Shettistråden del II

Då kan jag ju konstatera att mina funderingar kring huruvida en selhängare skulle förbättra något antagligen är onödig. Till lokorna behöver jag dock hitta en annan lösning, för de hänger inte så bra på den här typen av sadelhängare. Men det lutar väl åt att maken får fixa ihop något.

Bästa sättet att hänga en shettissele?
Vad har ni för hängare?
Vill ha smiidigt för att ta den direkt och gå ut och spänna för i princip, och för selen att må bra av. Mina hänger på sadelhängare nu, men kanske vill byta dem till något som är mer anpassat 😇.

Har både lok- och bröstsele så tar gärna input på båda.
Har mina selar på tomma svetstrådsrullar. Fungerar ypperligt! :)

Idag blev det longering för mini, så hon fick hoppa och studsa och galoppera av sig lite överskottsenergi. Välbehövligt! :D

Har provat utöka hagen med lite glest grönt ett par gånger nu på ett par veckor och det har gått bra. Funderar på om jag ska våga släppa henne med munkorg ett par timmar med kompisarna i stora hagen - men vet inte om hon accepterar lilla hagen igen sen då.

Nu råkade jag beställa det där reflextäcket ändå :angel: Får se om hon kommer drunkna i det. Men tänker att det kanske går att modifiera på något sätt!

Råkade också köpa ett ulltäcke på marketplace i samma storlek, som också kommer bli för stort - och onödigt. Men det var ju såå fint 🥹

Logiken!

Läste en blogg hos tidningen ridsport där en uppfödare nämnde att hon hade grimmor med "kryss" under hakan till sina föl. Är det någon som vet vilka som menas? Google var inte min vän, men tänker att det skulle vara käckt till shettisarna?
Eller är det någon annan som har någon bra lösning/modell för att grimman inte så lätt ska hamna i ögonen?

Läste en blogg hos tidningen ridsport där en uppfödare nämnde att hon hade grimmor med "kryss" under hakan till sina föl. Är det någon som vet vilka som menas? Google var inte min vän, men tänker att det skulle vara käckt till shettisarna?
Eller är det någon annan som har någon bra lösning/modell för att grimman inte så lätt ska hamna i ögonen?
Vet inte vad för grimoor som avses.

Hur löst spänd har du grimman? Har jag ett hål för löst vrider den sig gärna till henens ögon.
Mummas sitter tight och jag försöker att alltid köpa sådana med spänne under nosen just för att kunna justera passformen så mycket som möjligt. Hamnar inte i ögonen när jag rider med henne som handhäst i lädergrimma heller. Bara grimman är i rätt hål.

Vet inte vad för grimoor som avses.

Hur löst spänd har du grimman? Har jag ett hål för löst vrider den sig gärna till henens ögon.
Mummas sitter tight och jag försöker att alltid köpa sådana med spänne under nosen just för att kunna justera passformen så mycket som möjligt. Hamnar inte i ögonen när jag rider med henne som handhäst i lädergrimma heller. Bara grimman är i rätt hål.
Jag har grimman spänd, men inga spännen runt mulen så kan inte justera där. Framför allt på min ena jag har det problemet, självklart den lite latare av dem :meh: vet inte om hon har någon annorlunda huvudform eller så men tycker det är så himla irriterande (för oss båda). Kanske skulle testa repgrimman igen, minns inte om den var bättre.

Jag har grimman spänd, men inga spännen runt mulen så kan inte justera där. Framför allt på min ena jag har det problemet, självklart den lite latare av dem :meh: vet inte om hon har någon annorlunda huvudform eller så men tycker det är så himla irriterande (för oss båda). Kanske skulle testa repgrimman igen, minns inte om den var bättre.
Ringen på mina grimmor löper löst också insåg jag nu. Till skillnad från måna "vanliga". Kanske spelar in..

Bifogade filer

• 20231020_094352.webp
    20231020_094352.webp
    125,5 KB · Visningar: 58

Vet inte heller vad det skulle vara för grimmor, men säger också att ställbar nos gör alla skillnad för att få en grimma att sitta bra på shettis.
Har gett upp att köpa grimmor som inte går att spänna in i nosen, de är alltid alldeles för stora i där.
Flyttbar ring tycker jag dock inte gör så stor skillnad när man har inspänningsbar nosrem, då ringen fastnar i spännet när man drar åt det hållet.

Tänker inte sno någon bild men det var här jag såg grimman;
https://www.tidningenridsport.se/blogg/avelsbloggen-darfor-tror-jag-losdrift-ar-mest-optimalt/
inlägget under finns en bild på ett föl med en "kryssgrimma".

Vet inte om det kan vara någon form av utställningsgrimma kanske? Hon skriver ju att hon inte hittat såna i små storlekar heller, så det kan nog bli svårt att hitta då.
Personligen tycker jag nog att det ser ut som att en grimma med ställbar nos sitter bättre än den på bilden där.

Vet inte heller vad det skulle vara för grimmor, men säger också att ställbar nos gör alla skillnad för att få en grimma att sitta bra på shettis.
Har gett upp att köpa grimmor som inte går att spänna in i nosen, de är alltid alldeles för stora i där.
Flyttbar ring tycker jag dock inte gör så stor skillnad när man har inspänningsbar nosrem, då ringen fastnar i spännet när man drar åt det hållet.
Samma med fjording kan jag meddela. Det var på honom jag började att så gott som enbart köpa ställbar nos.
Min fjord har stora ganascher och drar stor full-xfull i grimma men nosen kan vara antingen för stor eller liten. Så ställbar gör all skillnad där med.
Har också gärna nackrem som går att ställa in på båda sidor på honom.

Samma med fjording kan jag meddela. Det var på honom jag började att så gott som enbart köpa ställbar nos.
Min fjord har stora ganascher och drar stor full-xfull i grimma men nosen kan vara antingen för stor eller liten. Så ställbar gör all skillnad där med.
Har också gärna nackrem som går att ställa in på båda sidor på honom.
Nu när du säger det har min stora både ställbar nos och löpande ring, men nosen på hästen är ändå för smal för grimman (och han har storlek cob) :rofl:
Ska nog försöka grotta vidare i det här lite.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 404
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar