Shettisägandet

Sv: Shettisägandet

Jag ser dig som en i raden av de som skaffar sig en shettis för att de är billiga och ska funka som ngn slags sällskapskanin till den "riktiga" hästen:cool:

Vad är det för fel på att ha en shettis som sällskap till fritidshästen? Behöver de ha en kass tillvaro för det?

Havre halm har ju jag hört inte är så bra ur fång synpunkt men de kanske iten stämmer

Det sägs ju att foder inte har med fång att göra enligt vissa forskningar.

Men havre halm är kanske inte att rekomendera till shetland.

Men halm i övriga är ju käckt...eftersom shetlansponnyer är som damsugare...
och en hungris shetlansponny blir oftast den bästa utbrytarkungen.

vi hade alltid alla våra shetlandsponnyer på halm..eftersom dom får inte så mycket mat..o glupska är dom alltid så det säger svisch så e allt slut.. o nätterna blir långa då är det väldigt bra om dom har halm att pilla i.

Jag hoppas inte det, för min verkar väldigt nöjd med livet... :)

Ska också tillägga att försäkringen på min shettis är billig. Knappt 600 kr om året betalar jag för 50000 kr vet.vård och 0 kr i liv.

Tycker att det är sunt att TS undrar om kostnaderna innan hon skaffar shettis. Och visst är det i de flesta fall mycket billigare att ha en shettis som sällskap än en häst av någon annan ras. Det finns varmblod att köpa för ungefär samma peng, men då är det ju bl.a. helt andra foderkostnader som gäller!

Vad är det för fel på att ha en shettis som sällskap till fritidshästen? Behöver de ha en kass tillvaro för det?

Det undrar jag med.

TS:
Vi har en minishettis som sällskap till vår stora häst. Hon står på spån och äter ca 3 kg hö per dag fördelat på 4 ggr. Hon får också lite havre o betfor när den stora får. Förmodligen skulle hon dock klara sig utmärkt på bara hö. Hon har gått i gräshage under alla år o det har funkat väldigt bra, hon är inte en sådan ponny som äter o äter utan hon slutar när hon är mätt. Vi har också försökt att inte ha hästarna på det grövsta betet utan en "normal" gräshage.
Lilla damen kan ridas av mindre barn, hon är också rolig att tömköra. Pga hennes storlek har vi inte hittat någon vagn, i annat fall hade vi kört in henne. Planer finns dock på att bygga en liten vagn till henne. Vi brukar också låta henne följa med i grimma o grimskaft när den stora hästen rids ut.
Vi har alltid haft en lägre boxdörr till henne så att hon kan se ut o följa med i vad som händer sker.

När vi hyrt in hästarna så har vi brukat fått lägre hyra för den lilla, i nuvarande stallet är det dock så billigt att jag inte kommit mig för att "pruta".
Vi har sällan behövt betala för verkning av hennes hovar, hon brukar sas få "ingå" i priset för den stora.

Jag tycker det är jättebra att du kollar upp saker o ting innan du köper en liten ponny. Vi hade vår ponny till låns i nästan ett år innan vi köpte henne. Det köpet har jag aldrig ångrat! Hon är guld värd med sitt tuffa o fina psyke, hon är en stor trygghet för den stora hästen samt till den förra stora hästen jag hade.

Lycka till!;)

Jag har för tillfäller 6 shettisar, ingen av dom äter halm, står på halm i boxxarna, de får 5 kg hö var/dag, de dräktiga stona får även ganska mkt kraftfoder. Visst kostar det även att ha shettis, jag lägger ut ca 8000kr/ månad på mina+en arab. Sen är veterinärvården lika dyr för en shettis som för stor häst. Lade själv ut 7500kr i veterinärvård för 14 dagar sedan på ett shettisföl som sedmera gick bort. Man måste tänka på att även en shettis ska ha möjligheten att få samma vård o omsorg som en stor häst, även om den bara går som sällskap.
En shettis klarar sig definitivt inte enbart på halm, det blir rejäl proteinbrist även på dem med en sådan foderstat. Shettisar har samma näringsbehov som en stor häst.

Du läser dåligt, jag har besvarat hur mina shettisar utfodras, har två stycken. Ingen av dem har fång som du verkar vara väldigt orolig över och övertygad om att de flesta har eller är i farozonen för.

Jag läste att du tror det är nödvändigt att skapa en slags fålla för shettisen, där det bara finns nedtrampat gräs, det var detta som fick mig att tro att du ansåg att shettisar fångbenägna. Så DUMT av mig att tro det...

Det där kraftfoderdiskussionen och den "nya" hysterin och tron kring att alla hästar bara ska grovfoder den tänker jag inte fortsätta här. Vi har olika åsikter i den frågan konstaterar jag.

Jag ser dig som en i raden av de som skaffar sig en shettis för att de är billiga och ska funka som ngn slags sällskapskanin till den "riktiga" hästen:cool:

OM jag ska släppa ut shettisen i våra enorma gräshagar utan tillvänjning är det väl vettigast att fixa en fålla så den får vänja sig vid att beta?! Vi har inga grushagar. Oavsett om det är fångponny eller inte är en fålla smart för att vänja den vid bete eller hålla den borta från för kraftigt bete.
Nåväl....
Fång kan drabba vilken häst och vad jag lärt mig så ligger de väldigt lättfödda ponnier närmast i farozonen pga okunskap om att släppa ut dem på för kraftigt bete.

Ja, kraftfoderdiskussionen behöver vi inte ta här, jag har samma syn på min stora egna ändå och hon är i finare hull än någonsin. Men som sagt...

Sen får jag nog lov att påstå att du också läser dåligt, jag har skrivit att om jag ska ha en shettis får den vara som sällskap och jag kommer även att aktivera den på det sätt som går (dvs tömköra, körning samt agility eller trickträning, jag kan omöjligt rida en så liten) . Alltså ska den inte gå och skrota 24/7 utan jag kommer aktivera den på något sätt. Och jag har alltid velat ha en miniponny för att ha den till trickträning.

Askersund - Jag tänkte främst på energimängden. Självklart ska proteinbehovet tillgodoses som hos alla hästar. Jag syftade mest på energivärdet och vi har väldigt bra hösilage så jag är lite orolig att den blir fet om den får 5 kg bra hösilage när den tidigare fått "klenare" hö/hösilage.
Bra du frågade så du får klarhet i vad jag menade med näringsvärden :) Jag hade inte direkt tänkt att ge enbart halm utan undrade mest om man kunde blanda ut, dvs "späda" ut på något sätt så det inte blir för högt energiintag samt den får tillräckligt protein i sig och så det viktiga tuggbehovet. Skulle den inte få tillräckligt med protein så kommer jag givetvis ge proteintillskott/ ev lusernfoder

*kl*

Skulle det vara något annat så har jag en kompis som har shettisstuteri så jag kan fråga henne om det mesta också. Så det är lugna puckar.

Tack för många svar, har räknat ut kostnaderna och det kostar hälften så mkt som min egna häst och det känns okej att skaffa en shettis inom kort. Jag skulle inte ha så mycket tid för en stor häst och dessutom omöjligt ha råd med den nu pga arbetslöshet. Därför har jag varit inne på shettis-spåret och dessutom har jag ju i hela mitt liv också velat ha en shettis att "leka" med, som en kompis, inga krav eller press. Inte på samma sätt som jag har med mitt sto som är tävlingshäst om ni förstår vad jag menar. Därmed kommer jag ta hand om den och aktivera och ha roligt med den. Minst lika roligt som mitt sto fast på andra sätt ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset