Shettistråden del II

Ungarna fick rida (åka) på mini idag. Första gången sen fången i somras och alla gjorde det med bravur. Har verkligen börjat få tillbaka min pigga, glada mini igen senaste veckorna :).

Ni som fortfarande har era på gräs.
Stödfodrar ni hö nu?
Och hur mycket/dag?
Jag har precis börjat med lite infasning till hö då jag tänker på fiber och protein. Hade det varit sommar hade jag inte fodrat nåt med det gräs jag har.

Har en grövre fjord på 20 år också.
Han fär även 1,5 dl krafft muscle up då han alltid behöver proteintillskott i fälltider

Jag brukar ha bra koll själv och inte behöva fråga sådant. Men hjärnan funkar inte riktigt i år (tydligen). Mumma är rund men inte smällfet, den stora ska nog inte äta mindre för hans vikt känns lagom.

Stödfodrar ni hö nu?
Och hur mycket/dag?
Jag har precis börjat med lite infasning till hö då jag tänker på fiber och protein. Hade det varit sommar hade jag inte fodrat nåt med det gräs jag har.

Han fär även 1,5 dl krafft muscle up då han alltid behöver proteintillskott i fälltider

Jag brukar ha bra koll själv och inte behöva fråga sådant. Men hjärnan funkar inte riktigt i år (tydligen). Mumma är rund men inte smällfet, den stora ska nog inte äta mindre för hans vikt känns lagom.
Vi har magra gräshagar och jag ger 'en tuss' alltså väldigt lite till shetlandsponnyn i samband med att de andra får. Han kommer inte åt att äta från de stora hästarnas mat vilket är ganska tacksamt i vårt fall 😅 Shetlandsponnyn behöver inte ha mer än vad han får i sej. 😎

Stödfodrar ni hö nu?
Och hur mycket/dag?

Jag har faktiskt nyligen börjat fodra, kanske 2-3 kg hö på kvällen (på alla tre, stora får mer när han är inne i boxen). Vill vänja in och tänker nog ungefär samma som du. Ger lite kraftfoder också mest för att ha till mineralerna och för att jag gillar att de kommer på kvällen.

Ingen av dem är tunn eller jättefet.

Zon 6, jag stödfodrar. Dom tycker inte höet är särskilt intressant ännu men gräsets tillväxt har avstannat, så jag vill att dom äter mer hö för att få i sig nog med fiber.

Min shettis äter hellre kvistar än höet just nu dock 😂

Jag har hösilage och de gillar det. Äter det hellre än gräset just nu 😅. Se bild nedan hur de påstod att de svälter och måste ha lunch också igår för att jag visade mig ute där jag brukar komma när det är hö.

Låter som jag ger en rimlig mängd. Mumma får väl ca 1 kg hösilage per dag just nu. Fjorden typ det dubbla, men där ska jag hålla koll så jag inte behöver öka mer.

Jag tror vi är i zon 3, här växer det nog en del än. Hagen är väldigt grön i alla fall.

De står ju på gruset nu, men det sitter ihop med en stor gräshage som inte syns där 😇

Edit: Vete sjutton hur fjorden står, för han ser ut som en boll trots att revbenen känns nära under huden 🙃

Bifogade filer

• 20231001_153639.webp
    20231001_153639.webp
    473,7 KB · Visningar: 42
Behöver köpa ny sele eller åtminstone brösta till Mumma. Bröstan är för sliten på nuvarande och har tänjt sig lite verkar det som. Den är lite för lång nu. Denna var väldigt billig och har hållit över förväntan. Skulle mest börja med den när jag körde in. Men tre år senare har vi fortfarande samma då den funkat så bra.

Problemet är att veta vad jag vill ha. Mer än den helst ska vara syntet då. Lite frustrerande när man inte kan känna och klämma på kvalitet så att det inte blir samma sak. Vill helst inte lägga 8-10 000 🙈.
Tips någon?

Senast ändrad:
Behöver köpa ny sele eller åtminstone brösta till Mumma. Bröstan är för sliten på nuvarande och har tänjt sig lite verkar det som. Den är lite för lång nu. Denna var väldigt billig och har hållit över förväntan. Skulle mest börja med den när jag körde in. Men tre år senare har vi fortfarande samma då den funkat så bra.

Problemet är att veta vad jag vill ha. Mer än den helst ska vara syntet då. Lite frustrerande när man inte kan känna och klämma på kvalitet så att det inte blir samma sak. Vill helst inte lägga 8-10 000 🙈.
Tips någon?

Jag har varit nöjd med drive outs, billig också.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 404
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar