Shettistråden del II

Kollade lite på den men var svårt att se hur rejäl den var tyckte jag.

Hur länge har du använt den?

Bara haft den till tömkörning så den har inte blivit direkt nött, köpte begagnad i nyskick och den är fortfarande i nästan nyskick typ 4 år senare (mest smuts ärligt talat, noll slitage). Väldigt rejält syntetmaterial, vet att många är nöjda med dom.

Och för priset är det ju värt att prova, nypriset är jättelågt.

Bara haft den till tömkörning så den har inte blivit direkt nött, köpte begagnad i nyskick och den är fortfarande i nästan nyskick typ 4 år senare (mest smuts ärligt talat, noll slitage). Väldigt rejält syntetmaterial, vet att många är nöjda med dom.

Och för priset är det ju värt att prova, nypriset är jättelågt.
Låter lovande i alla fall. Ska fundera ett par varv till. Men ett bra alternativ helt klart

Behöver köpa ny sele eller åtminstone brösta till Mumma. Bröstan är för sliten på nuvarande och har tänjt sig lite verkar det som. Den är lite för lång nu. Denna var väldigt billig och har hållit över förväntan. Skulle mest börja med den när jag körde in. Men tre år senare har vi fortfarande samma då den funkat så bra.

Problemet är att veta vad jag vill ha. Mer än den helst ska vara syntet då. Lite frustrerande när man inte kan känna och klämma på kvalitet så att det inte blir samma sak. Vill helst inte lägga 8-10 000 🙈.
Tips någon?
Köpte en begagnad, knappt använd, nylonsele från sinkadus till mini. Har inget att jämföra med, men känns helt ok för oss i alla fall.
Inte blivit sliten på våra två år, dock mest tömkörning men även lite med vagn.

Löslongerade min lilla svarta i corallen ikväll. Shit vad svår han är att byta varv på! Behöver definitivt träna.

Behöver köpa ny sele eller åtminstone brösta till Mumma. Bröstan är för sliten på nuvarande och har tänjt sig lite verkar det som. Den är lite för lång nu. Denna var väldigt billig och har hållit över förväntan. Skulle mest börja med den när jag körde in. Men tre år senare har vi fortfarande samma då den funkat så bra.

Problemet är att veta vad jag vill ha. Mer än den helst ska vara syntet då. Lite frustrerande när man inte kan känna och klämma på kvalitet så att det inte blir samma sak. Vill helst inte lägga 8-10 000 🙈.
Tips någon?

Jag har varit nöjd med drive outs, billig också.
Jag har Drive Outs syntetsele och tycker den är bra till hemmabruk. Om jag hade haft tävlingsambitioner hade jag kanske valt läder, eftersom ytan på syntetselen kan bli lite trist när den nöts, men det är bara ögat som störs av det. Själva funktionen och passformen är utmärkt för mitt behov. (den når till och med runt Lovis när hon är som tjockast...)
Jag hade möjligen önskat att det fanns en något svängd brösta att köpa till den, för att den ska få högsta betyg.

Köpte en begagnad, knappt använd, nylonsele från sinkadus till mini. Har inget att jämföra med, men känns helt ok för oss i alla fall.
Inte blivit sliten på våra två år, dock mest tömkörning men även lite med vagn.
Enbart utifrån de bilder jag sett på den, så har jag några synpunkter på minussidan. Dels har jag inte sett någon bild där bakselen sitter vettigt, dels är bröstan väldigt smal vilket ger högt punkttryck när ponnyn drar. Och dels saknar den snabbkopplingar till skakelremmarna, vilket är en attans så smidigt lösning.

Jag har Drive Outs syntetsele och tycker den är bra till hemmabruk. Om jag hade haft tävlingsambitioner hade jag kanske valt läder, eftersom ytan på syntetselen kan bli lite trist när den nöts, men det är bara ögat som störs av det. Själva funktionen och passformen är utmärkt för mitt behov. (den når till och med runt Lovis när hon är som tjockast...)
Jag hade möjligen önskat att det fanns en något svängd brösta att köpa till den, för att den ska få högsta betyg.

Enbart utifrån de bilder jag sett på den, så har jag några synpunkter på minussidan. Dels har jag inte sett någon bild där bakselen sitter vettigt, dels är bröstan väldigt smal vilket ger högt punkttryck när ponnyn drar. Och dels saknar den snabbkopplingar till skakelremmarna, vilket är en attans så smidigt lösning.
Ja, en svängd brösta hade ju varit väldigt bra. Jag funderar vidare....

Ja snabbkoppling vore bra.

Vi hade en fin dag på tävlingen idag! Glad att jag kom iväg, var inte så peppad igår…
Hon va jättelugn att ha med sig. Hoppas vi kan göra det igen!

IMG_1674.webp

Mumma var på sin andra allergivaccinering idag. Precis som väntat gick allt bra.
Har man haft för mycket klippkort när veterinären hälsar glatt och säger att det är kul att se mig?
När det dessutom framkommer att h*n sett att det var vi och allergivaccinering och bytt till sig oss med en kollega :D
Men så var hon den som påbörjade utredningen av Mumma också, men det är kul med en engagerad veterinär som tycker det är intressant.
Edit: Första vaccineringen gjordes på Ultuna, men denna var på kliniken närmast hem.
Nästa gång får jag sticka själv.

För övrigt så justerade jag en grej på selen idag, samt tog bort däckelunderlägget. Så den la sig bättre och det känns som jag kan ta lite betänketid i vad jag ska ha.
Bra att höra att flera gillar Drive outs. Jag har inga tävlingsambitioner alls
Känns inte överhuvudtaget som ett alternativ så länge hon har luftvägssymptom även om de är lindriga.
Även om hon inte påverkas så kan ju folk tro att hon är sjuk och smittar eller så även om symptomen mestadels är frustningar och i sällsynta fall enstaka hostningar.

Senast ändrad:
Bästa sättet att hänga en shettissele?
Vad har ni för hängare?
Vill ha smiidigt för att ta den direkt och gå ut och spänna för i princip, och för selen att må bra av. Mina hänger på sadelhängare nu, men kanske vill byta dem till något som är mer anpassat 😇.

Har både lok- och bröstsele så tar gärna input på båda.

Bästa sättet att hänga en shettissele?
Vad har ni för hängare?
Vill ha smiidigt för att ta den direkt och gå ut och spänna för i princip, och för selen att må bra av. Mina hänger på sadelhängare nu, men kanske vill byta dem till något som är mer anpassat 😇.

Har både lok- och bröstsele så tar gärna input på båda.
Jag hänger upp mina likadant som man hänger travselar, ihopsamlade med ryggstycke/svansrem. Och så kan man hänga dem på en rejäl krok...

Jag har inga bra tips 😅
Hänger på en sadelhängare bara. Brukar försöka ha däcken och bakselen (som sitter ihop) längst in och brösten och draglinorna längst ut bara.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 404
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar