu vet jag lite mer :bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 586
Senast: _Taggis_
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 672
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 648
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 962
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025