Shettis som sällskap?

Flummflicka

Trådstartare
Jag har ett stall med enbart två boxar, i den ena står mitt varmblod och i den andra står nu ett fullblodsto. Hon ska dock tillbaka om någon månad till ägaren och jag funderar nu på att skaffa en shettis.

Jag är förälskad i dessa små hästar och tycker det är väldigt kul att köra. MEN jag har funderat... :o
- Kan en Shettis fylla upp min stora hästs "häst-flock-kompis plats".
Kanske en dum fråga... men tror ni han skulle reagera på att inte ha en häst i sin egen storlek?

Han har tidigare gått med B-ponny utan problem, men en shettis är ju ännu mindre.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Jag tror nog att individen är viktigare än storleken :)!
Vi hade en shettis till sällskap för vår förra häst och den verkade inte bry sig så mkt. Förut hade han stått i ett travstall med andra hästar men han verkade trivad bra med shettisen :)! Även min nuvarande häst hade tidigare gått med fler hästar men hade ett tag i sitt förra stall bara sällskap med en shettis och det trivdes han bra med :)! Så det ska nog inte vara några proglem sålänge de trivs med varandras personligheter :)!
 
Sv: Shettis som sällskap?

En shettis funkar säkert alldeles utmärkt som sällskap, och ditt varmblod skulle säkert tycka att det är en helt OK kompis (enda problemet är att de inte når upp att kila rygg riktigt), men det finns andra problem.

Shettisar behöver ganska lite mat, och varmblod behöver mera. Det kan bli problem om du vill ge mat i hagen. Varmblod kan gå på gräsbete, men shettisar blir oftast för feta av det. Då måste du ha dem åtskilda på sommaren.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Tack för era svar! :bow:

Svea: Exakt... är medveten om det. Och jag ser ju helst att mitt varmblod får fri tillgång på hösilage (bronkit) vilket kanske inte är så lämpligt för en shettis. På sommaren har jag även räknat med att de får gå åtskillda. De har jag redan lösning på. Dock är det ju det där med fodret som kan bli stort problem.:(

Några tips?
 
Sv: Shettis som sällskap?

mitt varmblod hade bara shettisen som sällskap under ett eller två år och då gick det mycket bra!
Nu när vi har flera hästar så räknas inte shettisen längre:smirk:

Det jobbigaste är att alla blivit så fästa vid denna 28åriga köttbulle
som nu måste lämna stallet:cry:
 
Sv: Shettis som sällskap?

Vi klarade faktiskt av att ha shettis och varmblod i samma hage på sommaren. Men de hagarna hade inte så näringsrikt gräs. Men sen så var han inte av den glupska typen heller.
På vintern lade vi ut halm till dem i hagen så fick de hö sen när de kom in. Då får de ju lite att tugga på iaf men det går ju inte riktigt om du hade tänkt ge den stora fri tillgång.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Jao, halm har jag också funderat på. Men han har som sagt bronkit och äter därav enbart hösilage. Och tror inte Shettisen nöjer sig med halm om pojken min får hösilage tyvärr. :p
Hm... vart får man tag på shettisar som inte är så glupska?

Centaur: Det är ju en möjlighet iofs. Men jag vill som sagt ha fri tillgång till varmblodet mitt...
 
Sv: Shettis som sällskap?

Annars är ju halm ett bra alternativ så det är ju lite synd, men det löser sig säkert ändå :)!
haha, jadu, säg det :P De flesta shettisar brukar ju vräka i sig rätt bra ^^!
 
Sv: Shettis som sällskap?

Jo, precis. :angel:

Men ja, jag får tänka ut något smart...och fundera. Tack och lov är fullblodet kvar ett par månader till.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Svarar utan att ha läst alla svar: det är inte säkert att shettisen äter tills den spricker även om den får god tillgång på mat i hagen. Den kanske äter mycket i början men sen är nog sannolikheten stor att den äter "lagom" mycket...Jag har haft tre shettisar totalt i min ägo (har två nu) och ingen av dem är något matvrak!!! De jag har nu är först att lämna högarna i hagen o gå o strosa runt o titta på nosa på annat...

//millus- säger till trådskaparen-- skaffa shettis för din egen skull de är alldeles underbara:love:
 
Sv: Shettis som sällskap?

Så det skulle alltså gå att ha fri tillgång på hö till shettis?

Iofs, så var det ju med min pojke, i början när han fick fri tillgång åt han väldigt mycket men nu när han vet att han har mat jämt så gör han ju inte det.

Tack för svaret och ja, jag är väldigt sugen på en sgettis, tror det skulle passa mig perfekt också! :love:
 
Sv: Shettis som sällskap?

Nää, häst som häst är det som gäller:)

Ang utfodring så går min shettis på fri tillgång på hösilage, och han vräker inte i sig mat som tur är. Nu är han lite rultig, men det beror mer på brist på motion än fri tillgång på ett lågvärdat hösilage.

Du kan ju be om provtid på shettisen så att du ser att allt funkar - att "flocken" funkar, du trivs med han/hon och att denne inte är ett matvark som äter sin kroppsvikt i hö;)
 
Sv: Shettis som sällskap?

jag har lagt ut en höbal i hagen åt min shettis och andra hästen,
kanske av andra orsaker *pekar på användra namnet och min termometer minus 22 huuuuuuuuuuu*

men då ser jag ju till att inte shettisen får så mycket mat i stallet, och efter ett par timmar i hagen med höbalen så är shettisen oxå ganska mätt vill jag lova:crazy: :crazy:

shettisen är ganska söt när han jagar bort renarna från höbalen :crazy: :crazy:
 
Sv: Shettis som sällskap?

Det är inga problem att ha en shettis som sällskap till ett varmblod. Det är heller inga problem med att ha en shettis på fri tillgång på grovfoder. Mina shettisar har aldrig varit så fina i hullet som dom var när de gick på fri tillgång på hösilage, tyvärr kan jag inte ha de så längre för o hantera hösilagebalar utan traktor är ingen hit.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Åh, kan dom inte jaga hit renarna!!! :idea: :love: Jag skulle gärna ha ett par styckan. :angel:

Återigen tack för era svar, känns hoppfullt att det finns de som har shettisar på lösdrift och att ni inte tror de ska vara några problem för min stora pojke men en liten som sällskap. :o :)
 
Sv: Shettis som sällskap?

Min shettis har fått fri tillgång på ensilage sedan hon var föl, och är idag som treåring i lagom hull. Men hon motioneras också, och går inte enbart som sällskap.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Jag har en minishettis på 82 cm.
hon har gått med stora hästar också och dom bryr sig inte om
att hon är mindre i af.
shettisar har ju en tendens på att bli feta om dom har fri tillgång,
ska man ha det så måste man se till att även shettisen får motion.
mina går på fri tillgång och visst e hon lite rund men inte fet i af.
och det beror nog på att jag motionerar henne ganska mkt.
tycker det är alldeles för många som "bara har" shettisar till sällskap för att dom är billiga och sen låter dom bara ponnyn stå i hagen:mad:
dom är ju också i behov av både stimulans och motion likadant som alla andra.
bra att du är körintresserad, det är det mysigaste som finns att fara ut med dom små på en tur:D

Lycka till!!!!
 
Sv: Shettis som sällskap?

Tycker det är fel med alla som köper shettis som sällskap...Bara för att de är små så innebär det inte att de mår bra av att vara inaktiva, inte få arbeta och bli hanterade som vilken häst som helst.

De flesta skulle inte komma på tanken att skaffa t ex en halvblodshäst som sällskap och bara låta den gå.

Men för att svara på din fråga så har jag en bekant som har ett halvblod och två shettisar i samma hage på fri tillgång på hösilage och det är inga problem. Hon delar upp dem vid kraftfodergivan bara och sen ska jag kanske tillägga att shettisarna är i full träning också.
 
Sv: Shettis som sällskap?

Jag, jag håller med. Men som skrev är jag körintresserad och kommer därför inte skaffa en shettis som enbart sällskap, utan kommer alltså köra den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 130
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 523
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp