shettis sele

Sv: shettis sele

de bruna tömmarna blir väldigt mörka med tiden, mina ser nästan svarta ut efter oljning o vaxning.

Men jag ska erkänna att möter jag ett ekipage ute på vägen med svarta tömmar, ja då vet man att ambitionsnivån och kunskapen kanske inte är så hög. Bruna tömmar signalerar något annat.

Men jag ska erkänna att möter jag ett ekipage ute på vägen med svarta tömmar, ja då vet man att ambitionsnivån och kunskapen kanske inte är så hög. Bruna tömmar signalerar något annat.

Jag har precis fått hem ett par bruna tömmar (som säkert kommer bli svarta med tiden). Tänker inte byta tömmar bara för att de blir svarta... :confused: Säger det verkligen något om min ambitionsnivå och kunskap? Jag vill gärna tro att jag har hyfsade ambitioner och någon nybörjare vill jag inte kalla mig. Jag kanske helt enkelt gillar tömmarna?

nej, dina tömmar kommer aldrig bli svarta. de kommer bli mörkt mörkt bruna, mjuka o sköna om du valt rätt kvalité.
vad är det för tömmar? märke?

Många vet inte om att svart betyder begravning, oftast betyder det även att de inte har en aning om andra körtermer heller, utan ´kör utan någon högre ambitionsnivå. Då hade de valt en sele med bruna tömmar. kalla mig fördomsfull, det är inte det jag menar, men man kanske inte börjar prata samling i vagn och snygga hörnpasseringar med en kusk som kör med svarta tömmar. Det skulle bli en glad överraskning isåfall.

Jag har ett par mörkt, mörkt bruna från Ideal Harness. Samma mörka bruna färg som min sele.

Jag tycker att du kan köra med dina svarta tömmar med gott samvete jupiter-judex ;) Det får man bestäma själv om man vill ha bruna eller svarta. Själv tycker jag det är snyggare när allt har samma färg. Ingen kundskap sitter i vilken färg man har !

nej det håller jag med om! det visar ju bara vad man tycker är snyggt:idea:

men är det INGEN som kan berätta lite om vario selen:confused: :confused:

Jag tycker att du kan köra med dina svarta tömmar med gott samvete jupiter-judex ;) Det får man bestäma själv om man vill ha bruna eller svarta. Själv tycker jag det är snyggare när allt har samma färg. Ingen kundskap sitter i vilken färg man har !

Fast det är faktiskt lite så...ingen "seriös" kusk (pratar SM/VM-nivå, och jag vet att man kan vara seriös även om man inte tävlar) skulle köra med svarta tömmar, så jag kan hålla med om att om man ser någon som kör med svarta tömmar så tänker man inte: "jaja, hon/han tycker väl det är snyggt..." utan man tänker: "han/hon vet nog inte vad det betyder...", tyvärr.

Men det där tankesättet är ju lite utav pedistaltänk!:eek:
Inte sjutton ser jag ner eller tänker i dom banorna om jag ser någon använda en färg eller körutrustning som jag anser vara av "hobby" nivå.... Tävlar man är en sak då får man följa de reglerna. Men hemma och lulla omkring med vagnen för att det är så otroligt härligt ,nej då kopplar man ifrån och bara är !

:angel: :p

Till TS Förlåt om det diskuteras allt annat än det du efterfrågar men det blir lätt så.....

Ja det kan hända att det är, men det sitter i från när man började med körning, det var bland det första jag fick lära mig "kör ALDRIG med svarta tömmar!" (om det inte är begravning då), och därför sitter det i bakhuvudet. Jag tycker inte det är att se ner på folk, jag tror absolut inte att dom som kör med svarta tömmar är sämre hästmänniskor än någon annan, men man kan ju nästan konstatera att det inte är ett tävlingsekipage. Ser man någon hoppa i en hoppsadel med dressyrschabrak under så tänker man nog samma sak, personen i fråga har säkert jätte bra hand om sin häst och är duktig på att hoppa, men h*n är nog inte ute och tävlar några högre klasser... Det kanske är fel att tänka så, men det är nog många med mig som gör det.

ja, eftersom det verkar finnas många körkunniga här inne så hade det varit roligt att få höra vad ni tycker om vario selen:rofl:
jag kommer väl använda dom tömmarna jag har för tillfället, är det bruna som följer med så blir det nog dom tills jag har tycker jag har råd att köpa andra;)
vi kommer antagligen inte anses som särskilt seriösa vare sig vi har bruna eller svarta tömmar i mitt lilla samhälle. och dom vet ju inte om jag är på väg till en begravning eller inte i vilket fall, haha!
såååå.....någon som kan hjälpa mig med skillnaden på hobby selen och vario selen? :) :)

huvudsaken är väl att man följer de regler man behöver när man tävlar, oavsett vilken gren det gäller.
själv tycker jag det hade varit skönt med folk som vågar vara lite egna, hade väl varit hur kul som helst om någon hade vågat komma på scandinavium i dressyrschabrak under mästerskapen:rofl:

Vario är en toppen sele, mycket snygg och väldigt bra passform för en så pass billig sele. Helt klart en sele jag kan rekomendera.
/M

Varioselen är lite grövre och mer tilltagen. Den har oxså mera välsydda snygga detaljer. Den har öppningsbara skakelremar vilket är bra då det är lättare med en sele som passar till alla typer av skaklar.
denna sele är en sele som man helt klart kan tävla i.
/M

Fast det är faktiskt lite så...ingen "seriös" kusk (pratar SM/VM-nivå, och jag vet att man kan vara seriös även om man inte tävlar) skulle köra med svarta tömmar, så jag kan hålla med om att om man ser någon som kör med svarta tömmar så tänker man inte: "jaja, hon/han tycker väl det är snyggt..." utan man tänker: "han/hon vet nog inte vad det betyder...", tyvärr.

Jag kan förstå att ni tycker så eftersom ni har lärt er det och tycker att det ska vara så. Jag tillhör dom som tycker de är så snyggt med alllt i samma färg tyvärr :D Men eftersom min sele har brunt i sig skulle jag helt klart kunna tänka mig att ha bruna tömmar eftersom att selen är brun.
Tänkte på dom som tävlar alla dom har la inte bruna? på åby ser det bara ut som dom har svarta tömmar.

"alla" som tävlar körning har bruna tömmar. Om man inte tävlar i begravning..
Brunt tyder även på bra kvalitet, ingen färgning, bara naturelle :)

På Åby tävlar de i runt runt körning, det är inte samma sak som körning. Och jag har faktiskt bara sett bruna tömmar inom travet med. De vet att bra kvalitet lönar sig. Tärnsjötömmar har de flesta på tävling (travtävling)

Ok, jag ger mig. Ni som har det inpräntat "får" lov att se ner på oss med färgmatchningsmani då :D :p

Förresten, det hade varit ett kul inslag på körtävlingar. Tävla i begravningskörning (utan avliden förstås);)

Och sen en tävling för oss som älskar färg och matchning.

vill förtydliga att det inte handlar om att se ner på någon. jag blir väldigt glad vilket sorts ekipage jag än möter. Men man får ändå ett hum om vilken typ av körning det gäller. Samma sak med reptömmar, då vet man att det är brukskuskar :)

Jag kan förstå att ni tycker så eftersom ni har lärt er det och tycker att det ska vara så. Jag tillhör dom som tycker de är så snyggt med alllt i samma färg tyvärr :D Men eftersom min sele har brunt i sig skulle jag helt klart kunna tänka mig att ha bruna tömmar eftersom att selen är brun.
Tänkte på dom som tävlar alla dom har la inte bruna? på åby ser det bara ut som dom har svarta tömmar.

Jag är oxå väldigt noga med att det ska matcha, speciellt när man är borta på träning eller tävling. Jag skulle t.ex. aldrig komma på tanken att ha mässingsfärgade spännen på tränset och rostfria på sadeln när jag rider, för jag tycker det ska vara enhetligt. Men det är en annan sak när man kör, där är det ju "fel" att ha samma färg på tömmarna som på selen (eftersom jag har svarta selar) så då blir det ju "missmatch" om jag skulle välja svarta. Jag vet ingen som tävlar som kör med svarta tömmar, varken i vanlig körning eller trav. Det förekommer säkert på små klubbtävlingar/träningstävlingar, men inte på "riktiga" tävlingar. Sen blir ju bra bruna tömmar väldigt mörka med tiden, så dom ser ju nästan svarta ut på håll...

åh, vad roligt!:bow: jag kommer väl i och för sig inte att tävla men det gör ju inget... vad roligt att den jag tyckte var snygg var bra också!!
den såg betydligt mer välarbetad ut än den andra, och jag hade nog i och för sig klarat mig med hobby selen för det lilla jag ska ha den till...men kan nog inte motstå den eftersom jag tyckte den var mycket snyggare! sen kommer min lilla brunskimmel se så fräck ut i den selen med det tuffa huvudlaget:d

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 921
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 955
Senast: Lager
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka