shettis sele

J

jupiter-judex

ska få hem en två årig shettis nästa vecka:) min plan är att få han inkörd, och började nu då titta lite på vad det finns för selar och så...
vad för selar rekommenderar ni till en shettis? såg i tidigare trådar att hööks och börjes inte stod så högt i kurs...varit inne och tittat på equilex hemsida och dom hade ju flera modeller till shettis:confused:
tänkte att det är lika bra att satsa på sele med en gång i stället för tömkörningsgjord, kan ju lika gärna tömköra med selen...
några bra och snygga selar till shettis?? i rimligt pris då förstås:)

Sv: shettis sele

vad är det för skillnad på equilex selar....standard sele till shettis, bröstsele hobby, bröstsele senator, enbetssele vario, bröstsele standard och bröstsele exklusiv diplomat. herregud vad selar:)
är equilex selarna något att satsa på överhuvudtaget eller vad ska man ha?

ingen som har lust att hjälpa till?
såg på den ena sele som jag gillade att draglinorna satt fast i bröstan...ska dom det? det var ju inte deras billigaste...

såg att det bara var jag inloggad, så det kanske inte är så konstigt att ingen svarar:idea:
väntar lite tills ni hinner in.....vänta är inte min grej, hihi!

Jag är inte världens bästa på det här med selar eftersom jag själv är nybörjare. Men tycker synd om dig att ingen har svarat :)
Och du verkar inte vilja vänta för länge hehe:rofl:
Jag har en sele från equilex en Hoppy. Det tycker jag är bra. Men vissa säger att den är för klen eller va det va. Men jag tycker den funkar. Skillanden mellan hoppy och standard är att stanard har bruna tömmar och hoppy svarta och så tror jag att någon sa att standard har bättre kvalite tror jag i alla fall mins inte riktigt aja i alla fall det va någon mer skillnad på dom. Jag köpte Hoppy bara för den har brunt foder :rofl: Dom ligger på ett bra pris tycker jag.

åh, äntligen någon som svarar!:)
ja det var många selar och jag tycker det är lite roligt att försöka sätta mig in i det lite grann innan jag köper.
så långt har jag kommit i alla fall att skackelfästena inte ska sitta i bröstan i alla fall...
får hoppas fler har bra svar att komma med!

Jag som är uppe mitt i natten kan ju lika gärna säga vad jag tycker...
Köp en loksele, de sitter i regel bättre på shettisar och är bra att dra tungt med. Snåla inte in på baksele, det behövs för att du ska kunna köra i nedförsbackar och bromsa vagnen utan att det blir obekvämt för ponnyn. Det brukar finnas en hel del begagnat om du kollar på de olika annonssidorna, bättre att investera i något bra från början istället för att behöva byta upp dig vartefter du lär dig mer om körning! :)

ok, du tycker jag ska satsa på en loksele alltså...
fler som har någon åsikt, eller vet skillnaden på dom selarna jag rabblade upp förut...och framför allt om det kan vara fasta draglinor i bröstan eller inte som jag såg på en av deras selar.

Här kommer nu en förklaring på Hobby och Standardselen!!

Standardselen har bruna tömmar, i övrigt så är detta en sele för nybörjare/hobby kuskar som kör lite och möjligen funderar på lättare tävling. Till shettis och ponny är denna sele helt ok men till cob och full är den lite klen.

Hobbyselen: Har svarta tömmar, Är enligt mig en bättre sele än standardselen. Hobbyselen är kraftigare och mera nylonförstärkt. Den har ett snyggare huvudlag. På cob och full har man bytt till en grövre däckel bra öppningsbara skakelhållare som passar till alla typer av vagnar och rockards. Jag rekommenderar denna framför standardselen!
/M

Fasta draglinor är ett + då det är hållbarare och man slipper ett klumpigt spänne i fram. Detta används framför allt på maratonselar idag.
/M

åh, tack! ja, hobby selen var ju lite snyggare också....fast den bara kostade 1650:-. är den helt ok för mig som bara ska nöjes köra lite med barnen på grus och skogsvägar med andra ord??
vet du något om enbetssele vario shettis för 3400:-??? tyckte den var riktigt snygg, förutom att det var bruna tömmar, men det kan man ju byta mot svarta!
eller vad är enbetssele...?
huvudlaget var ju också mycket snyggare på varion...

svarta tömmar har man bara på begravning, så bruna tömmar är ett stort plus :) och ingår i alla seriösa selar.
Jag ska kika på vario nu, har inte sett den.

va? begravning...:) nu måste du skoja....inte var det snyggt med dom bruna tömmarna till en svart sele?? känns som att ha svart sadel och träns men knallbruna tyglar ju:o

var tog du vägen, snigelfarmor:cry: jag som hade hoppats att du tittat på varion....:smirk:

någon annan som kan förklara skillnaden på hobby selen och vario selen på equilex??

svarta tömmar har man bara på begravning, så bruna tömmar är ett stort plus :) och ingår i alla seriösa selar.
Jag ska kika på vario nu, har inte sett den.

Det där med svarta och bruna tömmar tillhör väl mer förr i tiden och ev för de som tävlar. Jag som kör på "hobby" nivå använder alltid svarta av olika material. Inte sjutton stirrar alla o tror jag är på väg till eller från en begravning.Jag tycker för övrigt att brunt är fult så jag skulle inte använda det ändå:devil: ;) Tror det är lite utav korrekthetens syn bara.

Om du bara ska köra "hemma" så är det klart att du väljer färgen på dina tömmar efter det du tycker är snyggast. Ska du ut och tävla så bör du ha bruna tömmar, det hör till. Det är säkert bara en vanesak när man är lite "grön" att man tycker det verkar "konstigt" att ha bruna tömmar till svart sele men så är det i körvärlden. Titta på de ekipage som är ute på tävlingsbanorna så upptäcker du att de allra flesta har bruna tömmar. Själv tycker jag det är skitsnyggt med bruna tömmar.:rofl: :rofl:

åh, tack! jag gillar inte heller brunt...ihop med svart i alla fall...annars är det snyggt. så då kan jag ha svarta tömmar med gott samvete ändå:)

jo det är nog så;) gillar som sagt brunt, men då vill jag ha brun sele också!
ni visste inte skillnaden på dom selarna jag rabblade upp?

Jag håller med, jag skulle aldrig köra med svarta tömmar, men det är nog som sagt en "vanesak" :) Det är samma sak (fast tvärt om ;) ) som när man rider, jag skulle ju aldrig rida med en svart sadel och ett brunt träns, eller bruna tyglar på ett svart träns etc. även om man kanske tyckte att det var snyggare. Löjligt kanske, men sån är jag ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 921
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 955
Senast: Lager
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka