Shettistråden del II

Vad har ni för längd på tömmarna när ni tömkör? Jag tycker mina 16 m(?) som jag har till stora hästen blir för långa, men de vanliga körtömmarna blir för korta.. I-landsproblem javisst, men 16 m tömmarna blir för tunga för mig att hålla i så jag får ont i armarna :down:
Funkar 12 m tror ni?
Hur långa är körtömmarna då?

Spontant tycker jag att 12m borde funka med mariginal.
Men så tycker jag mina 16m är lite för långa när jag tömkör min fjord också så..

Vad har ni för längd på tömmarna när ni tömkör? Jag tycker mina 16 m(?) som jag har till stora hästen blir för långa, men de vanliga körtömmarna blir för korta.. I-landsproblem javisst, men 16 m tömmarna blir för tunga för mig att hålla i så jag får ont i armarna :down:
Funkar 12 m tror ni?
Jag har hittills mest tömkört som inför inkörning eller ut i skogen och liknande - dvs inget arbete på volt eller så. Jag har definitivt inte några normala tömkörningstömmar utan föredrar kortare. Vanliga körtömmar till nuvarande stora shettisen, och blandat vanliga körtömmar och gramantyglar (dvs extremt korta) till dåvarande minishettisen.

Hur långa är körtömmarna då?

Spontant tycker jag att 12m borde funka med mariginal.
Men så tycker jag mina 16m är lite för långa när jag tömkör min fjord också så..
Ja jag funderar på om körtömmarna är 8 m kanske? Eller 7. De kommer från Aponydesign i alla fall.
En annan nackdel med de långa tömmarna är att spännena är för breda för att komma igenom ringarna på tömkörningsgjorden. Sjukt störande, så har ändå funderat på nya tömmar för den sakens skull.

Jag har hittills mest tömkört som inför inkörning eller ut i skogen och liknande - dvs inget arbete på volt eller så. Jag har definitivt inte några normala tömkörningstömmar utan föredrar kortare. Vanliga körtömmar till nuvarande stora shettisen, och blandat vanliga körtömmar och gramantyglar (dvs extremt korta) till dåvarande minishettisen.

Jag vill kunna tömköra på volt, mer dressyr liksom och kunna galoppera. Är på tjocken så orkar/vill inte springa bakom något mera :p Vill också komma en bit ifrån, ifall det skulle flyga upp något bakben :angel:

Min ponny har bara bettlöst och det ger ju också en lite "tyngre" känsla ffa när han blir pigg (ofta) då han gärna lägger sig lite i handen.

Ska åka ut imorgon. Vad ska vi hitta på? Har sällan en plan innan jag åker… kanske är trist att bara gå på vägen. Ska vi ge oss in mer i skogen kanske? Försöka tömköra? Men jag tycker inte det är så kul och blir trött i armarna.

Kom gärna med tips 😊

Funderar på sadel... den ligger an på hela ryggen och har rätt bred kanal. Verkar inte vara allt för smal, men kommer den ligga stilla? Brukar svanskappa räcka?
Annan input?

IMG_20230915_184635.webp

Hade velat se den fastspänd med gjord också. Bilden kanske luras, men känns som lite bakvikt ändå för mig?

Funderar på sadel... den ligger an på hela ryggen och har rätt bred kanal. Verkar inte vara allt för smal, men kommer den ligga stilla? Brukar svanskappa räcka?
Annan input?

Visa bifogad fil 128099
Jag har hittills aldrig sett en sån sadel ligga vettigt på en shetlandsponny (eller för all del, inte på någon hästrygg alls...)
Om du jämför var ponnyns sadelgjordsläge är och var sadeln ligger så kan du nog gissa att gjorden kommer dra sadeln framåt. En svanskappa i det läget skapar nog mest bara obehag.

Jag har hittills aldrig sett en sån sadel ligga vettigt på en shetlandsponny (eller för all del, inte på någon hästrygg alls...)
Om du jämför var ponnyns sadelgjordsläge är och var sadeln ligger så kan du nog gissa att gjorden kommer dra sadeln framåt. En svanskappa i det läget skapar nog mest bara obehag.
Tack, ska dubbelkolla med sadelgjord men håller med dig och @Cattis_E - min magkänsla sa att den inte var helt bra även om jag inte kunnat sätta fingret på det.. (skyller på gravid och trög :idea:).
Sadeln kom med hästen och är bara använd enstaka gånger hos mig för länge sedan.

Det är tyvärr jättemånga ponnyer som går med sånadär sadlar (oftast med svanskappa) och ägarna visar glatt bilder på sadlar uppepå bogarna och i tydlig bakvikt och skryter med att de ligger sååå bra på mina ponnyer... och jag gråter inombords...

Tömkörning med mini idag, första gången på hela sommaren. Så duktig, så positiv och framåt (ok, vi diskuterade vägval nån gång, eller två :p) och bjöd på trav och öron framåt.
Dessutom gick gjorden att dra åt tre hål på varje sida. När hon kom för två år sen gick det precis att spänna åt, så även om hon är långt ifrån i tiptop-form så har det ju definitivt skett förändring :).

Planen var promenad på den fina skogsstigen. Vi började gå. Häst måttligt imponerad. En bit in, uppför en backe, rasslar det till. Tittar upp och ser ett huvud med en stor krona på :nailbiting: Älgtjur! Vände om snabbt som tusan. Så vi fick hålla oss på vägen istället. Vilket gjorde att vi fick passera hemmet igen. Tyckte inte häst om. Men vi släpade oss runt en annan vända och var ute cirka en timme.

Känns inte som hon gillade det. Jag blev mest irriterad. Men den nya grimman blev rätt bra ändå tycker jag (om jag ska försöka vara positiv) 😊

IMG_1538.webp

Planen var promenad på den fina skogsstigen. Vi började gå. Häst måttligt imponerad. En bit in, uppför en backe, rasslar det till. Tittar upp och ser ett huvud med en stor krona på :nailbiting: Älgtjur! Vände om snabbt som tusan. Så vi fick hålla oss på vägen istället. Vilket gjorde att vi fick passera hemmet igen. Tyckte inte häst om. Men vi släpade oss runt en annan vända och var ute cirka en timme.

Känns inte som hon gillade det. Jag blev mest irriterad. Men den nya grimman blev rätt bra ändå tycker jag (om jag ska försöka vara positiv) 😊

Visa bifogad fil 128137
Finns det nån häst som gillar att passera hemma och gå vidare? :p

Länge sedan jag tog mig tid att skriva så tänkte att det var dags nu (och så tog min vän lite bilder på min "lilla" snygghingst som jag inte kan låta bli att visa upp).

Letar medryttare till Vega nu när vi börjar komma igång igen efter mammaledigheten, får se hur lätt det blir men har två som ska provrida i helgen.

Ni som har ponnyer som rids, hur gamla är ryttarna och längd/vikt? Och storlek på ponnyn 🙂

received_885867106207875~2.jpeg

Hur galet stort tror ni det blir med 115 täcke på en standard shettis? Har varit så sugen på ett reflextäcke i mesh och funderar på att unna mig det trots allt…

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 404
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar