shettis sele

Sv: shettis sele

"alla" som tävlar körning har bruna tömmar. Om man inte tävlar i begravning..
Brunt tyder även på bra kvalitet, ingen färgning, bara naturelle :)

På Åby tävlar de i runt runt körning, det är inte samma sak som körning. Och jag har faktiskt bara sett bruna tömmar inom travet med. De vet att bra kvalitet lönar sig. Tärnsjötömmar har de flesta på tävling (travtävling)

jaså okej då får jag hålla koll på tömmarna nästa gång jag är på åby;)

Jag är oxå väldigt noga med att det ska matcha, speciellt när man är borta på träning eller tävling. Jag skulle t.ex. aldrig komma på tanken att ha mässingsfärgade spännen på tränset och rostfria på sadeln när jag rider, för jag tycker det ska vara enhetligt. Men det är en annan sak när man kör, där är det ju "fel" att ha samma färg på tömmarna som på selen (eftersom jag har svarta selar) så då blir det ju "missmatch" om jag skulle välja svarta. Jag vet ingen som tävlar som kör med svarta tömmar, varken i vanlig körning eller trav. Det förekommer säkert på små klubbtävlingar/träningstävlingar, men inte på "riktiga" tävlingar. Sen blir ju bra bruna tömmar väldigt mörka med tiden, så dom ser ju nästan svarta ut på håll...

Jao ser på den bilden att dom har mörknat dom ser nästan svarta ut. Men om ni är ute och kör så kanske det kommer någon som kör sin häst med bruna tömmar men dom ser svarta ut hur vet man då vem som har bruna tömmar ?:D

Trådnappar lite om det inte gör något?

Jag beställde nyss Senator ergonomisk bröstsele från Equilex.
Någon som har en sån och har en åsikt? Är det en vettig sele för hobbykörning med rockard? Värd priset? (5400:-)

shoppen_fil.jpg

Efter att ha hittat hit till körforumet slängde jag mina gamla "skitselar" och tänker inte köra igen förren jag fått min nya. Ja, och vårfräschat upp rockarden förstås, känns som om det kan behövas...
Eller, det vill säga, sparde en gammal sele för framtida tömkörning av fölungen då hon blir äldre. Kanske kan ha lite nytta av den i alla fall. Är man hamster så är man :D

Jag är själv lite nyfiken på den selen du beställt, du får mer än gärna ta lite bilder när du fått den.

Will do! ;)
Jag är väldigt nyfiken själv, är såå sugen på att komma ut på de äntligen hyfsat upptorkade vårvägarna med shettisarna.

jag har blivit rekommenderad den en gång när jag letade sele, jag tror den är värd varenda peng. tom mera värd än ideals som oxå har snabbkoppling. Ergobröstan känns bra till kallblod, shettisar och andra med dåligt med plats.

Du måste fota lite sen o berätta hur den är.
har du fixat svängel på vagnen?

Låter som om jag valt en bra sele då! Vad skönt.
Jag ska ta lite foton med selad häst när den kommer.

Svängel har jag redan, den fanns på rockarden från början. Har en flakvagn också, men den ska det på både svängel och kuskbock innan det blir några körturer.

Lite nytta har båda vagnarna dock redan gjort, eftersom de förra grannbarnen lekte häst och vagn med dem på somrarna. Varje kväll fick jag gå och ställa tillbaka dem på plats, men vad gör det - man kommer ju själv ihåg hur roligt man hade när man lekte häst när man var liten. Sånt kan man bjuda på.

Senast ändrad:

Nån som har en bild/länkt som visar färgen på tärnsjös "ljusbruna" tömmar?

Har fått tag i ett par begagnade :bump: tömkörningstömmar men jag vet inte exakt vilken färg det är. Säljaren sa att de var ljusbruna.
Innebär det att de är ofärgade?

Ska inhandla en tömkörningsdäckel oxå. På er verkar det som att man rent av SKA ha tömmar i avvikande färg (ofärgade), har jag fattat rätt? Funderar på en mörkbrun gjord, funkar det då till "mina" ljusbruna tömmar eftersom det nu är "äkta vara"? :-)

Viktigt det här med att det ser rätt ut ju.... :p

Sen får jag bara kommentera att det är ganska märkligt hur man ser på saker. En person uppfattar blandning av färger på ett sätt och en annan på ett helt annat sätt utifrån sina bakgrundskunskaper/erfarenheter. Det är verkligen som med mode...

Senast ändrad:

Diskutionen med svarta tömmar har varit uppe flera gånger och jag säger som förut: Det var kutym i Sverige medan man hade begravningsföljen med häst att ha svarta tömmar det är dock en utdöende företeelse. Sverige, möjligen de övriga skandinaviska länderna hade den traditionen. Utomlands är vita tömmar det vanligaste.
Eftersom Sverige är ett undantag och selar säljs över hela Europa kommer många selar numera med svarta tömmar. Oftas gjort för att få en enhetlig färg på tömmen, inte nödvändigtvis för att den är av sämre kvallite.
Som domare och vagnskontrollant bryr man sig inte om färgen. Det är enbart något man skulle bry sig om om det var en tävling i "traditionell körning" som jag tror inte ens finns i Sverige.
Vad man tittar på är funktionaliteten: HELA rena och lagom långa så att inte någon trasslar in sig i den (kust eller groom).
Jag ser mycket hellre ett par nya svarta tömmar på tävling än ett par äldre bruna tömmar som är nednötta vid bettet. Vilka tror du ur säkerhetssynpunkt är bäst?
Tycker nu att diskutionen om svarta tömmars vara eller inte vara borde vara upp till var och en som kör. Du är inget mindre värd som kusk för att du använder tömmar som vissa anser inte följer traditionen!

Jag ska erkänna nu att jag i helgen funderat mycket över denna frågan, och att jag nog ska börja acceptera svarta tömmar likväl som bruna. Körningen kan väl oxå ändra sig.
mina "fördomar" grundar sig mycket i att dåliga selar ex hööks, alltid säljs med svarta tömmar, ofta nylon dessutom. samt traditionen med begravning osv. Körning är en traditionsfylld sport och lite av det vill man ha kvar. Men kanske att man skulle släppa fram svarta tömmar mera, som matchar övriga seltyg. ...jenny funderar vidare..

Jag tycker nog att ett par bruna tömmar blir vackrare o vackrare med åren, medans ett par svarta inte har samma charmiga förfall.

traditional driving finns i Sverige, och mycket i Danmark.

kl

Det ska bli spännande att se och höra om senatorselen, köper antagligen en sådan till min nsv till sommaren när "jag blir rik" (=får tillbaka på skatten samt har sparat en del...)

Ngn som har bild på hur sådana snabbfästen ser ut? Och hur bör skakeln vara utformad till dem? Jag har aldrig varit i kontakt med snabbkopplingar förut...

bild på min snabbkoppling. till en sån kan man ha vilka skaklar som helst, men finns det en skakelögla på dem så ska den vara lång så skaklarna kan glida minst 10-20 cm fram och tillbaka i hållaren.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack!

Men är det "bara" läderremmen till skakelöglan som låser snabbkopplingen, eller tänker jag fel? Kan inte den lossna av misstag, på ngt vis?

du vet inte hur en sele funkar va? ;) ..med baksele som gör så inte vagnen åker fram, och draglinorna som gör så att inte vagnen åker bak. På så vis så ligger bara skakeln där och kan röra sig fritt nån dm fram o tillbaka, hindrar inte hästens rörelser varken i svängar eller stopp. :) En helt genial uppfinning. Du måste nästan se det för att förstå, om du bara haft loksele innan utan baksele o draglinor.

*mutter mutter* "du vet inte hur en sele funkar va?"

Jo då snigelfarmor, jag vet hur de funkar! Har tidigare haft en med "vanliga skakelöglor" till min lilla häst.

Det var inte så jag menade. Jag vet inte riktigt hur snabbkopplingen fungerar, på bilden såg det ut som om de relativt lätt kunde öppna sig och skakeln "ramla ner". (inte åka framåt eller bakåt...) Förstår du hur jag menar?!

(dessutom använder jag både draglinor och baksele till loksele med. Dock ingen baksele vid onödiga tillfällen, som när vi ex harvar/drar ut stockar...)

jag däremot som inte vet hur en sele funkar fattade inte alls att detta var en snabbkoppling:rofl:
men man lär sig otroligt mycket på detta forum och det gillar jag!
någon som har lust att förklara skillnaden på snabbkoppling och inte för en som inte har en aning?
jag fattar ju VAD en snabbkoppling är så sett, men hur ser selen ut utan då? jag trodde alla såg ut så....och att en snabbkoppling var något i metall, hahaha!

nej, den kan inte öppna sig, läderstroppen som sätts i metallöglan pressas på plats av skakelns tyngd. Man drar den uppåt för att lossa. Mycket behändigt.

Nordsvensken, jag missuppfattade totalt, du förstår det va :) jag trodde du menade den gamla vanliga frågan med hur skakeln sitter fast, vilket den ju inte gör. FÖRLÅT!!:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 921
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 955
Senast: Lager
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka