Sv: Shettisägandet
Du läser dåligt, jag har besvarat hur mina shettisar utfodras, har två stycken. Ingen av dem har fång som du verkar vara väldigt orolig över och övertygad om att de flesta har eller är i farozonen för.
Jag läste att du tror det är nödvändigt att skapa en slags fålla för shettisen, där det bara finns nedtrampat gräs, det var detta som fick mig att tro att du ansåg att shettisar fångbenägna. Så DUMT av mig att tro det...
Det där kraftfoderdiskussionen och den "nya" hysterin och tron kring att alla hästar bara ska grovfoder den tänker jag inte fortsätta här. Vi har olika åsikter i den frågan konstaterar jag.
Jag ser dig som en i raden av de som skaffar sig en shettis för att de är billiga och ska funka som ngn slags sällskapskanin till den "riktiga" hästen
OM jag ska släppa ut shettisen i våra enorma gräshagar utan tillvänjning är det väl vettigast att fixa en fålla så den får vänja sig vid att beta?! Vi har inga grushagar. Oavsett om det är fångponny eller inte är en fålla smart för att vänja den vid bete eller hålla den borta från för kraftigt bete.
Nåväl....
Fång kan drabba vilken häst och vad jag lärt mig så ligger de väldigt lättfödda ponnier närmast i farozonen pga okunskap om att släppa ut dem på för kraftigt bete.
Ja, kraftfoderdiskussionen behöver vi inte ta här, jag har samma syn på min stora egna ändå och hon är i finare hull än någonsin. Men som sagt...
Sen får jag nog lov att påstå att du också läser dåligt, jag har skrivit att om jag ska ha en shettis får den vara som sällskap och jag kommer även att aktivera den på det sätt som går (dvs tömköra, körning samt agility eller trickträning, jag kan omöjligt rida en så liten) . Alltså ska den inte gå och skrota 24/7 utan jag kommer aktivera den på något sätt. Och jag har alltid velat ha en miniponny för att ha den till trickträning.
Askersund - Jag tänkte främst på energimängden. Självklart ska proteinbehovet tillgodoses som hos alla hästar. Jag syftade mest på energivärdet och vi har väldigt bra hösilage så jag är lite orolig att den blir fet om den får 5 kg bra hösilage när den tidigare fått "klenare" hö/hösilage.
Bra du frågade så du får klarhet i vad jag menade med näringsvärden
Jag hade inte direkt tänkt att ge enbart halm utan undrade mest om man kunde blanda ut, dvs "späda" ut på något sätt så det inte blir för högt energiintag samt den får tillräckligt protein i sig och så det viktiga tuggbehovet. Skulle den inte få tillräckligt med protein så kommer jag givetvis ge proteintillskott/ ev lusernfoder
*kl*
Skulle det vara något annat så har jag en kompis som har shettisstuteri så jag kan fråga henne om det mesta också. Så det är lugna puckar.
Tack för många svar, har räknat ut kostnaderna och det kostar hälften så mkt som min egna häst och det känns okej att skaffa en shettis inom kort. Jag skulle inte ha så mycket tid för en stor häst och dessutom omöjligt ha råd med den nu pga arbetslöshet. Därför har jag varit inne på shettis-spåret och dessutom har jag ju i hela mitt liv också velat ha en shettis att "leka" med, som en kompis, inga krav eller press. Inte på samma sätt som jag har med mitt sto som är tävlingshäst om ni förstår vad jag menar. Därmed kommer jag ta hand om den och aktivera och ha roligt med den. Minst lika roligt som mitt sto fast på andra sätt