Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Gud så söta!!!

Jag hoppas att jag snart kan ge mig in här på shettistråden!!
Ska åka och titta på en kille på söndag, som jag hoppas kan passa hemma hos mig och mina grabbar.

Ni kan väl presentera era små? Ålder, storleken är ju alltid intressant! =)

Här vill jag vara med :)

Får väl börja med att presentera min buse!

Han är en liten minivallack på 86 cm, 13 år gammal. Jag har haft honom sedan November, i början tog jag bara hand om honom för att hjälpa min syster som var fodervärd åt honom men sen kärade jag och barnen ner oss i den lilla krabaten så sedan i måndags är han våran på riktigt :love:

Just ja, kanske ska berätta vad han ska användas till :D Han ska vara ridhäst åt barnen, köras lite (så fort jag lagat vagnen) och jag ska försöka mig på att trickträna honom :)

521975_10150738970425842_585020841_9384106_1008388200_n.jpg

*kl*
Prinsen igår :)
33008416.jpg

33008418.jpg

Jag får igentligen inte skriva här, har ingen shetlandsponny, men en Bsp.. Finns tyvärr inte många sådande (rena och godkända i stamboken) så finns ingen tråd för oss.. :angel:

Men den selen, visst är det en Am. Mini tränings/show sele...? Köpt från S*nkadus (tror det hette så)?

Jag har dreglat över en likadan, men vet inte om den passar skrutt.
Hon är ju 88cm i mkh, smäckrare än en shettis i övrigt, drar 80-85 i täcken och har fortfarande inte hittat något täcke som hon inte drunknar i bogen av.
Har minishetland (innersta, modifierat, kortat och pillat med) på grimma och träns. Har igentligen 7,5 i bett, men hittade bara 8,5 så får ha bettskivor..

Tror du att en sådan skulle kunna passa?
Hur stor är hästen på bilden? Kan du inte ta mått på hästen (bröstkorg, bog, längd och sådär) och även på selen? Känns illa att köpa en sådan och sedan kanske den inte passar...

Lillan är ju isabell Leopard (syns inte för vinterpälsen just nu) och tycker hon är SÅ snygg i (helst) brun och mässing/guld.

myger in några bilder på min solstråle och hippas attjag inte blir utslängd med buller och bång... :o

Här har vi Riddarens Indian Rose (Lillan, Lillis)
Född 08, köptes dec -11.

Inte gjort något alls, haft grimma på sig, men förstod inte ens riktigt hur man skulle ledas, så hon är helt grön. Betäcks iår med en bsp hingst (stash), och ska sedan köras in. =)

Dessa är tagna för ca 3-4veckor sedan. Ursäkta hemska klippningen. Hon gick på lösdrift och var en isbjörn när jag köpte henne, så fick korta hela hennes päls och klippte hals, bogar + mage för hon blev svettig, lillpluttan, i stallet. (klippt med hundtrimmer, så ser SKIT ut.. haha)

33009658.jpg

33009668.jpg

33009711.jpg

33009718.jpg

33009717.jpg

och bara för att visa hennes färg så lägger jag in dessa också. Tagna förra sommaren hos förra ägaren, alltså inte jag som är fotograf, men jag har tillåtelse att använda bilderna.

Visst har hon väl gått ner rätt mycket sen dessa bilderna också?? När vi fick hem henne så hittade man inte revbenen på henne alls, inte ens om man grävde och hade sig, nu finns dom där, inte jätte tydliga, får trycka lite, men dom känns. :D

Det är alltså den lilla gula på bilderna. Hon har aldrig haft föl, så hon är inte dräktig.. ;)

33009719.jpg

33009722.jpg

33009725.jpg

så, nu ska vi inte bomba er tråd mer. =)

Tack för oss.

Detta är en Globus Falabella sele (kostar inte lika mycket som de Tina säljer :angel:, men inte lika snygg heller) Prinsen är ca 80-82 cm hög och är 115 i bröstomfång och han har denna så spänd det går men går att göra fler hål. Bröstan är 65-67 cm. Köpte selen till min Amerikanare men den var för stor för honom.
Selarna Tina har (sinkadus) har dessa mått vet jag iaf :
Svanskappan 55 cm -65 cm
Bröstan 60 cm
Omkrets runt hela selen 100 cm - 133 cm

Detta är en Globus Falabella sele (kostar inte lika mycket som de Tina säljer :angel:, men inte lika snygg heller) Prinsen är ca 80-82 cm hög och är 115 i bröstomfång och han har denna så spänd det går men går att göra fler hål. Bröstan är 65-67 cm. Köpte selen till min Amerikanare men den var för stor för honom.
Selarna Tina har (sinkadus) har dessa mått vet jag iaf :

Åh! Tack så jätte mycket för svar!
Hmm... tror att sinkadus selen blir kort i bröstan, kan du inte ta en bild när du har bröstan på så jag kan se hur lång den verkar på din? svårt att måtta sig till det, visst man får ju ett hum, men blir alltid lättare med ögonen. =)
Runt om och resterande mått är inga problem på någon av dom, men just bröstan tänker jag på... 60cm känns kort... vill ju inte ha draglinorna infästa precis vid spetsen på skuldran.. :D:angel:

580531_10150678522049261_766219260_9588261_335685834_n.jpg

Winjette, född 2000. u:Skattens Wendetta, e: Almnäs Etapp.
Dräktig med Smevallens Bonsai, beräkn 6juni. så ca 280dygn på bilden.

Sen har jag några små till är hemma :) De kommer här.

Emma : född 2007, u: skattens Emmi, e: furunäs nelson.
dräktig med Bäckens hegon o beräknad i slutet på juli.

Hi-Ness: född 2008, u:Almnäs Arriette e: Smevallens Hijacker.
Ej dräktig med ska betäckas iår.

Elvira, född 2011, u: Emma e:Bäckens Helgon
Egen uppfödning.

*kl*

En bild ifrån ikväll när vi var ute och körde våran 4-åriga valack. Har bara kört honom några gånger änsålänge, inkörningen går super!

546657_10150674331396641_726466640_9702876_512485003_n.jpg

Idag blev vi med shettis!! Ska ha honom på foder iallafall över sommaren, sen får vi se :love:.

6årig hingst som kallas Dancing, tänkt som sällskap till den stora + att köra och för lill-tjejen att rida in då han var mest sutten på om det går.

IMAG0002.jpg

IMAG0001.jpg

Lite kaxig men verkar inte helt sjö-vild iallafall :grin:.

kl

Jag tar mig friheten att putta upp tråden med ett par bilder!:idea: I torsdags fick jag låna några barn till min ponny. Hon har knappt blivit riden det senaste året och ungarna var helt gröna, men hon uppförde sig så bra och charmade alla totalt, stolt matte!:laugh:

001_202954681.jpg

004_202955124.jpg

...när man kollar på de här bilderna kan man knappt tro att det är samma monsterponny som högg mig i tutten för några veckor sedan, genom jacka, tröjor och hud :devil: Det är väl det som är charmen med ston, haha.

Slänger in några bilder på när hon avnjuter ett sandbad också! (Siit, ligg, spela död ;))

017_203248412.jpg

010_203248291.jpg

015_203248610.jpg

Hon heter My Littely (Milla till vardags), sto född 1995, okänd stam men står som "korsningsponny av shetlandstyp" i passet. Omkring 90cm i mkh, har bara mätt henne med tumstock hemma på stallgången. Hon är på det hela taget en shysst ponny men väldigt stoig och ibland tänder hon till och säger ifrån om det inte passar. Det tog tid innan hon accepterade mig som sin människa men nu kommer hon när jag ropar och följer mig lös. Väldigt cool och positiv till allt, inte rädd för något(utom klippmaskiner). Och söt som socker!

*KL*

Jag bidrar med en bild från häromdagen då lilla fröken hjälpte matte med att gömma slipers för banverket eftersom traktorn inte tog sig fram dit de låg :p

547720_10151122316224428_752229427_13329301_2025146954_n.jpg

Lånar knapp!

Använder någon här hovboots till sina små, och hade i sådana fall kunnat tipsa om en återförsäljare av så pass små boots?

Lilleman brukar alltid bli lite öm på grus i början av sommaren efter en hel vinter på mjukt underlag. Det brukar gå över ganska snabbt, men nu iår är han verkligen jätteöm på grus:(

Vill ogärna sko honom då jag får för mig att han kommer bli öm av det istället. Han har aldrig haft skor under sitt 12-åriga liv så...

Jag använder boots till alla mina tre.
Den minsta har Easyboot Bare i storlek 0000, fuxdamen har Easyboot Epic i storlek 000 och gammelponny har Cavallo simpleboot i storlek 0.

Av de tre modellerna så tycker jag att Bare är den som sitter bäst på, har man väl fått på dem (kan vara lite trixigt innan man fått till tekniken) så sitter de benhårt. Epic har jag haft lite otur med, de kan lossna i galopp ibland. Jag provar just nu ut olika sätt att spänna dem, med eller utan sula, så kanske hittar jag en inställning som funkar till 100%, annars blir det nog ett par Bare till henne också.

Cavallon är smidig, lätt att ta på och verkar hållbar. Dock är jag lite schalur på om det är lätt att det kan bli skav av dem längs med karleden (har inte haft dem så länge att jag kan svara exakt på om det blir så), så jag har för säkerhets skull beställt sulor och "sockor" till dem för att prova.
Cavallon passar mer runda hovar, därav att det blev den modellen till den ponnyn.

Alla tre modellerna går att brodda, ett krav från min sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 935
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V