Samma här.Jag har inga bra tips
Hänger på en sadelhängare bara. Brukar försöka ha däcken och bakselen (som sitter ihop) längst in och brösten och draglinorna längst ut bara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här.Jag har inga bra tips
Hänger på en sadelhängare bara. Brukar försöka ha däcken och bakselen (som sitter ihop) längst in och brösten och draglinorna längst ut bara.
Har mina selar på tomma svetstrådsrullar. Fungerar ypperligt!Bästa sättet att hänga en shettissele?
Vad har ni för hängare?
Vill ha smiidigt för att ta den direkt och gå ut och spänna för i princip, och för selen att må bra av. Mina hänger på sadelhängare nu, men kanske vill byta dem till något som är mer anpassat .
Har både lok- och bröstsele så tar gärna input på båda.
Vet inte vad för grimoor som avses.Läste en blogg hos tidningen ridsport där en uppfödare nämnde att hon hade grimmor med "kryss" under hakan till sina föl. Är det någon som vet vilka som menas? Google var inte min vän, men tänker att det skulle vara käckt till shettisarna?
Eller är det någon annan som har någon bra lösning/modell för att grimman inte så lätt ska hamna i ögonen?
Jag har grimman spänd, men inga spännen runt mulen så kan inte justera där. Framför allt på min ena jag har det problemet, självklart den lite latare av dem vet inte om hon har någon annorlunda huvudform eller så men tycker det är så himla irriterande (för oss båda). Kanske skulle testa repgrimman igen, minns inte om den var bättre.Vet inte vad för grimoor som avses.
Hur löst spänd har du grimman? Har jag ett hål för löst vrider den sig gärna till henens ögon.
Mummas sitter tight och jag försöker att alltid köpa sådana med spänne under nosen just för att kunna justera passformen så mycket som möjligt. Hamnar inte i ögonen när jag rider med henne som handhäst i lädergrimma heller. Bara grimman är i rätt hål.
Ringen på mina grimmor löper löst också insåg jag nu. Till skillnad från måna "vanliga". Kanske spelar in..Jag har grimman spänd, men inga spännen runt mulen så kan inte justera där. Framför allt på min ena jag har det problemet, självklart den lite latare av dem vet inte om hon har någon annorlunda huvudform eller så men tycker det är så himla irriterande (för oss båda). Kanske skulle testa repgrimman igen, minns inte om den var bättre.
Ja där kan vi vara något på spåren! Tack!Ringen på mina grimmor löper löst också insåg jag nu. Till skillnad från måna "vanliga". Kanske spelar in..
Läste en blogg hos tidningen ridsport där en uppfödare nämnde att hon hade grimmor med "kryss" under hakan till sina föl. Är det någon som vet vilka som menas? Google var inte min vän, men tänker att det skulle vara käckt till shettisarna?
Eller är det någon annan som har någon bra lösning/modell för att grimman inte så lätt ska hamna i ögonen?
Tänker inte sno någon bild men det var här jag såg grimman;
https://www.tidningenridsport.se/blogg/avelsbloggen-darfor-tror-jag-losdrift-ar-mest-optimalt/
inlägget under finns en bild på ett föl med en "kryssgrimma".
Samma med fjording kan jag meddela. Det var på honom jag började att så gott som enbart köpa ställbar nos.Vet inte heller vad det skulle vara för grimmor, men säger också att ställbar nos gör alla skillnad för att få en grimma att sitta bra på shettis.
Har gett upp att köpa grimmor som inte går att spänna in i nosen, de är alltid alldeles för stora i där.
Flyttbar ring tycker jag dock inte gör så stor skillnad när man har inspänningsbar nosrem, då ringen fastnar i spännet när man drar åt det hållet.
Har ingen shettis, men lämnar ändå tips att det verkar finnas liknande grimma om du googlarTänker inte sno någon bild men det var här jag såg grimman;
https://www.tidningenridsport.se/blogg/avelsbloggen-darfor-tror-jag-losdrift-ar-mest-optimalt/
inlägget under finns en bild på ett föl med en "kryssgrimma".
Nu när du säger det har min stora både ställbar nos och löpande ring, men nosen på hästen är ändå för smal för grimman (och han har storlek cob)Samma med fjording kan jag meddela. Det var på honom jag började att så gott som enbart köpa ställbar nos.
Min fjord har stora ganascher och drar stor full-xfull i grimma men nosen kan vara antingen för stor eller liten. Så ställbar gör all skillnad där med.
Har också gärna nackrem som går att ställa in på båda sidor på honom.